Trgovci največkrat zlorabijo šibkost predvsem starejših ljudi. Foto:
Trgovci največkrat zlorabijo šibkost predvsem starejših ljudi. Foto:

Strokovnjak za marketing s Fakultete za družbene vede v Ljubljani, dr. Miro Kline, pravi, da ima na koncu ponudnik zagotovo večjo korist od potrošnika. Le redki so namreč tisti kupci, ki v trgovino odidejo s kuponom za popust na določen izdelek in ne kupijo ničesar drugega. "To je kot v igralnici. Igralnica nikoli ne izgubi," dodaja Kline.

Kupon samo za zaposlene

Kljub nenehnemu trudu za privabljanje kupcev pa slednji iz trgovin pogosto odidejo z dolgim nosom. To se je zgodilo tudi Nini Jazbec, ki je s spletne strani trgovskega podjetja Spar Slovenija natisnila kupon za 52 odstotni popust na izbrano sadje ali zelenjavo. A se je na blagajni zapletlo, saj prodajalka ni želela upoštevati popusta, češ da je ta namenjen zgolj zaposlenim. "Potem smo šli na informacije, se 20 minut praktično kregali, trgovka je poklicala tudi njenega nadrejenega in kljub temu nam niso pustili unovčiti kupona," pripoveduje Nina Jazbec.

Tržni inšpektorat ni odkril nepravilnosti

Potrošnica je o zapletu obvestila tudi Tržni inšpektorat. Tržna inšpektorica Mirana Omerzu je najprej v vlogi stranke na hitri blagajni brez težav unovčila kupon, nato pa opravila še inšpekcijski pregled. "V okviru tega je bilo ugotovljeno, da dejansko gre za neko ugodnost, ki je na voljo vsem imetnikom Sparovih kartic, torej ni bilo nekih omejitev za zaposlene ali pa za nek ožji krog." Nina Jazbec ima drugačno izkušnjo: "Najprej so nam odgovorili, da je kupon samo za ozko ciljno usmerjeno skupino. Niso nam pisali, da je samo za zaposlene. Potem ko smo ga hoteli unovčit, so trdili, da je samo za zaposlene. Nek izgovor so pač morali najti. Potem pa so kar naenkrat trdili, da je za vse uporabnike kartice, ampak tega niso nikjer javno objavili. Verjetno je bil razlog za to obisk tržne inšpektorice."

Spar Slovenija: šlo je za nesporazum

V Sparu Slovenija, ki je na slovenskem trgu leta 2014 od maloprodaje na domačem trgu ustvaril skoraj 600 milijonov evrov prihodkov, niso želeli stopiti pred našo kamero. Pisno pa so tudi nam zagotovili, da je šlo v celoti za nesporazum in našo gledalko ponovno povabili k unovčenju. Tokrat je bila uspešna, čeprav brez odobritve nadrejenega tudi v drugo ni šlo. Na naše vprašanje, zakaj so kupon umaknili s spletne strani, nam niso odgovorili, so pa bila sicer njihova skopa elektronska sporočila in ignoriranje telefonskih klicev zelo sporočilna. Nina Jazbec pravi, da je podjetje izgubilo njeno zaupanje. "V bistvu so bili zelo arogantni in nesramni. Mislim, kaj tako cenijo stranke, ki so najbolj zaslužne za njihov obstoj?"

V Tušu za zaplet kriv informacijski sistem

Oglasila se nam je tudi gledalka, ki je v novomeški trgovini Tuš skušala unovčiti 30 % kupon za nakup dveh brisač. To ji ni uspelo, čeprav je prebrala drobni tisk in izbrala artikel, ki je ustrezal vsem pogojem iz akcije. V Tušu odgovarjajo, da je šlo za napako, ki so jo hitro odpravili. "Prvi dan veljavnosti kupona je zjutraj prišlo do izpada na informacijskem sistemu, ki določenih izdelkov te blagovne skupine ni zaznal, zato popust na ta dotični izdelek v tistem trenutku ni bil zaznan", je pojasnila Anja Marjetič iz Tuša in dodala, da so kupci že kmalu po napaki kupon lahko brez težav unovčili.

TIRS: prijav je zelo malo

Na Tržnem inšpektoratu so nam povedali, da prijav potrošnikov, ki niso mogli unovčiti kuponov ugodnosti, niso zaznali. Večjo težave zaznavajo predvsem pri drobnem tisku, kamor trgovci pogosto skrijejo številne pogoje za unovčenje kuponov. Zatika pa se tudi pri tem, da trgovci napačno ocenijo odziv kupcev na določene akcije. "Običajno se zadeve zapletejo pri razpoložljivosti blaga. Torej da ga pač zmanjka, da v posamezni trgovini nečesa ni," pravi Mirana Omerzu. Anja Marjetič iz Tuša pa opaža močan porast kupcev, ki spremljajo akcije in izrezujejo kupone s popusti. "Lahko rečem, da se tudi struktura potrošnje v samih trgovinah zelo spreminja v prid izdelkom v akciji. Vsekakor preberejo tudi drobne tekste, omejitve in vse, kar temu pritiče."

Največkrat so opeharjeni starejši

Miro Kline pravi, da so žrtve spretnih marketinških prijemov trgovcev najpogosteje predvsem starejši ljudje, ki se težje znajdejo v svetu hitrega tempa, velike količine informacij in sodobnih tehnologij. "In ker tega ne morejo uravnavat, ker temu niso prilagojeni, iščejo najbolj enostavne rešitve, rešitev pa je tukaj vedno znova rutina. Kaj je rutina? Nekaj je ceneje, tukaj bomo dobili, temu smo lojalni, ker on nam daje vedno neke popuste, v resnici pa je stvar precej drugačna." Vsekakor velja pred vsakim nakupom premisliti najmanj o tem, ali se zavoljo popusta na kilogram jabolk splača z avtomobilom narediti 10 kilometrov, namesto da bi jih kupili v najbližji trgovini. Lahko pa razmišljate tudi o tem, kako dobro vas trgovci poznajo. Morda celo bolje, kot poznate sami sebe. Kartice zvestobe namreč beležijo čisto vse: kaj kupujete, kdaj kupujete, kje kupujete ...