Foto: Radio Maribor/Boštjan Lah
Foto: Radio Maribor/Boštjan Lah

V Mariboru se danes začenja 12. bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije. Do 9. septembra bo v Tukajšnjem Lutkovnem gledališču na ogled šest tekmovalnih predstav in štiri spremljevalne po izboru selektorice Zale Dobovšek. V dodatnem sporedu bodo pripravili pogovore, študentske produkcije, strokovna srečanja in predstaev publikacij. Osrednja ustvarjalca festivala sta tokrat Jelena Sitar Cvetko in Igor Cvetko iz Gledališča Zapik, ki praznuje 25 let in mu je posvečena razstava. Ob 17-ih se bo začela prva tekmovalna predstava Ves svet je marmelada, ob 18-ih bo uradna otvoritev, ki ji bo sledila še ena tekmovalna predstava Obisk.

Lutkovni bienale je osrednji festival slovenske lutkovne umetnosti, ki bo predstavil vrhunce produkcije. Direktorica gostitelja, Lutkovnega gledališča Maribor, Katarina Klančnik Kocutar pravi, da se bo v »treh dneh in pol v resnici zgodilo res ogromno zanimivega, imamo tudi celo 15 tujih obiskovalcev, ki prihajajo z drugih festivalov, z drugih lutkovnih področij, da si ogledajo najboljše v slovenski lutkariji in da bi nekatere predstave povabili na svoje festivale. En trenutek na festivalu bo namenjen temu, da se tuji lutkarji predstavijo našim lutkarjem in naši njim. To je idealna priložnost za tuje selektorje, da v kratkem času vidijo najboljše uprizoritve.«

Tekmovalna predstava Ves svet je marmelada je prva oz. otvoritvena predstava lutkovnega bienala. Namenjena  je starostni skupini 4+/Foto: Irena K. Cizerl
Tekmovalna predstava Ves svet je marmelada je prva oz. otvoritvena predstava lutkovnega bienala. Namenjena je starostni skupini 4+/Foto: Irena K. Cizerl

Zala Dobovšek si je ogledala dvoletno bero – več kot 40 predstav in jih v tekmovalni spored uvrstila šest. To so Alma in Gluha republika (Lutkovno gledališče Maribor), Tunel in Obisk (Lutkovno gledališče Ljubljana), Under construction (Gledališče Glej) in Ves svet je marmelada (Pripovedno gledališče gdč. Bazilike, Hiša otrok in umetnosti). Predstave nagovarjajo občinstvo v razponu starostnih skupin od 4 plus do 15 plus. Selektorica Zala Dobovšek ugotavlja:«da sta zadnji dve leti pokazali več fenomenov ali trendov. Zanimivo je, da je v obeh lutkovnih ustanovah (LGM in LGL, op.a.) v dobrem smislu padla produkcija preverjenih tekstov, ki bi vnaprej zagotavljali visok obisk ali všečnost. Seveda je jasno, da se igrajo predstave iz preteklih sezon, ampak se v tem kaže neka drznost, iskanje novih tekstov in novih vidikov in odpiranje tem, kar je mogoče v produkciji za odraslo publiko že vzpostavljeno in samoumevno. Vemo pa, da je treba pri mlajši populaciji delati še bolj taktično in na različne načine preizpraševati drugačnost ali reprezentacijo motivov in tem, ki so bili mogoče samoumevni, ter jih znotraj tekstov in pisav prikazati ter tako razširiti horizonte

..s predstavitve vsebine Lutkovnega bienala. Tudi tokrat ga spremlja publikacija, ki ostaja eden izmed dokumentov lutkovne ustvarjalnosti na Slovenskem./Foto: Boštjan Lah
..s predstavitve vsebine Lutkovnega bienala. Tudi tokrat ga spremlja publikacija, ki ostaja eden izmed dokumentov lutkovne ustvarjalnosti na Slovenskem./Foto: Boštjan Lah

V spremljevalnem sporedu se bodo nanizale štiri predstave: Apofenija/1 (Platforma konS-MKC Maribor, Moment, Bunker, Melara, Cankarjev dom), Samost (Zavod Delak, Lutkovno gledališče Maribor), Nevidna ženska (Anton Podbevšek Teater) in Palčica (Lutkovno gledališče Ljubljana).

Zelo raznolika tekmovalni in spremljevalni spored dopolnjuje dodatni, ki ga pripravi strokovni odbor, vključno s pogledom v preteklost. Tokrat bo to storilo z razstavo, posvečeno gledališču Zapik, enemu prvih neodvisnih mikrolutkovnih gledališč pri nas.

Na bienalu bodo v soboto razglasili nagrajence v tekmovalnem sporedu, podelili Klemenčičevo nagrado za življenjsko delo pionirki neodvisnega lutkovnega gledlaišča Agati Freyer in Pengovove listine za vrhunske prispevke in ustvarjalne presežke najmanj zadnjih štirih let - Ireni Rajh, Iztoku Lužarju in Jeri Ivanc.