Foto:
Foto:

Okoli 45 tisoč slovenskih lastnikov spornih vozil se lahko priključi skupinski tožbi proti Volkswagnu, ki jo bo vložila nemška odvetniška družba. Prijave zbirajo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) do konca oktobra. Odškodnino lahko terjajo lastniki vozil znamk Volkswagen, Audi, Seat in Škoda, ki so nove ali rabljene avtomobile s spornimi dizelskimi motorji kupili pred 18. septembrom 2015. "Večina lastnikov prizadetih vozil bi morala do danes že dobiti vabilo na vpoklic, to je glavni dokaz, da je z avtom nekaj narobe. Seveda pa še vedno obstajajo spletne strani kjer lahko odtipkajo številko karoserije in na spletni strani bo napisano, da je ali ni udeležen v tej aferi," je pojasnil Boštjan Okorn z ZPS.

Brez tveganja in stroškov za potrošnike

Oškodovanci se v skupinsko tožbo lahko vključijo s prijavo na spletni strani www.prevwara.si. "Kupci s prijavo ne prevzemajo nobenega tveganja zase ali za svoje vozilo in nobenih stroškov odvetnikov, sodnih taks in podobno, če bodo zahtevki zavrnjeni," je povedala predsednica Zveze potrošnikov Slovenije Breda Kutin. Ker gre za finančno in pravno zahtevne postopke, je sklad Burford German Funding LLC, ki bo kampanjo financiral, Zvezi potrošnikov Slovenije postavil pogoj, da v dobrem mesecu dni od začetka kampanje zbere 1.000 prijav lastnikov avtomobilov, ki ustrezajo vsem pogojem za nadaljevanje postopka. "V borbi proti tako velikemu podjetju kot je Volkswagen (VW) številke štejejo, zato je pomembno, da se veliko potrošnikov pridruži tej kampanji in s tem pokažejo VW, da niso zadovoljni z njegovim odnosom," je pudaril Johannes Kleis iz Evropske potrošniške organizacije (BEUC).

ZPS: EU institucije so zatajile

V Zvezi potrošnikov opozarjajo, da je bila naša država po aferi povsem neodzivna - med drugim je zaradi tega dobila za več milijonov evrov premalo plačanega davka na motorna vozila. "Volkswagnova prevara je večplastna, saj gre za oškodovane lastnike avtomobilov, za onesnaženo ozračje, ki ga dihamo vsi, za goljufijo s prirejanjem delovanja motorja. Razkritju afere pa ni sledilo ustrezno ukrepanje državnih institucij v EU – v nasprotju z ZDA. Kakšno sporočilo pošiljajo vsem nam, ne le potrošnikom? Če si dovolj velik in močan, si lahko privoščiš prevaro in ostaneš nekaznovan?" se sprašuje Kutinova. Sodni cenilec za motorna vozila Janez Vodopija pa je izpostavil: “Izpusti pa so bili višji od deklariranih, vendar škodo so utrpeli prebivalci planeta Zemlje, ne pa lastniki avtomobilov. Kako to nadoknaditi tem prebivalcem je bolj vprašanje, kot pa kaj bi lastnik avtomobila moral dobit.” Na BEUC-u odgovarjajo: "Seveda je škoda na ravni javnega zdravja enormna. Ampak ne smemo pozabiti, da vw ogoljufal potrošnike, ki jim je prodal avtomobile z nedelujočo napravo, kar jev EU nezakonito. Potrošniki ne bi kupili teh avtomobilov, če bi vedeli, da vsebujejo te nedovoljene naprave in so tako škodljivi za zdravje ljudi."

BEUC: Potrebujemo institut skupinske tožbe na EU ravni

Potrošniške organizacije so si pod okriljem Evropske potrošniške organizacije BEUC ves čas od razkritja prevare prizadevale za to, da VW odgovarja za svoja ravnanja in potrošnikom izplača odškodnino. Potrošniške organizacije iz Italije, Belgije, Španije in Portugalske so že lani začele vlagati kolektivne tožbe proti VW. Več težav pri terjanju odškodnin pa so imele države, ki tako kot Slovenija, nimajo instituta skupinske tožbe. V kampanji PreVWara so se zato preko BEUC povezale še Slovaška, Švica in Litva. "Zaradi težav pri uveljavljanju potrošniških pravic v evropskih državah, ki nimajo instituta kolektivne tožbe, smo začeli pritiskati na vlade teh držav in na institucije EU, da bi skupinsko tožbo v prihodnosti omogočili tudi na evropski ravni in s tem zagotovili enake možnosti za vse evrospke potrošnike," je še povedal Johannes Kleis.