Varnostni pas mora potekati tesno ob telesu. Zaradi zračnosti med telesom in pasom je priporočljivo odložiti debelejša oblačila, kot so jakne, plašči … Če pas poteka ohlapno, nas v primeru prometne nesreče namreč ne bo zadržal pravočasno, kar pomeni, da z glavo lahko udarimo v volanski obroč ali pa nas poškoduje sprožena varnostna zračna blazina. Pas ne sme biti zvit, na telo mora nalegati plosko. Zgornji del pasu mora potekati preko ramena in ne preblizu vratu. Glede na telesno višino nastavimo zgornjo pritrdilno točko pasu. Spodnji del pasu mora potekati pod trebuhom in čez medenico. Potem ko pas pripnemo, moramo povleči za zgornji del pasu tako, da celoten pas zategnemo. Foto: Pixabay
Varnostni pas mora potekati tesno ob telesu. Zaradi zračnosti med telesom in pasom je priporočljivo odložiti debelejša oblačila, kot so jakne, plašči … Če pas poteka ohlapno, nas v primeru prometne nesreče namreč ne bo zadržal pravočasno, kar pomeni, da z glavo lahko udarimo v volanski obroč ali pa nas poškoduje sprožena varnostna zračna blazina. Pas ne sme biti zvit, na telo mora nalegati plosko. Zgornji del pasu mora potekati preko ramena in ne preblizu vratu. Glede na telesno višino nastavimo zgornjo pritrdilno točko pasu. Spodnji del pasu mora potekati pod trebuhom in čez medenico. Potem ko pas pripnemo, moramo povleči za zgornji del pasu tako, da celoten pas zategnemo. Foto: Pixabay

Agencija za varnost prometa v sodelovanju bo v sodelovanju s policijo med 11. in 24. marcem izvajala nacionalno preventivno akcijo ozaveščanja o pomenu pripetosti med vožnjo. Uporaba varnostnega pasu namreč zmanjša tveganje za smrtni izid nesreče kar za polovico, v približno enakem deležu se z uporabo varnostnega pasu zmanjša tudi tveganje za hude poškodbe. Možnost za nastanek lažjih poškodb se zmanjša za nekaj manj kot četrtino, opozarja policija.

Policisti bodo nadzor izvajali poostreno in ob rednem delu, dodatno se bodo osredinili na javne prevoze potnikov v avtobusih, saj bi radi spodbudili, da bi potniki tudi na avtobusih začeli dosledno uporabljati varnostne pasove.

Lani je Policija ugotovila 30.190 kršitev neuporabe varnostnih pasov, v letu 2022 pa 40.868. Poleg tega je bilo v letu 2023 ugotovljenih 4034 kršitev, povezanih z neuporabo zadrževalnih sistemov pri otrocih, leta 2022 je bilo teh kršitev 4701. Po začasnih podatkih je policija letos ugotovila 5854 kršitev neuporabe varnostnih pasov, neuporabo zadrževalnih sistemov pa 722.

Da bi bili o pomembnosti uporabe varnostnega pasu poučeni že najmlajši, Agencija za varnost prometa izvaja projekt Pasavček, v katerem letos sodeluje in 28.462 otrok. Z geslom Red je vedno pas pripet projekt spodbuja dosledno in pravilno uporabo otroških varnostnih sedežev in pripetost otrok med vožnjo.

Agencija in policija pozivata vse voznike, naj vedno in brez izgovorov poskrbijo za dosledno pripetost vseh potnikov na vsaki, tudi najkrajši poti. Pri najhujših posledicah prometnih nesreč je namreč vedno znova ugotovljeno, da bi bile lahko posledice bistveno blažje, če bi vozniki in potniki v vozilu dosledno uporabljali varnostni pas. Z močjo rok in nog bi se lahko zadržali v sedežu le pri trku s hitrostjo do 7 km/h, opozarjajo.

Uporaba varnostnega pasu pri voznikih osebnih avtomobilov

Stopnja uporabe varnostnega pasu v letu 2023 je pri umrlih voznikih osebnih avtomobilov znašala 71 odstotkov. Od 28 umrlih voznikov osebnih avtomobilov, jih je 20 uporabljalo varnostni pas. Od 143 hudo poškodovanih voznikov osebnih avtomobilov jih je 116 oz. 81 odstotkov uporabljalo varnosti pas. Stopnja uporabe je bila največja pri lažje telesno poškodovanih voznikih osebnih avtomobilov, saj je varnostni pas uporabljalo 93 odstotkov oz. 2395 voznikov.

Kot so sporočili z agencije za varnost prometa, je osnovni namen varnostnega pasu, da v primeru trka ostanejo potniki v vozilu na svojem sedežu, da ob čelnem trku zmanjša gibanje telesa naprej ter preprečuje trk z notranjostjo avtomobila. Varnostni pas prevzame tudi velik del energije in jo porazdeli na pas ter različne dele telesa, kar učinkovito zmanjša posledice trka na posamezen del telesa. Agencija ob tem še priporoča, da si vozniki sedalo sedeža, naslonjalo sedeža in volan pred začetkom vožnje nastavijo tako, da je razdalja med telesom in volanom najmanj 25 cm. Sedenje preblizu volana ima namreč več negativnih vplivov na varnost med vožnjo.

Foto: Radio Maribor/Bratko Zavrnik
Foto: Radio Maribor/Bratko Zavrnik

20 let projekta Pasavček

Otroci so kot potniki v vozilih ogroženi v prometu, zato morajo biti zaradi varnosti vedno pripeti z varnostnim pasom ali pa ustrezno nameščeni v otroški varnostni sedež. Varnostni sedež mora biti v avto pritrjen čvrsto in natančno po navodilih proizvajalca, otrok mora biti v njem tudi pripet, pas pa ustrezno zategnjen tako, da otrokovo telo ob morebitnem trku ne zaniha preveč.

"Da bi bili o pomembnosti uporabe varnostnega pasu poučeni že v rosnih letih, že 20. leto poteka projekt Pasavček, ki že tretje leto podira rekorde z vse več udeleženci. Letos sodeluje 1.522 skupin in 28.462 otrok," so sporočili z Agencije za varnost prometa. Z geslom Red je vedno pas pripet projekt spodbuja dosledno in pravilno uporabo otroških varnostnih sedežev in pripetost otrok med vožnjo. "Prav otroci in mladostniki namreč kot udeleženci v prometnih nesrečah lahko utrpijo tudi najhujše posledice, že pri manjših trkih," so opozorili.

V okviru projekta Pasavček se izvajajo različne dejavnosti, med njimi delo po vrtcih in šolah, v katerem sodeluje veliko vzgojiteljev, učiteljev, otrok in njihovih staršev.