Alojz Kranjc, pomočnik ravnateljice na Srednji poklicni in strokovni šoli Bežigrad – Ljubljana, pravi, da dokler bodo obstajala prevozna sredstva, ne glede na pogonske vire, pa tudi, če bodo letela, jih bo treba vzdrževati in servisirati. Zato bo potreben kader, ki bo to delo opravljal ne glede na to, kako se bo imenoval. Foto: MMC RTV Slo
Alojz Kranjc, pomočnik ravnateljice na Srednji poklicni in strokovni šoli Bežigrad – Ljubljana, pravi, da dokler bodo obstajala prevozna sredstva, ne glede na pogonske vire, pa tudi, če bodo letela, jih bo treba vzdrževati in servisirati. Zato bo potreben kader, ki bo to delo opravljal ne glede na to, kako se bo imenoval. Foto: MMC RTV Slo
Alojz Kranjc
Alojz Kranjc pravi, da je odgovornost mehanika velika. Če avtomobil ni ustrezno servisiran, če deli niso umerjeni, potem gre lahko nekaj narobe. Dobro pripravljen avto je osnova za varno vožnjo. Foto: MMC RTV Slo
Avtomehanik
Tako kot so na poklicnih šolah razlike med dijaki, je tudi pri servisih. Kranjc pravi, da so bolj in manj kakovostni. Računa pa, da vsi sprejemajo odgovornost, kaj se zgodi, če dela ne opravijo kakovostno. Foto: MMC RTV Slo
Avtomehanik
Profesor priporoča uporabo originalnih delov. Tako tudi učijo dijake. Na šoli pravijo, da mora biti del, ki ga vgradijo v vozilo preizkušen, mora imeti tudi določen certifikat, ki zadošča zahtevam v vozilu. Foto: MMC RTV Slo

Tudi zaradi tega zanimanje za poklic avtomehanika pridobiva priljubljenost in veljavo. V Sloveniji je več kot milijon vozil, ki jih je treba vsako leto servisirati, popravljati, menjavati pnevmatike, poškodovana stekla …

"Ker poklic postaja vse bolj čist in je treba združiti znanja z več področij, to pozitivno vpliva na mlade, ki želijo s teh področij pridobiti znanja,“ pravi Alojz Kranjc, pomočnik ravnateljice na Srednji poklicni in strokovni šoli Bežigrad – Ljubljana.

Učitelja pošljejo v službo
Danes mora biti avtomehanik tudi programer. To znanje pa je moral pridobiti tudi na šoli. Tudi tam so se morali prilagoditi uveljavitvi modernih tehnologij, ki jih množično srečujemo v novih avtomobilih.

"To je izziv za učitelje in profesorje, ki pokrivajo to področje. Če zaspiš na neki ravni, na določenih lovorikah, in se ne izobražuješ, si že čez nekaj mesecev zastarel,“ pravi profesor, ki razlaga, da šola zaradi tega učitelje pošilja na izpopolnjevanje v podjetja.

Obstajajo uveljavljeni projekti, pri katerih učitelja za dva meseca pošljemo v službo, da pridobi vsa znanja, da je "verodostojen vir podatkov in znanje prenaša na mlade“. Mladi s tem na konkretnih primerih ali servisnih izvedbah pridobijo znanje in se izboljšujejo. "Še posebej, če je delo povezano z diagnostiko, oziroma računalništvom, kjer se določeni senzorji preverjajo. Na tovrstnih primerih vidijo učinek dela in se tem odpravljamo napake," razlaga Kranjc.

Predmeti se spreminjajo
Zaradi napredka tehnike nekaterih predmetov, ki so bili del učnega programa še pred desetletjem, danes ni več. Do večje prenove je prišlo leta 2007. Kranjc pojasnjuje, da obstaja splošno izobraževanje, strokovne predmete pa so preimenovali v module: "To pomeni, da se se „zidovi“ med učilnico in delavnico rušijo. Idealno je, da isti učitelj poučuje teorijo in v laboratoriju ter mehanični delavnici opravlja prakso.“ Novi moduli so povezani s področji avtoelektrike, elektrike, računalništva, diagnostike.

Zaradi napovedi množičnega prihoda električnih vozil se pripravlja tudi že nova prenova učnega programa. Prihajajo tudi samovozeča vozila. Zato morajo profesorji dijakom ponuditi vsaj neke osnove, če tudi teh tehnologij na cesti še ni.

Mehatroniki vse bolj iskani
Posebno področje, ki jo mora obvladati sodobni mehanik, je tudi mehatronika. Mehatronika je nova tehnična smer, ki se je razvijala iz povezav mehanike in elektrotehnike. V to sinergijo je hitro poseglo tudi računalništvo oziroma inteligentni kontrolnik/krmilnik, ki se je hitro razvil. Dandanes lahko spremljamo sinergijo mehanskih in električnih sistemov z inteligentno podporo informacijske vede oziroma podporo z računalniškimi kontrolnimi in regulacijskimi sistemi, z bioniko ..., kar lahko definiramo kot moderno in napredno novo tehnično smer – mehatroniko.

"To so znanja, ki so neposredno povezana z računalništvom in mikropreocesorji, s katerimi krmilimo robote itd. Znanja obstoječih kadrov na tem področju so šibka. Če računamo na električna samovozeča vozila, bo treba te stvari obvladati, saj bo treba vsa znanja združiti,“ pravi Kranjc in dodaja, da je tudi zato zanimanje za vpis na strokovne šole toliko večji med mladimi. "Mladi so dobri v uporabi pametnih telefonov, računalnikov. To jih na nek način privlači. Vidijo, da je delo kreativno in ni umazano. S poseganjem na področje računalništva, ki je osnova za vzdrževanje vozil,“ dodaja profesor.

Izobraževanje za starejše mehanike
Tudi starejši mehaniki, torej mehaniki stare šole, morajo biti v toku z dogajanji v avtomobilski industriji. Na šoli imajo zanje MIC (medpodjetniški izobraževalni center), ki je namenjen kandidatom, ki imajo poklic, in pridejo po določeno znanje iz določenih področij.

Tako se seznanjajo z različnimi novitetami, tudi novimi plini, ki prihajajo v klimatske naprave. Srednja poklicna in strokovna šola Bežigrad – Ljubljana je namreč eden izmed treh izvajalcev v Sloveniji, ki ima certifikat za izvajanje izpitov, povezanih s plini v klimatskih sistemih. V to smer se razvija sodelovanje med podjetji, servisi in šolo. "Znanja, ki jih imamo, lahko ponudimo na ta način. Še posebej iz področja elektrotehnike, računalništva in kombinacije s celotnim sistemom,“ dodaja Kranjc.

S prihodom električnih vozil tudi prenova delavnic
S prihodom popolnoma električnih vozil se bodo morali prilagoditi tako serviserji kot mehaniki, predvsem pa prostor, v katerih se bodo popravljala električna vozila. Ta bo moral biti drugačen, preverjale se bodo druge stvari kot pri motorjih z notranjim zgorevanjem

Vsekakor to ne bo enako delovno mesto. "Vemo, da je pri vzdrževanju in servisiranju popolnoma električnih vozil visoka napetost, ki predstavlja za delo mehanika veliko nevarnost. To niso klasična mehanična mesta in orodja. Servisiranje se bo upravljalo na več prevoženih kilometrov,“ pojasnjuje strokovnjak za avtomobile, ki dodaja, da ne glede na to, kakšna bodo prevozna sredstva v prihodnosti, bo moral nekdo zanje ustrezen kader.

V zadnji oddaji Avtomobilnost smo v ospredje postavili poklic mehanika.