Zabava

Poudarki

  • Težave invalidov v mobilnosti
  • Nemalokrat morajo invalidi prositi mimoidoče neznance za pomoč
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.6 od 8 glasov Ocenite to novico!
Tegobe invalidov v mobilnosti so še danes velike. Foto: Radio Koper
Invalidi težave v mobilnosti rešujejo na različne načine. Hvaležni vam bodo za pomoč, ko vas bodo prosili le to, da jim pomagate prestaviti avtomobil za en meter naprej, da se bodo lahko vanj namestili. Foto: MMC RTV SLO/RTV
Dizelsko gorivo
Invalidu lahko veliko težavo predstavlja že točenje goriva. Foto: Pixabay

Dodaj v

Vozniki vsakodnevno hupajo vozilom za prevoz invalidov

Invalidi in mobilnost
10. avgust 2018 ob 12:09
Ljubljana - MMC RTV SLO

Invalidi v mobilnosti niso izenačeni z zdravimi osebami. Pred nakupom novega vozila ne morejo na testno vožnjo, v šoli vožnje nimajo vozil, prirejenih za vožnjo invalidnih oseb, prav tako so prikrajšani, ko je treba z vozičkom na avtobus, prikrajšani so za udobje pri prevozu. Skupaj z invalidi smo preživeli dan in preverili, kakšne so njihove vsakdanje težave v mobilnosti.

V društvih invalidov si prizadevajo, da bi svojim članom kar najbolj olajšali življenjske stiske, jim pomagali na različne načine, pa tudi, da bi jih kar najbolj vključili v družabno življenje in povezali z drugimi invalidi in prijatelji, ki jim brez širitve mobilnosti za invalide niso dosegljivi. Prav zato je pomembno, da se mobilnost prilagaja invalidnim osebam, v eni izmed preteklih oddaj Avtomobilnost pa smo želeli v prvi vrsti poudariti, da so že strpnost, potrpežljivost, obzirnost tiste "malenkosti", ki olajšajo mobilnost invalidov.

To pomeni, da ne parkiramo na parkirnih mestih, namenjenih invalidom, da jim pomagamo, ko so v stiski, ko se morajo prebiti v vozilo, ali pa zgolj to, da smo strpni, ko je pred nami vozilo z invalidsko nalepko. Zgodbe, ki jih govorijo invalidi, razkrivajo tudi to, da se zgodi, da parkirni prostor za invalide zaparkirajo celo policisti in da nestrpni vozniki hupajo vozilom za prevoz invalidov.

Kako na avtobus v invalidskem vozičku?
Marja Koren pravi, da ji je veliko lažje, če se po mestu premika peš. Tudi zato, ker niso vsi avtobusi prilagojeni za dostop z invalidskim vozičkom. "Obstaja sicer številka, na kateri preveriš, kateri avtobus je dostopen, a se velikokrat zgodi, da preteče veliko časa, preden na postaji ustavi invalidom prirejen avtobus," pravi Korenova, ki se zato raje s svojim elektrificiranim vozičkom prevaža po pešpoteh.

S Teo Černigoj Pušnjak smo preverili, kako naporen je prevoz v kombiniranem vozilu, namenjenem prevozu invalidov. "Te veliko bolj premetava, saj voziček ni pritrjen tako močno, da bi bili ves čas na miru," pravi sogovornica. Voznik kombija Milanko Maričić pa le pritrdi, da je prevoz invalidnih oseb zelo poseben: "Treba je biti ves čas previden. Ko speljujem, ko zaviram, ko vozim v ovinek … Vozniki mi večkrat hupajo, saj ne opazijo, da vozim avtomobil, namenjen prevozu invalidov. Ljudje so nestrpni, živčni, to moraš znati požreti, drugače ne gre." Černigoj Pušnjakova pravi, da se med prevozom večkrat zgodi, da izgubi ravnotežje, zgodilo se je celo, da je z obrazom priletela v sedež.

Prej od doma
Mija Pungeršič je invalidka voznica, a tudi ona se praktično vsakodnevno spoprijema s težavo v mobilnosti. "Kadar grem od doma, vzamem v zakup, da se moram odpraviti prej, saj sem v vozičku. Voziček moraš pospraviti v avtomobil in dati iz avtomobila.“ Nemalokrat mora prositi za pomoč ljudi, da ji avtomobil prestavijo naprej, saj zaradi ozkih parkirnih prostorov v stanovanjski soseski ne more sesti za volan. "Najprej me vsi sprašujejo, ali ima avtomobil kakšne drugačne ukaze za vožnjo. Potem pa gre."

Tudi ko toči gorivo na bencinskem servisu, potrebuje pomoč. Z vozičkom se težko prebije do ročke za točenje goriva, ki je nameščena visoko, hkrati pa ji dostopnost onemogočajo visoki robniki. "Po navadi sem nekoga lovila, da je poklical uslužbenca, zdaj pa imajo to urejeno z nalepkami s telefonskimi številkami. Pokličem, včasih tudi večkrat, da se javijo in mi pridejo uslužbenci bencinskega servisa natočit gorivo," pravi Pungeršičeva.

Znano je, da je naš odnos do drugih ljudi v avtomobilu drugačen, kot je v drugih položajih. Za volanom smo pogumnejši, celo predrzni, zato ker se v kabini počutimo varnejši, izolirani. Raven empatije se dviguje z dvigovanjem občutka varnosti in udobja v kabini. Na Hrvaškem so imeli v preteklosti celo akcijo, če si vzel moje parkirno mesto, vzemi še mojo invalidnost. Zato vam v Avtomobilnosti polagamo na srce, da bodite obzirni.

Nekaj izzivov, s katerimi se spoprijemajo invalidi, so nam v eni izmed preteklih oddaj Avtombilnost predstavili kar invalidi sami. Poglejte si videoprispevek.

Gregor Prebil
Prijavi napako
Komentarji
presenečen
# 10.08.2018 ob 13:00
Baje da se pred nizkocenovnimi nakupovalnimi centri v Sloveniji dogajajo čudeži! Ljudje z dobrimi avti, ki parkirajo na prostor za gibalno ovirane, čudežno shodijo !?
Ramus
# 10.08.2018 ob 13:34
"In kako naj tisti zadaj ve da se pred njim pelje invalidna oseba? "

Dajmo narediti nalepko za take voznike, ki radi trobijo drugim - Konji za volanom, namesto pod motornim pokrovom,.... pa bomo vsi vedeli, kdo je v avtomobilu.
G.Bruno
# 10.08.2018 ob 15:08
pjandura
Jaz nisem zahupal v 10 letih še nobenemu.

Po tvojem vzdevku sodeč, nočeš vzbujati pozornosti. :)
whitwice
# 10.08.2018 ob 15:20
Niste nikoli hupali? Niti takrat ko vas en grdo izsili, popolnoma spregleda? Ah dejte no.
Lokita
# 10.08.2018 ob 15:05
presenečen, nedavno so na to temo opravili tole raziskavo:
Zanimivo čtivo prilagam še izsek glede vrednosti vozil voznikov, ki se delajo invalide, brez da bi pomislili, kaj to pomeni za vsakodnevno mobilnost posameznika.
"Med vozili, ki so bila neupravičeno parkirana na parkirnih mestih rezerviranih za invalide, so prevladovala zlati vozila nižjega srednjega cenovnega razreda.* Vozila v vrednosti do 5.000 € so predstavljala več kot 50 % vozil, ki so neupravičeno parkirala na parkirnih mestih rezerviranih za invalide. Ker ni dostopnih podatkov o vrednosti voznega parka v Sloveniji, lahko sliko kršiteljev primerjamo s celotnim voznim parkom v Sloveniji posredno, preko starosti vozi. Pri tem lahko ugotovimo, da je 'vozni park kršiteljev' primerljiv s splošnim slovenskim voznim parkom. Podatki torej nakazujejo, da kršitev ne izvajajo v večini lastniki dragih in luksuznih vozil, temveč gre za problem širšega srednjega sloja."
gospod iskreni
# 10.08.2018 ob 14:13
Mislim, da ima to povezavo z vozniško kulturo. Pač nevzgojeni, butasti vozniki hupajo vsakemu ki je pred njim.
raknac navi
# 11.08.2018 ob 12:01
Nisem vedel, da za vozila z invalidskimi nalepkami prometni predpisi ne veljajo. Sem mislil, da se ne morjo kar sredi ceste ustavit, da potem cel kombi izstopi. Se opravicujem! Ne bom vec hupal!
gospod iskreni
# 10.08.2018 ob 14:37
Eska in kaj ima to veze s tem da pač en kreten hupa nekomu pred sabo, ker je pač nevzgojeno teslo.
webman
# 10.08.2018 ob 16:40
Na splošno se trend izboljšuje, vendar glavno kar nam manjka je več strpnosti. Niti ne hitrost ampak prav tako egoizem počasnih na levem pasu, drugič spet prehitevanje v škarje po desni ker bi rad še en tovornjak prehitel in potem naredil prostor ipd...
vito corleone
# 10.08.2018 ob 15:25
Eska in kaj si hotel povedat s tem? S čim bi omejeval "normalne" ljudi? Kvečjemu, glede na članek, se omejuje invalide. Z neprimernim javn prevozom, ko so zaparkirana parkirna mesta za invalide (ne boš verjel, ampak da nekdo z avta zleze in se spravi na vožiček, potrebuje več prostora). Da pač nekdo potrebuje več časa za pot mora vzet sam v zakup.

Prav je da se invalidom omogoči normalna vključitev v socialno življenje, to pa pomeni nekatere prilagoditve. Tako z logistiko kot tudi na področjih zaposlovanja (kar pa ni tema tega članka).
MITJA VILAR
# 10.08.2018 ob 15:19
Vprašanje izenaečvanja pravic in pogojev ljudi, ki odstopajo od povprečja je odvisno od stopnje socialne pismenosti piramide na vrhu katere sta oba predsednika. Ljudje, ki ne znajo ustezno reagirat od srčevanju z invalidnimi osebami, lahko nekdo iz te piramide nauči. Ljudje, ki nočejo istrezno reagirat, alhko mnogi iz te verige v to prisilijo. Kot jih v uporabo varnostnega pasu, neuporabo telefona med vožnjo ali drugo. Poklon mediju, da se je teh vprašnj dotaknil. Na Policiji v Grosupljem je parkirno mesto z njihovmi avtomobili enako zasedeno kot je parkirišče za invalide v Mercator centru. Vse polno. Da pa bi šli pogledat je manj pomembno kot to, kdo je pripet s pasom.
whitwice
# 10.08.2018 ob 15:18
Jaz sem se vsakega nakuril ce sem ga videl parkirati na prostoru za invalide in to le ta ni bil. Predlagam, da tudi ostali to delati. Na zalost se vedno najdejo idio.i, ki bodo to poceli v nedogled. Verjamem pa tudi ko ga en drug mimoidoci nahruli, da ga je vsaj toliko sram, da prihodnjic tega ne bo ponovil.
pjandura
# 10.08.2018 ob 14:20
Zakaj sploh komu hupat? Saj najbrž se trudi po najboljših močeh, če je gužva itd je pač gužva. Jaz nisem zahupal v 10 letih še nobenemu.
jozl52
# 10.08.2018 ob 15:55
https://www.vecer.com/voznik-poslal-potnike-z-avtobusa-ker-niso-dali-prednosti-invalidu-6539408
Ramus
# 10.08.2018 ob 12:48
Danes zjutraj so policaji vozili vzvratno po avtocesti na štajerski avtocesti pri izvozu Krtina,... ne le da zaparkirajo invalidska mesta, tudi najstnice brez vozniških izpitov jih prevažajo naokoli.
Polymath
# 11.08.2018 ob 10:31
Ena moja izkušnja … ena invalidka se je pred mano vozila … a je ženska bila pijana ali pa na sploh ne bi smela sedeti za volanom … v glavnem, celo pot do doma je pospeševala, bremzala, vijugala po nasprotnem pasu, parkrat je skoraj tresnila v nasproti vozeč avto itd … ko sem jo končno rizično prehitel, sem ji pokazal, če je pri sebi … bila je čisto na prednje steklo napopana, da je lahko videla na cesto … mislim … revna ali ne, taka ne bi smela voziti in pika! Ne govorim pa, da so vsi invalidi isti. Še za nobenim nisem nikoli trobil razen zato žensko, ker to pa je bil živ obup. Poznam kar nekaj invalitov, ki imajo vozilo prilagojeno za vožnjo brez nog, pa vsi vozijo lepo.
mjurma2
# 10.08.2018 ob 15:59
presenečen

Ne, ker so predaleč. Parkirajo raje na prostoru za intervencijska vozila...
Banban
# 10.08.2018 ob 14:36
Emmm? Ja? To res sigurno drži?

Raven empatije se dviguje z dvigovanjem občutka varnosti in udobja v kabini

Se mi zdi, da se ravn empatije dviguje obratno sorazmerno z obcutkom varnosti in udobja....torej pada.
d_a_r_k_o
# 11.08.2018 ob 21:58
Če kdo zaspi pri zeleni luči, počakamo da se naspi.
gospod iskreni
# 10.08.2018 ob 14:28
Tudi jaz nisem še nobenemu hupal, niti nisem blendal nobenmu. Pač nisem kreten.
galoper
# 13.08.2018 ob 10:16
@d_a_r_k_o # 11.08.2018 ob 21:58
Ob pravem času tak komentar. Danes zjutraj je ena pri zeleni luči na semaforju ustavila in zakinkala. Njen spanec je bil kratek.
Lokita
# 10.08.2018 ob 15:06
Še link: http://parkiraj-izgovore.si/raziskava/
Eska
# 10.08.2018 ob 14:29
Biti invalid ni prijetno stanje. Je pač telesna posebnost, ki se pojavi pri manjšem delu prebivalstva. V opisih nevšečnosti in z opažanji v praksi nastaja vtis, da invalidi hočejo več kot normalni ljudje. Zelo karikiran primer: nekdo hoče plavati od Evrope do Južne Amerike, ker ne zmore, zato še ni upravičen do spremljevalnega ladjevja za vmesne počitke. Vsak se mora znati sprijazniti in živeti z lastnimi sposobnostmi, sicer se pojavi tendenca, da bomo za nekaj invalidov omejevali večinski narod. Družba ima normative, ki niso povsod enako uveljavljeni. Vsak naj nosi svoje breme.
Kazalo