Rexa, obogatena z zamislimi Irene Gubanc in Maje Gspan. Foto: Iztok Dimc
Rexa, obogatena z zamislimi Irene Gubanc in Maje Gspan. Foto: Iztok Dimc

Kako režirati novo zgodbo, jo prilagoditi današnjemu času? Nekateri smo se tega lotili osebno, nekateri so iskali odgovor v nanosu barvne ploskve, drugi so dodajali mehkobo v različnih oblikah in strukturah blaga. Osebno bi izpostavila stole avtorjev Irene Gubanc, ki je sijajno dodala abakus in tako oplemenitila in prilagodila rabo stola mladim; Maje Gspan, ki je s serijo barvnih različic blazin, ponavljajoč se vzorec tipičnih horizontalnih prerezov na površini stola naredila preslikavo oblike v drugačnem materialu in mu tako, kljub dodanemu ni odvzela ali spremenila prvotne oblike; Jurija Dobrilo, ki je z minimalnim posegom, srčkom v naslonilu, ki olajša prenašanje stola po prostoru in Dušana Grobovška s skoraj umetniško inštalacijo, ki ne poziva k sedenju, ampak nas odvrača.

Danijela Grgić
Oblikovalski zamisli Danijele Grgić in Jurija Dobrile. Foto: Iztok Dimc

Društvo oblikovalcev Slovenije (DOS) je med 25. ljubljanskim mednarodnim filmskim festivalom Liffe s stoli rex poskrbelo za lepoto udobja predprostora projekcijskih dvoran v drugem preddverju Cankarjevega doma, ki je ključna točka druženja obiskovalcev in spremljevalnega festivalskega programa. Tokrat stoli žarijo v nekoliko drugačnih podobah: kot stoli za gledalca, za druženje, za zvezde in še kaj.

Spremembe, ki so oblikovalcem pomenile ustvarjalni izziv, so izhajale iz stališča pokojnega avtorja, arhitekta Nika Kralja, ki je večkrat dejal, da ni predmeta, ki ga ne bi bilo mogoče izboljšati. Javna dražba uporabnih, avtorskih in podpisanih stolov rex, ki so jim avtorski pečat vtisnili na razpisu sodelujoči oblikovalci, bo ta petek ob 19.00 v drugem preddverju Cankarjevega doma, takoj po podelitvi priznanj društva v prvem preddverju.

Dobrodelna dražba, ki to ni
"Namen dražbe tokrat ni zbiranje sredstev za druge, ki bi jim sicer ta sredstva še kako prav prišla. Takih je žal vedno več. Del pridobljenega denarja bo šel izdelovalcu Impakta-les, d. o. o, ki nam je omogočil nakup stolov po izjemno ugodni ceni. Preostanek dosežene vrednosti pa bo namenjen Društvu oblikovalcev Slovenije in avtorjem, ki so imeli s svojim delom tudi stroške,"
sta za MMC pojasnila Danijela Grgić, predsednica strokovnega sveta DOS, in predsednik društva Jurij Dobrila.

"Lahko pa vendarle rečemo, da gre za dobrodelno dražbo, saj se društvo prebija brez podpore javnih sredstev za svoje delovanje, oblikovalci pa se vsak dan bolj srečujemo z razvrednotenjem našega dela in ponižanjem stroke sploh. To je svojevrsten absurd časa, ko naj bi prav z oblikovanjem kot družba dosegali boljše rezultate. Osrednji slovenski hram kulture žal letos ni imel na razpolago denarja, s katerim bi lahko financiral ureditev preddverja, zato smo se odločili, da so vsi predstavljeni izdelki tudi na prodaj," sta še dodala.

Ne izboljšava, temveč režija
Po kakšnem ključu so izbrali oblikovalce, ki so "izboljšali" stole, nas je še zanimalo. "Oblikovalci so se sami javili na razpis/temo Režiraj Rexa. Torej, nismo izbirali, ampak so se izbrali. Poudarjam, da ne gre za 'izboljšavo' - ne glede na aviso Nika Kralja, da se da vsak predmet izboljšati. Naš namen ni bil izboljšava, ampak režija stolov. Tema je prilagojena mestu dogajanja, 25. Liffu v Cankarjevem domu. In še nekaj; stoli so v rabi obiskovalcev Liffa in so del širše zastavljene opreme drugega preddverja, v katerem sodelujeta še Jana Mršnik/Bela Bela z izdelki in Damjan Uršič z večkrat nagrajenim modularnim sistemom The Ball. Nazadnje je bil Uršičev The Ball uvrščen med deset najboljših izdelkov na letošnjem londonskem Design Weeku. Na prizorišče smo pripeljali tudi hrošča kot verjetno najmočnejši simbol uspešnega oblikovanja in hkrati potovanja skozi različna obdobja. Nekako tako si je letošnji Liffe zamislil tudi selektor Simon Popek."

Nujnost dobrega oblikovanja
Kaj je tisto, zaradi česar je stol rex še danes "kralj" slovenskega oblikovanja? "Gre za izdelek, ki mu je resnično uspelo. Lahko bi bilo precej več takih. Niko Kralj je s sodelavci oblikoval celo vrsto stolov. Veliko jih je nedvomno brezčasnih in bi lahko predstavljali trajno in trdno podobo naše industrije vsemu svetu. Tudi drugi naši oblikovalci so naredili primerljive izdelke, pa jih je večinoma doletela bolj neslavna usoda, vzrok za to pa tiči večinoma v neustreznem vodenju poslovnih procesov. Rexa zanesljivo odlikujeta izjemna funkcionalnost in estetska dovršenost ter se je zato obdržal. Gre tudi za izdelek, ki ni podvržen tehnološkemu zastarevanju, je iz naravnega materiala, ki je večno zanimiv. Del 'krivde' pa je tudi v posameznikih znotraj podjetja Impakta, ki so v njem videli poslovno priložnost in ga po več letih vrnili na trg. Zanimivo je predvsem dejstvo, da ne gre za lesarsko podjetje."

"Dražba bo morda pokazala tudi odnos Slovencev do oblikovalskih izdelkov. Unikatni uporabni izdelki ali prototipi na dražbah v tujini dosegajo astronomske cene, še posebej pa to velja tedaj, ko gre za znane lokalne avtorje. Predvsem pa nam gre za dogodek, za iskanje pozornosti stroki, ki je nekako - ob poplavi tujih vplivov in večkrat tudi cenenih brezizraznih izdelkov, izginila iz naše doline," še dodata sogovornika. "Kakovostno oblikovanje želimo približati množicam in opozoriti na nujo dognane oblike v vsakdanjem življenju."

Kako režirati novo zgodbo, jo prilagoditi današnjemu času? Nekateri smo se tega lotili osebno, nekateri so iskali odgovor v nanosu barvne ploskve, drugi so dodajali mehkobo v različnih oblikah in strukturah blaga. Osebno bi izpostavila stole avtorjev Irene Gubanc, ki je sijajno dodala abakus in tako oplemenitila in prilagodila rabo stola mladim; Maje Gspan, ki je s serijo barvnih različic blazin, ponavljajoč se vzorec tipičnih horizontalnih prerezov na površini stola naredila preslikavo oblike v drugačnem materialu in mu tako, kljub dodanemu ni odvzela ali spremenila prvotne oblike; Jurija Dobrilo, ki je z minimalnim posegom, srčkom v naslonilu, ki olajša prenašanje stola po prostoru in Dušana Grobovška s skoraj umetniško inštalacijo, ki ne poziva k sedenju, ampak nas odvrača.

Danijela Grgić