Ekipa UAE Emirates je Dirko po Franciji 2020 začela z zmago Alexandra Kristoffa in končala z velikim zmagoslavjem Tadeja Pogačarja, četudi je veliko pentljo končala le šesterica. Skupaj so imeli rumeno majico le dva dneva, a so bili s štirimi etapnimi zmagami in tremi osvojenimi majicami na koncu daleč najbolj zadovoljna ekipa med dvaindvajsetimi. Foto: Reuters
Ekipa UAE Emirates je Dirko po Franciji 2020 začela z zmago Alexandra Kristoffa in končala z velikim zmagoslavjem Tadeja Pogačarja, četudi je veliko pentljo končala le šesterica. Skupaj so imeli rumeno majico le dva dneva, a so bili s štirimi etapnimi zmagami in tremi osvojenimi majicami na koncu daleč najbolj zadovoljna ekipa med dvaindvajsetimi. Foto: Reuters

Idealni razplet je pridobitev časa na Col de la Loze in obleči rumeno majico šele na kronometru. Tako ni treba braniti mesta vodilnega in se pretihotapimo v Pariz.

Glavni športni direktor Allan Peiper

"Nepopisna čustva ob zmagi. Odgovorno smo dirkali vso tekmo, razen en dan smo se izgubili v vetru. A Pogačar je bil najbolj miren od vseh. Tudi če smo v vetru izgubili 1:21. Rekel je povsem mirno: 'Ni sile, saj bom jutri napadel. Tour je še dolg, brez skrbi'," je Mauro Gianetti, izvršni direktor UAE Emirates, priznaval, da jih je slovenski mladenič ohranil zbrane in umirjene.

Pogačar: Na Touru nisem imel slabega dne, vsak dan sem se super počutil

Iz Italije namenjeni na Kitajsko, a pristali v Zalivu
UAE Emirates so zadnje štiri sezone ekipa svetovne serije z domovanjem v Združenih arabskih emiratih, ki so konec leta 2016 prek državnega sklada sklenili prevzeti dolgoletno italijansko ekipo Lampre. Rožnato-modra ekipa je bila na poti, da postane ekipa iz Kitajske, a je predvideni glavni šef pri investicijskem skladu TJ Sport nenadoma zbolel. Nekdanji italijanski šampion Giuseppe Sarroni (prvi generalni menedžer UAE-ja, zdaj svetovalec) je v samo v desetih dneh prepričal šejka Matarja Suhaila Al Yabhounija Al Dhaherija iz Abu Dabija, da naj njegova gradbeni in nepremičninski holding vložita sredstva v elitno kolesarsko ekipo.

Matxin Fernandez, menedžer ekipe

Kaj reči po zmagi Tadeja Pogačarja?
"Impresivno. Ne vem, ali se moram še prebuditi in ali še vedno sanjam. To so sanje. Spektakularno je bilo. To je vendarle Dirka po Franciji, dirka na drugi ravni."

Ali je v soboto zjutraj kdo verjel, da vam lahko uspe kaj takšnega?
"Ves čas smo verjeli, da nam lahko uspe, saj smo se dobro pripravljali, toda še vedno so bile to sanje. Vendar - zakaj ne bi sanjali?"

Za uspehe v prihodnje bo treba najbrž okrepiti ekipo, kajne?
"Želel bi zaščititi ekipo. Če dobro analizirate: Aru ni bil tako močen, kot bi moral biti, Formolo si je zlomil ključnico, De la Cruz si je že v prvi etapi poškodoval kost v križu. Če ne bi imeli teh težav, bi bili tudi mi med najmočnejšimi ekipami."

Kako je potekala priprava na sam kronometer?
"Tu smo bili pred dvema mesecema. Rezervirali smo isti hotel, v katerem je bil Tadej danes. Preizkusili smo menjavo koles, z nami je bil tudi Mikkel Bjerg, ki je specialist za kronometer (trikratni svetovni prvak do 23 let, op. a.). Tako smo pripravili taktiko. Več kot dva meseca smo imeli jasno zastavljen načrt."

S Hempijem podpisali še s Pogijem
Že konec prve sezone so potegnili zdaj zlatorumeno potezo. Na priporočilo Andreja Hauptmana je Sarroni sklenil predpogodbo z drobnim fantičem iz Komende. Iz belgijskega Quickstepa speljani skavt Matxin Fernandez je nato spomladi 2018 potrdil pravilnost odločitve in sklenjena je bila prava pogodba. Zatem je Tadej Pogačar osvojil Tour de l'Avenir 2018.

Vse drugo je zgodovina po Pogačarjevo: od debija v Avstraliji, zmag na dirkah po Algarvi in Kaliforniji. Pogi je prisilil šefe, da so raztrgali predvideni triletni načrt in se znova usedi za mizo. Šel je preizkusit, ali zdrži tritedensko dirko, in namesto odstopa vsak teden dobil etapo ter končal kot skupno tretji.

Cilj ob štartu v Nici: med prvih pet

Vueltizacija 107. Dirke po Franciji je spremenila načrte in namesto na Italijo so se misli osredotočile na veliko francosko pentljo. Uradno so kapetanstvo pripisali Fabiu Aruju, šampionu z bogato pogodbo, ki pa je po letih zdravstvenih težav le bleda senca prvaka z Vuelte 2015.

Pogačarja so raje zaščitili in papagajsko ponavljali, da bo imel proste roke. Šele ob uradni objavi ekipe so dejali, da je mladi Slovenec sokapetan. A to je bila le kulisa – v ekipi so si za cilj zadali uvrstitev med prvih pet.

Lampre dvakrat osvojil Giro
Namesto peterice je ekipa UAE Emirates, vključno z zgodovino Lampreja, dosegla največji uspeh. Predtem sta bili to zmagi na Dirki po Italiji: Giro 2001 je za Lampre - Daikin po drami v predzadnji etapi dobil Gilberto Simoni, Giro 2011 za Lampre - ISD pa Michele Scarponi, a šele leto po tem, ko so zmago odvzeli Albertu Contadorju.

Preobrazba v pravcate Združene narode
Zdaj je UAE Emirates s Tadejem Pogačarjem osvojil največjo kolesarsko dirko na svetu, s tem pa močno osrečil tako šejke kot tudi italijansko jedro ekipe.

Podoba Pogačarja tudi na najvišji stavbi sveta

Četudi je 30-članska tekmovalna ekipa sestavljena iz kolesarjev iz 13 držav, je največ še vedno Italijanov (8). Tudi največji delež tehničnega osebja (soigneurji, mehaniki, kuharji) prihajajo z Apeninskega polotoka, a smer je jasna – postajajo pravcati Združeni narodi s posamezniki z vseh koncev sveta. Pri tem ključno mesto v mozaiku zasedajo trije Slovenci.

... a z vidnim italijanskim pečatom
Zato pa so opremljevalci skorajda izključno italijanski. Slavita proizvajalec koles Colnago in legendarni, a zaradi Japoncev in Američanov skoraj s tržišča izrinjeni Compagnolo. Tudi nesrečne gume so italijanske (Vittoria), sedeže in trakove dobavlja Prologo, tudi tako pomembna očala (Scicon) in čelade (Met) so z Apeninskega polotoka.

Colnago končno pod svojim imenom

Najbolj čustveno zmago doživlja proizvajalec, ki je ne nazadnje tudi najbolj viden. Kultni ustanovitelj in oče podjetja Ernesto Colnago je ravno sredi koronokrize prodal svoj večinski lastniški delež skladu iz ZAE-ja. A vseeno je zdaj 88-letni Colnago v noči s sobote na nedeljo osebno preveril, ali je rumeno kolo za Tadeja tako popolno, kot morajo biti colnagi.

Prvič je namreč Colnago uradno osvojil Dirko po Franciji, četudi si je slavo in prestiž zgradil ravno s serijskim osvajanjem Francije. Kot butičnega proizvajalca in mojstrskega mehanika ga je namreč leta 1963 najela ekipa Molteni, pri kateri je bil osebni mehanik Eddyja Merckxa. Sloviti Belgijec je serijsko zmagoval s colnagom, ki pa je bil uradno poimenovan kar po najuspešnejšem kolesarju vseh časov.

Pogačarjev glavni športni direktor Allan Peiper je ponovil zmagoviti recept z Gira 2012. Kanadčan Ryder Hesjedal je po 20. etapah za Joaqimom Rodriguezom zaostajal 31 sekund, a zadnji dan se je vozil kronometer v Milanu, kjer je kapetan Garmina Barracude zaostanek spremenil v 16-sekundno prednost in zmago na 95. Dirki po Italiji. Foto: EPA
Pogačarjev glavni športni direktor Allan Peiper je ponovil zmagoviti recept z Gira 2012. Kanadčan Ryder Hesjedal je po 20. etapah za Joaqimom Rodriguezom zaostajal 31 sekund, a zadnji dan se je vozil kronometer v Milanu, kjer je kapetan Garmina Barracude zaostanek spremenil v 16-sekundno prednost in zmago na 95. Dirki po Italiji. Foto: EPA

Pogačar mu je napovedal dodatno delo
Mercx je ob senzacionalnem razpletu na La Planche de Belles Filles prvi poklical svojega mehanika in skupaj sta velikana kolesarstva točila solze sreče.

"Tadej je eden najbolj čudovitih talentov, ki sem jih kadar koli videl. Pa verjemite mi, da sem jih v življenju že videl kar nekaj," je italijanskim medijem pojasnjeval vzhičeni Colnago in razkril, da obravnava Pogačarja kot člana svoje družine. Ko mu je za sobotni kronometer pripravil belo kolo, mu je Tadej sporočil: "Če bom šel, tako kot mislim, te bom razveselil in boš imel potem še nekaj več dela, saj boš moral spremeniti barvo zame."

Glavna ekipna moč strokovni štab

Večina analiz po osupljivem razpletu na Dirki po Franciji 2020 poudarja, da po letu 1989 in Gregu LeMondu z belgijsko povabljeno ekipo AD ni do rumene majice prišla šibkejša ekipa. A bolj pedantni poznavalci so ob tem hitro poudarili, da so pa zato pri UAE Emirates imeli izjemno močno in raznovrstni strokovni štab, ki mu je poveljeval Allan Peiper. Avstralec, ki je bil že z vrnitvijo v profesionalno življenje velik navdih in zgled celotni zasedbi. (Več v spodnjem okvirju.)

Allan Peiper, glavni športni direktor

(Čustveni intervju za avstralski DetourPodcast, ki je posredoval pogovor po zmagi.)

Sobota je bila vrhunec mojega življenja. Ne samo športnega, temveč celotnega življenja. Verjamem, da ima vsak človek svoje poslanstvo v življenju, moje je že od otroštva zapisano kolesu. Ko sem prvič kot otrok preskusil kolo, sem si želel pravo dirkalno kolo. A ko je prišel božič, sem vedno dobil nekaj drugega. Ko sem ga končno dobil, sem hitro začel tekmovati. Še sam ne vem, kako za vraga sem se že pri 17 letih znašel v Belgiji povsem sam za dva tedna dirkanja. Iz tega je zrasla moja kariera ...

Moje poslanstvo se je v soboto izpolnilo. Hvaležen sem vsem, ki so mi pomagali in mi stali ob strani. Pred tremi leti sem dobil službo pri UAE, a so me obdržali na plači, četudi sem zbolel za rakom in šel na dolgotrajno zdravljenje.

Letos so me določili za vodilnega športnega direktorja za Dirko po Franciji. Zadnje tri mesece sem živel samo za to dirko, noč in dan sem razmišljal samo o tem. Ukvarjal sem se z raznimi podrobnostmi.

Ko smo začeli dirko, smo govorili, da je cilj uvrstitev med prvih pet. Na prvi prosti dan sem Tadeju predstavil primer Garmina iz leta 2012, pri katerem sem bil takrat. Na grand touru sem vodil samo enkrat - na Giru 2012, ki smo ga nato tudi osvojili s poldozorelo ekipo, a samo zato ker smo se držali načrta in ker so nam bile hkrati naklonjene zvezde.

Rekel sem: 'Čutim, da se stvari ponavljajo. Fantje, z vsem dolžnim spoštovanjem, a je povsem isto. Nimamo več popolne ekipe, a se moramo držati načrta.' Vsak dan isto, voziti se v ospredju, paziti drug na drugega, hkrati nenehno varovati Tadeja. Ne smemo dopustiti nove izgube časa. Imeli smo nekaj nesreče med potjo, a ne bi mogel spisati boljšega scenarija.

Pred dvema tednoma sem rekel: idealni razplet je pridobitev časa na Col de la Loze in obleči rumeno majico šele na kronometru. Tako nam ni treba braniti mesta vodilnega in se samo pretihotapimo v Pariz. In res smo, samo zdrsnili smo v Pariz.

Na Col de la Loze ni šlo gladko, potem sem bil kar obupan. A Tadej je nato to izvlekel, on je naredil ta preobrat.

Ni se lahko še kar naprej boriti. Sam to vem iz svoje izkušnje z rakom, kdaj tudi obupuješ. Ko smo prišli opolnoči v hotel pred Parizom, smo imeli malo zabave. No, zabave - večerja, pri kateri smo nazdravili s kozarcem.

Vsi so povedali kakšno stvar. Sam sem dejal: 'Lani ob tem času nisem mogel stopiti niti do vogala 200 m stran od hiše. A zdaj sem tukaj, na Dirki po Franciji. Moraš verjeti, da bo bolje. Ni pomembno, kako težko je, a moraš se boriti še naprej.'

Ko izgubiš dva in pol od treh gorskih pomočnikov
Roko na srce, imeli so tudi obilo smole – že po prvem dnevu so izgubili pol moža (David de la Cruz – zlomljena trtična kost), pred Pireneji še enega (Fabio Aru – odstop), na atlantskih otokih drugega (Davide Formolo – zlomljena ključnica). Prav omenjeni trije kolesarji bi morali nositi glavno breme pomoči v gorah.

Prvi pomočnik novega kralja Dirke po Franciji je bil Jan Polanc, ki je nesebično vso sezono podredil dirkanju za Tadeja Pogačarja. V prvem tednu je pomagal tudi s svojimi obročniki, v naporni etapi v Centralnem masivu pa je ravno Jan z navijanjem tempa razgalil šibkost Ineosa Grenadierja in Egana Bernala, ki je v 13. etapi že predal žezlo. Foto: Reuters
Prvi pomočnik novega kralja Dirke po Franciji je bil Jan Polanc, ki je nesebično vso sezono podredil dirkanju za Tadeja Pogačarja. V prvem tednu je pomagal tudi s svojimi obročniki, v naporni etapi v Centralnem masivu pa je ravno Jan z navijanjem tempa razgalil šibkost Ineosa Grenadierja in Egana Bernala, ki je v 13. etapi že predal žezlo. Foto: Reuters

Po ravnem in valovitem terenu sta ob Italijanu Marcu Marcatu (cestni kapetan ekipe) za Pogija lahko skrbela oba Norvežana, Alexander Kristoff in Vegard Stake Laengen. Slednji je grizel tudi v klance.

Jan Polanc, glavni steber opore
Glavni telesni stražar in glavni steber opore v osmerici in na koncu le šesterici je bil znan že dolgo, vse od prvih zimskih priprav na sezono 2020.
Jan Polanc, dvakratni nosilec rožnate majice na Giru in fant, sposoben etapnih zmag na največjih dirkah, je vse podredil mlajšemu rojaku. Od menjav koles zaradi prepogostih defektov v prvem tednu do pomoči v vetrovni loteriji in navijanja tempa na prvih vzponih. V spominu je ostal zlasti v 13. etapi, ko je spredaj vlekel glavnino in povzročil selekcijo, pri čemer so odpadali pomočniki Ineosa, branilec naslova Egan Bernal pa zdrsnil nazaj.

Giannetti in Matxin ter afera Saunier Duval

Italijan Mauro Gianetti in Španec Matxin Fernandez sta pred dobrim desetletjem skupaj vodila ekipo Saunier Duval. Na prvič uporabljenemu testu za receptorje EPA med Dirko po Franciji 2008 je bil ujet Riccardo Ricco, zmagovalec dveh gorskih etap in nosilec pikčaste majice. Nepredvidljivi Italijan je bil odpuščen skupaj z rojakom Leonardom Piepolijem. Zatem sta se Gianetti in Matxin odločila, da ekipa zapusti Dirko po Franciji. Ricco je pozneje med sojenjem priznal sistematično jemanje EPA, a neodvisno od ekipe. Obtožbe proti šefoma ekipe so bile v postopkih v Franciji in Italiji umaknjene.

Direktorska naveza Gianetti-Matxin je senzacionalno slavila zmago na Vuelti 2011. Juan Jose Cobo je za 13 sekund ugnal Chrisa Frooma, a so lani Špancu zaradi dopinga odvzeli zmago.

Kako hvaležen je bil mladi zmagovalec Polancu, ponazarja prizor z zadnje ciljne črte na dirki, ko sta 107. Dirko po Franciji skupaj objeta končala oba Slovenca pri UAE Emirates. Ne nazadnje je še v zadnji (21.) etapi Polanc vseh osem krogov po Elizejskih poljanah prevozil ob boku rumene majice, da priskoči na pomoč, če bi kar koli šlo narobe.


Emirati napovedujejo dodatne okrepitve za zmagovalca

Na najnovejši UCI-lestvici je ekipa UAE Emirates tudi prevzela vodstvo med vsemi v svetovni seriji, pred Deceuninck Quickstepom in Jumbo Vismo. Ne nazadnje konec tedna niso slavili zmage le v Franciji, temveč so z Diegom Ulissijem osvojili še Dirko po Luksemburgu. Skupno so emirati v tej sezoni zbrali že 29 zmag, od tega kar devet Pogačar.

Napovedane so okrepitve na položaju gorskega superpomočnika, a hkrati imajo že zdaj v zasedbi kopico dobrih in predvsem nadarjenih kolesarjev. Po uspehu mladeniča s Klanca pri Komendi so podpisali tako z Dancem Mikkelom Bjergom (kronometer), Američanom Brandonom McNultyjem (hribolazec in za skupno), Kolumbijcem Andresom Ardilom (hribolazec in za skupno), Italijanom Alessandrom Covijem (šprinter in klasike).

Podelitev nagrad najboljšim trem na Touru, Zdravljica v Parizu in nagovor Pogačarja

Maja podaljšali pogodbo s Pogačarjem do leta 2024
Predvsem pa so spomladi kljub koronakrizi še izboljšali in podaljšali pogodbo s slovenskim draguljem. Tadej Pogačar ima sklenjeno pogodbo vse do konca leta 2024. Ne nazadnje šejki iz Združenih arabskih emiratov v nasprotju z Bahrajnom med prekinitvijo tekmovanj niso priprli finančne pipice, že zdaj pa ima UAE Emirates po ocenah iz karavane enega najvišjih proračunov v svetovni seriji – bržkone nekaj višjega od Jumba Visme.

Serija zmag gorenjskega volka se bo nadaljevala
"Tadej je taktično zelo zrel. Za svoja leta je res odrasel, tako tudi razmišlja. Ne dela nobenih mladostnih, zaletavih napak. Zato je tudi v rumenem,"
odgovarja Andrej Hauptman, ki je prepričan, da se za prihodnost slovenskega kolesarstva na najvišji ravni ni bati.

"Tako kot smo se spraševali za Primoža, kot vidimo, zmaguje serijsko, tudi za Tadeja ni mej. In verjamem, da bo šlo podobno tudi naprej," je prepričan edini slovenski kolesar z medaljo na cestnih dirkah svetovnega prvenstva. Pri tem pa Hempi upa, da bodo njegovi varovanci v slovenski reprezentanci že v nedeljo mogoče prekosili njegov dosežek iz Lizbone 2001.