Največ ikoničnih fotografij in objektov Man Raya izvira iz časa avantgardističnega delovanja med dadaizmom in nadrealizmom. Foto: EPA
Največ ikoničnih fotografij in objektov Man Raya izvira iz časa avantgardističnega delovanja med dadaizmom in nadrealizmom. Foto: EPA
Man Ray
Man Ray se je kot Emmanuel Radnitzky rodil 27. avgusta 1890. Foto: RTV SLO

Družina se je kmalu preselila v New York, v mladosti pa si je izbral Pariz za mesto svojega ustvarjanja. Nekateri zasluge za to pripisujejo francoskemu umetniku Marcelu Duchampu, prijatelju in sodelavcu iz časa prve svetovne vojne, ki jo je ta preživel v New Yorku.

Umetnost in avtomobili
Ob letošnji obletnici je na plan ponovno prišla vprašljiva situacija, v kateri je zapuščina Man Raya. Ključna oseba v tej nesrečni zgodbi je Eric Bowner, čigar sestra Juliet se je leta 1946 poročila z umetnikom. Bowner je deset let po tem ustanovil svojo avtohišo AutoMat Co. Inc.

Trideset let po sklenitvi zakona z Juliet je Man Ray umrl, ta pa je ustanovila fundacijo Man Ray Trust, ki skrbi za njegovo zapuščino. Juliet, ki je umrla leta 1991, so pokopali poleg moža na pariškem pokopališču Montparnasse, fundacija pa je prešla v roke njenega brata.

Bownerjeva avtohiša je v kraju Hicksville na Long Islandu, sicer približno 50 kilometrov od New Yorka, vendar daje vtis, ne le da se je čas tam ustavil, temveč vzbuja tudi skrb glede pogojev za shranjevanje te dragocene zapuščine.

Dragocene umetnine v rokah "rovtarjev"?
Pred časom sta cenilca vrednost zbirke, ki vključuje več kot 4.000 del, ocenila na približno 17,6 milijona evrov. Vsake toliko Bowner da na trg dele zbirke, saj fundacija, kot je pojasnil v sporočilu za nemško tiskovno agencijo, še vse do leta 2046 upravlja več kot 25.000 pravic za dela, ki jih je ustvaril Man Ray.

Eric Bowner bo kmalu napolnil 90 let, večino svojega časa - kot se spodobi za ameriškega upokojenca - preživi na Floridi, avtohišo pa danes upravlja njegov sin. Neugledna zgradba, pred katero stojijo desetletja stari avtomobili, ki čakajo na servis, vzbuja skrb, kako je tam shranjen pomemben del svetovne zgodovine umetnosti.

Sicer pa je Bowner, ki je svojega slavnega svaka srečal le nekajkrat v življenju, dal vedeti, da je besen na novinarje, saj meni, da njega in njegovo družino prikazujejo kot "rovtarje", ki nimajo pojma o umetnosti in skladiščijo te dragocene umetnine kar v avtohiši.