Haggis se je razveselil oskarja za najboljši film, ki ga je večina že videla v Leejevih rokah. Foto: Reuters
Haggis se je razveselil oskarja za najboljši film, ki ga je večina že videla v Leejevih rokah. Foto: Reuters

Film pripoveduje o strahu pred neznanci in o tem, da se v sodobni družbi zaradi njega vedno bolj izoliramo.

Paul Haggis

Američani si ne želijo, da bi bili kavobji geji.

Larry McMurty
Philip Seymour Hoffman in Reese Witherspoon
Dobitniki oskarjev za najboljše igralce so bili pričakovani. Foto: EPA
Ang Lee
Če se ni veselil kipca za najboljši film, mu za tolažbo ostaja vsaj oskar za najboljšo režijo. Foto: EPA
Robert Altman
Je kipec za življenjsko delo prejel 40 let prezgodaj? Foto: EPA
Jon Stewart
Voditelj podelitve se je najraje šalil iz politikov in novinarjev, prizanesel pa ni niti igralcem. Foto: Reuters

Prav slednjemu je uspel veliki met, saj je gejevska romanca o dveh kavbojih pričakovala kar osem oskarjev in ves čas veljala za favorita, na koncu pa se lahko najbolj pohvali s kipcem za najboljšo režijo. Nesreča pa je bila nominirana za šest kipcev in je prav tako odnesla tri, vendar bolj ugledne.

Ustvarjalci Gore Brokeback so v vitrino pospravili še oskarja za najboljši prirejeni scenarij (Larry McMurtry in Diana Ossana) in najboljšo glasbo (skomponiral jo je Gustavo Santaolalla), medtem ko je Usodna nesreča posneta po najboljšem izvirnem scenariju, ki sta ga napisala Paul Haggis in Bobby Moresco, po Haggisovi zgodbi. Poleg tega pa je Usodni nesreči šla še nagrada za montažo.

So člani akademije glasovali za domači film?
Usodna nesreča sledi 36 uram, ki jih v enem od predmestij Los Angelesa preživlja približno ducat prebivalcev iz različnih družbenih razredov in različnega etničnega izvora. Mesto, v katerem živi že več kot pol življenja, Haggis vidi kot kraj, katerega prebivalci si prizadevajo, da bi od drugih živeli čim bolj izolirano. "Film pripoveduje o strahu pred neznanci in o tem, da se v sodobni družbi zaradi njega vedno bolj izoliramo," ga je opisal režiser in polovica scenarističnega dua.

K pisanju zgodbe, po kateri je nato nastal scenarij, je Haggisa vodil dogodek, ki ga je pretresel leta 1991. Z ženo sta se v novem porscheju, na katerega sta bila zelo ponosna, peljala s premiere filma Ko jagenjčki umolknejo, ko ju je ustavila ulična tolpa in ju s pištolami prisilila, da sta jima izročila avto. Po polnoči je Haggis dojel, da imajo tatovi tudi njegove stanovanjske ključe, zato je takoj poklical nekoga, ki mu je zamenjala ključavnice. Oba dogodka je Haggis nato tudi vključil v film, za katerega je scenarist konkurenčnega filma Gora Brokeback Larry McMurtry dejal, da je zmagal zato, ker je večina članov akademije iz Los Angelesa in so glasovali za domači film, ne za izdelek, ki ga je Ang Lee postavil v Wyoming. Američani si ne želijo, da bi bili kavboji geji, pa je dejal o porazu Gore Brokeback.

Igralski kipci v rokah favoritov
Za glavno vlogo je kipca prejel Philip Seymour Hoffman za vlogo homoseksualnega pisatelja v Capotu. Najboljša igralka je postala Reese Witherspoon, ki je navdušila kot June Carter Cash v filmu Hoja po robu. Oba sta z oskarjem le potrdila, da jima letos v igralski kategoriji ni para, saj sta slavila že tudi z zlatimi globusi.

V stranskih vlogah sta se najbolje odrezala George Clooney v Siriani, ki je bil nominiran tudi za najboljšo režijo in priredbo scenarija, in Rachel Weisz v filmu Zvesti vrtnar. Clooney bi se v zgodovino zapisal, tudi če ne bi sadov obrodila nobena od njegovih treh nominacij, saj je postal prvi umetnik, ki je bil isto leto nominiran za igralskega oskarja v enem filmu in režijo v drugem (Siriana ter Lahko noč in srečno).

Tekma za tujejezičnega oskarja vsako leto bolj napeta

Svoje mnenje o letošnji podelitvi oskarjev lahko izrazite na forumu.
Vse do konca je bila napeta tekma za tujejezičnega oskarja. Čeprav je večina kritikov stavila na palestinski izdelek Paradise Now, pa so se za pravilne izkazale napovedi, da proti njemu dela več političnih dejavnikov. Zmagal je južnoafriški kandidat Tsotsi. V njegovi domovini so z navdušenjem pozdravili prvo oskarjevsko zmago. Blizu so bili že lani, ko se je njihov film Yesterday uvrstil med pet nominirancev, letos pa se jim zmaga ni izmuznila.

Na 78. podelitvi je nove lastnike dobilo 25 oskarjev, od tega so ustvarjalci štirih filmov domov odnesli po tri: ob Gori Brokeback in Usodni nesreči še King Kong in Gejša. King Kong je bil nagrajen za tehnične dosežke (za vizualne učinke, mešanje zvoka in montažo zvoka), Gejša pa je ob oskarjih za kostumografijo in fotografijo prejela še oskarja za umetniško režijo.

Učna ura o ljubezni nasploh
Čeprav je film Gora Brokeback obveljal za največjega poraženca podelitve, ob filmih München, ki ob petih nominacijah ni prejel nobene nagrade, ter Lahko noč in srečno (šest nominacij, brez nagrade) pa je njegov režiser Ang Lee, sicer "potolažen" z nagrado za najboljšega režiserja, dostojanstveno čestital boljšemu tekmecu v boju za najboljši film. Čeprav je bilo zmagoslavje Usodne nesreče presenetljivo, pa ni bilo povsem nepričakovano, saj so filmski poznavalci že prej napovedovali, da bi zmagoslavje filma o gejevski ljubezni lahko ogrozil prav film, ki se ukvarja z rasno nestrpnostjo. Poleg tega je bilo slišati tudi skeptične napovedi, da ZDA še niso pripravljena na romanco, v kateri je v ospredju ljubezen med istospolnima partnerjema.

A kot je novinarjem z zlatim kipcem v rokah povedal Ang Lee, film še zdaleč ne govori samo o gejevski ljubezni. "Rad bi se zahvalil osebama, ki sta v srcu filma Brokeback. Njuni imeni sta Ennin in Jack. Vse sta nas veliko naučila, ne le o istospolno usmerjenih moških in ženskah v naši družbi, ampak prav tako pomembno lekcijo o velični ljubezni same," je dejal režiser filma, ki je letos med drugim dobil tudi bafto in zlati globus za najboljši film.

Kipec za življenjsko delo 40 let prezgodaj
Po sedmih neuspešnih poskusih pa je podelitev z zlatim kipcem v rokah končno zapustil tudi letošnji dobitnik častnega oskarja, režiser in producent Robert Altman. 81-letni režiser filmov, med katerimi so M*A*S*H, Gosford Park, Nashville in The Player, je na podelitvi izdal, da je nagrado za življenjsko delo lahko prejel po zaslugi presaditve srca, ki jo je preživel pred 11 leti. Operacijo je skrival, ker se je bal, da po njej ne bi več dobil dela, a iz nje ni delal velike skrivnosti. "Vedno sem mislil, da tovrstna nagrada kaže, da je vsega konec," je dejal Altman, ki se je pošalil, da je nagrado dobil približno 40 let prezgodaj, saj je z operacijo dobil srce ženske, stare nekaj čez 30 let. "Zdi se mi, da me čaka še približno 40 let," je zaupal obiskovalcem in gledalcem.

Naslov iz Clooneyjevega zasebnega življenja?
Za humor je sicer v gledališču Kodak v Los Angelesu najbolj zavzeto skrbel voditelj 78. podelitve Jon Stewart. Norčeval se je iz aktualnih političnih dogodkov in nominirancev. Gledalcem je pojasnil, da se z enakimi besedami, kot je svoj film Lahko noč in srečno naslovil George Clooney, konča tudi večina njegovih zmenkov, vprašal pa se je še, ali bi v Holywoodu zavladala demokracija, če bi sestrelili veliki kip oskarja. Na podelitvi so ženske, ki so si komaj lahko privoščile dovolj obleke, da so pokrile svoje prsi, je Stewart povezal globoke dekolteje nekaterih obiskovalk in piratstvo, ki filmom odžira zaslužek, medtem ko je obiskovalce obvestil, da Björk ne bo uspelo priti. Pomerjala je svojo oskarjevsko obleko, pa je prišel Dick Chaney in jo ustrelil, je obudil spomin na eno od pevkinih bolj ekstravagantnih oblek in lov, na katerem je ameriški podpredsednik obstrelil svojega prijatelja.

Oskarji "za uvod" v podelitev
Najboljši dokumentarni film so posneli Francozi, ko so pingvinom sledili v Popotovanju cesarskega pingvina. Če se hočete z določeno temo seznaniti na hitro, vam akademija priporoča kratki dokumentarec A Note of Triumph: The Golden Age of Norman Corwin. V kategoriji animiranih filmov je zmaga odšla v roke ekipi, zaslužni za nastanek 3. dela risanke Wallace in Gromit, med kratkimi animiranimi filmi pa je bil pohvale in oskarja deležen izdelek The Moon and the Son: An Imagined Conversation. Zgodbe iz Narnije so domov odnesle oskarja za masko, pesem It's Hard Out Here for a Pimp iz filma Hustle & Flow pa je postala najboljša v svoji kategoriji.

Film pripoveduje o strahu pred neznanci in o tem, da se v sodobni družbi zaradi njega vedno bolj izoliramo.

Paul Haggis

Američani si ne želijo, da bi bili kavobji geji.

Larry McMurty