Film ameriškega režiserja Travisa Wilkersona Pospešena nerazvitost govori o ljudeh v revoluciji, ki se na vso moč, obupano želijo otresti mučne dediščine nerazvitosti. Govori o človeku, filmarju, revolucionarju, ki se na vso moč, obupano želi priključiti borbi. Foto: Slovenska kinoteka
Film ameriškega režiserja Travisa Wilkersona Pospešena nerazvitost govori o ljudeh v revoluciji, ki se na vso moč, obupano želijo otresti mučne dediščine nerazvitosti. Govori o človeku, filmarju, revolucionarju, ki se na vso moč, obupano želi priključiti borbi. Foto: Slovenska kinoteka
Moto izdelovanja filmov Santiaga Alvareza gre že takrat takole: "Dajte mi dve fotografiji, kos glasbe in montažno mizo, in dal vam bom film." Foto: Slovenska kinoteka

Ameriški režiser Travis Wilkerson, ki so ga filmski kritiki v anketi Film Comment uvrstili med petdeset avantgardističnih filmarjev desetletja, velja za enega izmed ključnih in najbolj radikalnih avtorjev sodobnega političnega filma. Wilkerson je snemal informativne, angažirane, didaktične, pamfletistične, solidarnostne in od vsega neodtujljivo politične filme. V njegovih filmih je politika del filmske forme in je od nje skorajda ni mogoče ločiti.

Ljudska kultura v času izrednega stanja
Pospešena nerazvitost
je film, ki "govori o ljudeh v revoluciji, ki se na vso moč, obupano želijo otresti mučne dediščine nerazvitosti. Govori o človeku, filmarju, revolucionarju, ki se na vso moč, obupano želi priključiti borbi," je še povedal režiser Wilkerson. V isti sapi velja ob Wilkersonu obravnavati tudi kubanskega režiserja Santiaga Álvareza, avtorja filma z naslovom 79 pomladi. Kratki srednjeameriški film 79 pomladi je skorajda v celoti vključen v srednjemetražni severnoameriški film Pospešena nerazvitost.

Ko Travis Wilkerson opisuje filme Santiaga Álvareza, nehote opisuje tudi svoje filme. Ti so: "... vedno politični, pogosto didaktični, obenem igrivi in smrtno resni; porojeni iz srda, grenke ironije in domala neizmernega občutja solidarnosti; obenem hripavi od kričanja in nemi, kratki in monumentalni, lakonični in zgovorni; na videz brezciljni in obenem elegantni kot poezija; vedno nepopolni in nikoli napravljeni z mislijo na večnost; vedno napravljeni izključno za tukaj in zdaj." Wilkerson in Álvarez čas, v katerem snemata in ga beležita, razumeta kot čas nepretrganega izrednega stanja. "Tukaj in zdaj" oba dosledno, zagrizeno, fanatično razumeta kot stanje permanentne revolucije, ki naj načenja vseprisotni kaos izrednega stanja kapitalizma, v katerem je vsaka umetniška gesta nujno eksplicitno politična in neločljivo zvezana z analizo oziroma kritiko.

Med drugimi si bo v Kinoteki mogoče ogledati tudi enega izmed Wilkersonovih kultnih filmov Eden za vse (An Injury to One 2003), kronologijo zloglasne stavke 16.000 rudarjev leta 1917 v mestu Butte v Montani. Sledili bodo filmi Kdo je ubil Cocka Robina? (Who Killed Cock Robin?), Zaslužni letalski križec (Distinguished Flying Cross), Nacionalni arhiv (National Archive V.1), Superiorna elegija (Superior Elegy), Vzporednica s Sand Creekom (Sand Creek Equation), Fragmenti razpustitve (Fragments of Dissolution), Daleč od Afganistana (Far From Afghanistan), in Deklaracijo o Plutonu (Pluto Declaration). V petek ob 23.00 bo sledil Film presenečenja - delo v nastajanju. Na projekcijah bo navzoč tudi režiser.

Del retrospektive bo tudi izbor kratkih filmov njegovega velikega vzornika, kubanskega filmskega propagandista Santiaga Álvareza, ki je med letoma 1960 in 1998 posnel več kot šeststo dokumentarnih kratkih filmov. S hitro montažo in rabo »found footage« materiala, kot so inserti hollywoodskih filmov, risank in fotografij, velja za začetnika pozneje priljubljene krajše forme videoclipov.

Ogledate si lahko Alvarezove filme Zdaj! (Now!), Hanoj, torek 13. (Hanoi, martes 13), Pozabljena vojna (La guerra olvidada), 79 pomladi (79 primaveras), Panika (La estampida), Tiger bo skočil in ubil, vendar bo tudi sam umrl ... umrl ... (El tigre saltó y mató, pero morirá... morirá...), Čas prašičev (La hora de los cerdos) in film Umreti za domovino pomeni živeti (Morir por la patria es vivir).

Od četrtka daje tudi Animateka
Retrospektivi se bo od četrtka do sobote pridružila Animateka s posebnim programom lutkovnega filma, ki bo potekal v okviru 11. mednarodnega lutkovnega festivala LUTKE 2012.

V četrtek bodo predstavili Retrospektivo slovenskega lutkovnega animiranega filma I, II in III, sledijo filmi Ljubezen je bolezen/Liebeskrank, Sen kresne noči (Sen noci svatojánské), Zvezdica Zaspanka in izbor filmov 2. izdaje festivala StopTrik Maribor.