"Snemati hočem samo zgodbe, na katerih je nekaj ekscesnega." Foto: EPA

Edina stvar, ki je v filmu ne prenesem, je dolgočasje, grozljivo dolgočasje, ki trenutno napada evropske kinematografe in te grozne festivale. Pojdite v Cannes, pobralo vas bo.

Andrzej Zulawski
Zvestoba (2000)
S Sophie Marceau je režiserja povezovalo osebno in poklicno življenje. Foto: IMDb

Zulawski je umrl po dolgotrajni bitki z rakom, je za medije sporočila njegova družina: "S smrtjo se ni boril, ni se hotel boriti z njo." "Oče je za seboj pustil več nedokončanih projektov," je ob tem povedal režiserjev sin Xawery Zulawski. Cosmos, ekranizacija romana Witolda Gombrowicza, je bil po avtorjevih besedah "metafizična srhljivka noir", njegova zmaga v Locarnu pa je bila lani precejšnje presenečenje.

Zulawski je bil, kot je za poljski televizijski program Polsat dejal predsednik poljskega združenja filmskih ustvarjalcev Jacek Bromski, "izjemno izviren ustvarjalec, občasno kontroverzen, vendar vedno zvest sam sebi".

Andrzej Żuławski se je leta 1940 rodil v okupirani Poljski. Ko je bil star pet let, se je družina preselila v Pariz, kjer je pozneje študiral na Sorboni. V šestdesetih je bil asistent kultnega režiserja Andrzeja Wajde.

V svoji karieri je posnel 13 celovečercev in dva projekta za poljsko televizijo. Ustvarjal je na Poljskem, po prepovedi filma Vrag (1972) pa v Franciji, kjer so mu leta 2002 podelili tudi najvišje državno priznanje, legijo časti. Tam ga namreč poznajo predvsem kot režiserja, ki je "ponovno odkril" Romy Schneider, Isabelle Adjani in Sophie Marceau, saj jim je dal v svojih filmih morda najboljše vloge njihovih karier.

Dolga senca vojne izkušnje
Za filme Zulawskega so značilni precejšnja doza nihilizma, surova erotika in brezupnost, ki so se porodili iz izkušnje druge svetovne vojne. "Pred vojno je moja družina štela 40 članov, po vojni samo še tri ... Moja mlajša sestra je umrla od lakote," je režiser povedal v enem izmed intervjujev. In še: "Kot otrok sem videl stvari, ki jih ne bi smel nikoli videti. Nedvomno se je iz tega porodil občutek, da je vsak dan čudež."

Kot je ob smrti rojaka komentiral poljski filmski kritik Janusz Wroblewski, filmi Zulawskega danes veljajo za klasike, v času nastanka pa so veljali za avantgardne. Kot pisec je s formo in vsebino eksperimentiral do točke provokacije, marsikoga pa je s pisanjem tudi užalil.

Zulawski je na začetku svoje kariere režiral filma Tretji del noči (Trzecia czesc nocy, 1971) in Vrag (Diabel, 1972), v poznejšo, francosko etapo kariere pa štejemo celovečerca Zvestoba (La fidélité, 2000) in Possession (1981). V nekem intervjuju pred leti je pripomnil, da ga v življenju osrečuje zgolj to, da njegovi filmi "ne umrejo; še vedno provocirajo gledalce".

Kar šestnajst let je preživel v zvezi s francosko igralko Sophie Marceau. V tem času sta skupaj posnela štiri filme (L'Amour braque, My Nights Are More Beautiful Than Your Days, La Note bleue in La fidélité), rodil pa se jima je tudi sin Vincent. Razšla sta se leta 2001. Zulawski je v svojih filmih sodeloval tudi z drugimi mednarodno znanimi zvezdami, med katerimi so bili Isabelle Adjani, Sam Neil, Romy Schneider in Klaus Kinsky.

Edina stvar, ki je v filmu ne prenesem, je dolgočasje, grozljivo dolgočasje, ki trenutno napada evropske kinematografe in te grozne festivale. Pojdite v Cannes, pobralo vas bo.

Andrzej Zulawski