Prizor iz trenutno aktualnega stripovskega blockbusterja, Batman proti Supermanu. Na sliki sta Superman (Henry Cavill) in Lois Lane (Amy Adams). Foto: Warner Bros.
Prizor iz trenutno aktualnega stripovskega blockbusterja, Batman proti Supermanu. Na sliki sta Superman (Henry Cavill) in Lois Lane (Amy Adams). Foto: Warner Bros.
Ava DuVernay
Še enkrat se je potrdila tudi že znana statistika, da film veliko bolj gostoljubno sprejema ženske sodelavke, če je na čelu celega projekta - ženska. Foto: Reuters
Ledeno kraljestvo
Celo Disneyjeve animacije, posvečene princeskam, več dialoga namenijo moškim. Foto: Kolosej

Tradicionalno letno poročilo O položaju žensk in deklet v Kaliforniji je (tudi) tokrat pokazalo, da se je 26 odstotkov ženskih likov v stotih najdonosnejših filmih leta 2014 pojavilo golih ali delno golih. Zanimiv je podatek, da se za moški spol ta številka giblje okrog 9 odstotkov. V samo 12 odstotkih filmov je imela ženska glavno vlogom, in samo 23 odstotkov likov od tistih, ki so bili prikazani, kot da imajo službo, je bilo ženskega spola.

Statistična raziskava, ki jo opravlja univerza Mount Saint Mary v Los Angelesu, je pokazala, da sicer vse več žensk dela za kamero, a v resnici lahko manj kot ena ženska od petih reče, da je v zadnjih 15 letih delala kot scenaristka, režiserka ali producentka.

Še enkrat se je potrdila tudi že znana statistika, da film veliko bolj gostoljubno sprejema ženske sodelavke, če je na čelu celega projekta - ženska. "Kadar so na vseh producentskih in režiserskih stolčkih moški, ima le 7-15 odstotkov filmov ženske med scenaristi, montažerji in snemalci. Če je na eni ali več vodilnih položajih ženska, se izkaže, da 52 odstotkov režiserk najame scenaristke in 35 odstotkov najame montažerke. Če je producentka ženska, ima nad 20 odstotkov projektov režiserke, scenaristke in montažerke."

Latinskoameričani izbrisani iz glavne hollywoodske produkcije
Film ima z raznolikostjo še vedno večje težave kot mali zasloni, je še pokazala študija. V filmih je okrog 30 odstotkov likov, ki imajo vsaj eno vrstico dialoga, ženskega spola, medtem ko je na televiziji ta delež zaokrožen na 42 odstotkov. Oba medija pa sta še vedno kriva preslabe zastopanosti različnih ras: 74 odstotkov likov v filmu in na televiziji je belcev. Temnopolte ženske imajo zgolj 15 odstotkov vlog, medtem ko azijsko-ameriški in latinskoameriški igralci skupaj dobijo le 4 odstotke vlog - pa čeprav so Latinskoameričani v Kaliforniji že od leta 2014 najštevilčnejša skupnost.

Sicer pa sta podatkovni analitik Matt Daniels in programerka Hannah Anderson pred kratkim opravila eno najbolj poglobljenih, najpodrobnejših statističnih analiz filmskih scenarijev doslej. Proučila sta scenarije 8 tisoč filmov (onadva se nista omejila na leto 2014), štela sta število replik moških in ženskih likov v več kot 2 tisoč celovečernih filmih. Med drugim sta potrdila tezo, da celo v Disneyjevih animiranih filmih o princeskah (sem spadajo tudi Pixarjevi) moški govorijo več kot ženske: pripada jim kar 73 odstotkov dialogov, čeprav so všteti tudi filmi, ki imajo ženske glavne junakinje. V celovečercu Mulan ima, denimo, zmaj Mušu 50 odstotkov več replik kot sama Mulan.

Med drugimi žanri sta raziskovalca s težavo našla kakega, kjer moški ne bi bili v premoči. Še dialogi v romantičnih komedijah so z 58 odstotki nagnjeni v korist moških. Komediji Čedno dekle in 10 Things I Hate You imata na primer ženski v glavnih vlogah, a film v celoti še vedno 52 odstotkov replik odredi moškim.