"Otroci še niso ljudje," pravi Chapman. Foto: EPA
Jake in Dinos Chapman: Explaining Christians to Dinosaurs
Prav obiska razstav bratov Chapman galerije mladoletnim pogosto ne dovolijo. Foto: EPA

Postaviti otroka pred Pollockovo platno je praktično "žalitev" za ameriškega umetnika, ki velja za utemeljitelja abstraktnega ekspresionizma. "To je tako, kot da bi rekel, da je ... enako butast kot otrok? Otroci še niso ljudje," trdi Chapman, ki je, mimogrede, tudi sam oče treh otrok.

Chapman, ki praviloma ustvarja v navezi s svojim bratom Dinosom, je v nedavnem intervjuju za The Independent pripomnil, da je smešno primerjati preprostost Matissovega dela z otroško risbo. "Tu ni nobenih povezav ... vsakdo, ki pravi, da so, je bolj butast kot vaški norec."

O izjavi španskega umetnika Pabla Picassa, da je potreboval štiri leta, da se je naučil slikati kot Raffaello, vse življenje pa, da se je naučil slikati kot otrok, Chapman pravi: "To je tako, kot da bi dejali, da bo otrok razumel kubistično sliko le zato, ker je ta podobna otroški. Tu ni nobenih povezav." Prav "ostanek picassovskih predstav" je po njegovem mnenju kriv za "idejo, da je cilj risanja doseganje nekakšnega otroškega stanja". Kar starši samo še poslabšujejo z "vlačenjem" otrok po galerijah, kar je po njegovih besedah "čisto zapravljanje časa".

Nasprotnih mnenj ne manjka
Turnerjev nagrajenec Anthony Gormley je Chapmana označil za provokatorja. "Umetnosti ni treba razumeti, treba jo je izkusiti," je dejal za The Times. Dodal je: "Umetnosti ni treba dešifrirati, treba jo je občutiti. Občutenje je pred razumevanjem."

Predstavnik za stike z javnostmi v Narodni galeriji pa je dejal, da imajo otroci zagotovo veliko koristi od obiska umetnostnih galerij in muzejev. "Širijo si obzorja, razvijajo radovednost in zvedavost za svet," je poudaril.

Premišljena provokacija?
Jake je bil z bratom Dinosom Chapmanom leta 2003 nominiran za Turnerjevo nagrado. Dvojec je tega leta razburkal javnost z delom Insult to Injury, v katerem je likom iz Goyevih del dodal komične, groteskne obraze. Tudi sicer sta znana po svoji profani, pogosto vulgarni in eksplicitni plastični umetnosti. Sicer pa je njuna generacija danes štiridesetletnih umetnikov (YBA - Young British Artists, ki so se pojavili konec osemdesetih in v devetdesetih) znana po tem, da znajo - tudi z vsaj rahlo kontroverznimi izjavami - pritegniti pozornost medijev; mojstra te umetnosti sta predvsem Tracey Emin in Damien Hirst, očitno pa tudi "poredna fanta" brata Chapman.