Zelenko pravi, da njegovi motivi nastajajo iz mešanice cirkusa, otroških spominov in doživetij, vaških pustnih šem in italijanskega filmskega neorealizma, pomembno mesto pa ima tudi ljubezen kot najpomembnejše življenjsko gibalo. Foto: NLB
Zelenko pravi, da njegovi motivi nastajajo iz mešanice cirkusa, otroških spominov in doživetij, vaških pustnih šem in italijanskega filmskega neorealizma, pomembno mesto pa ima tudi ljubezen kot najpomembnejše življenjsko gibalo. Foto: NLB

Med seboj smo različni, a vsi imamo pravico do življenja in pravico do stanja, do katerega se prikopljemo ali pa nam ga dopusti družba. In ravno to, kaj družba komu dopusti ali pa ne, je v veliki meri tema mojih grafik. Eni razmetavajo s tistim, kar imajo, drugi pa še najosnovnejšega ne premorejo.

Karel Zelenko
Karel Zelenko: Gradnje / Buildings, 1961, tehnika: jedkanica
V grafiki, ki je izključno črno-bela in v kateri govori zgolj risba, je čutiti tudi družbeno kritičnost. Ta je večinoma prikrita in/ali preoblečena v ironijo, včasih v grotesko. Grafiko je namenoma izbral za to, da je opozarjal na absurdnosti in nepravilnosti v človeški družbi, Foto: NLB
Karel Zelenko: iknik / Picnic, 1969, tehnika: jedkanica
Zelenkove podobe spremljajo knjižna dela, karikature pa časopisje. Foto: NLB

Postavitev Karel Zelenko v zbirkah NLB in MGLC združuje večinoma grafike iz 60. in 70. let preteklega stoletja, ki jim je kustosinja razstave Breda Škrjanec iz Mednarodnega grafičnega likovnega centra (MGLC) dodala nekaj grafik iz 90. let. Zelenkovo ustvarjanje prežemajo motivi iz javnih prostorov in ulic, veliko je prizorov iz življenja malega človeka, ki so po besedah kustosinje pogosto družbenokritični.

Grafike, ki so "doma" na Trgu republike
Zbirka NLB združuje 16 Zelenkovih grafičnih listov in eno sliko. Večina razstavljenih grafik je iz originalne likovne opreme stavbe NLB na Trgu republike 2, ki jih je leta 1971 za novi kompleks takratnega Trga revolucije izbral Zoran Kržišnik, eden od ustanoviteljev in dolgoletnih vodij Mednarodnega grafičnega bienala v Ljubljani ter takratni direktor Moderne galerije. Iz zbirke MGLC je dodanih šest grafičnih listov.

Kot je ob odprtju razstave poudarila kustosinja, je Zelenko umetnik, ki je zelo hitro našel svoj izrazni slog in se ni uklanjal aktualnim dogajanjem in spremembam v umetnosti doma in na tujem. Vse do danes je ostal pri avtentični likovni tematiki in umetniškem jeziku.

Žalostni klovni in prizori vsakdana
Pogosto je upodabljal ulične umetnike, cirkusante in pustne šeme, prisotna je tudi ljubezen. Veliko prizorov je iz življenja malega človeka na robu in prav ti so pogosto družbenokritični ali pa jih je umetnik obdelal z ironijo. Njegova dela so, kot je poudarila kustosinja, univerzalna, saj danes ugotavljamo, da se človeška bit, ne glede na ves napredek, ni spremenila.

Kdo naj bi bil "mali človek"?
Umetnik je povedal, da besedne zveze mali človek ne mara. "Ni malih in velikih, so le bolj in manj bogati. In ker med ljudmi zame ni nobene razlike, so vse težave, ki jih imamo, pač človeške težave," je dejal.

Beseda človek bi bila po njegovem prepričanju popolnoma primerna. "Med seboj smo različni, a vsi imamo pravico do življenja in pravico do stanja, do katerega se prikopljemo ali pa nam ga dopusti družba. In ravno to, kaj družba komu dopusti ali pa ne, je v veliki meri tema mojih grafik. Eni razmetavajo s tistim, kar imajo, drugi pa še najosnovnejšega ne premorejo," je povedal Zelenko.

Družbeni protest ima različne oblike
Zelenko tudi meni, da smo vsi družbeno angažirani. "Jaz pač narišem, drugi pišejo protestna pisma, nekateri mahajo z zastavami, vsak na svoj način. Sam sem protestiral proti kateremu koli obstoječemu družbenemu sistemu in režimu tako, da sem narisal, kar sem si mislil," je še povedal.

Postavitev v NLB Galeriji Avla, ki bo odprta do 28. septembra, je spremljevalna razstava ob pregledni razstavi Karla Zelenka Bodi, kar si, in pri tem vztrajaj v MGLC, slednja bo odprta še do 25. septembra.

Kipar, slikar, grafik in ilustrator Zelenko se je rodil leta 1925 v Celju. Spada v generacijo prvih študentov Akademije za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je leta 1949 diplomiral na oddelku za kiparstvo, leta 1951 končal grafično specialko, naslednje leto pa še slikarsko.

Doma in v tujini je imel več kot 70 samostojnih razstav, sodeloval je na številnih skupinskih razstavah grafike in slovenske umetnosti. Ilustriral je več kot 20 knjig za otroke in odrasle ter objavljal karikature v slovenskih časopisih.

Prejel je več nagrad, med njimi nagrado Prešernovega sklada leta 1964. Leta 1978 je bil odlikovan z redom dela, z zlatim vencem. Živi in dela v Ljubljani.

Med seboj smo različni, a vsi imamo pravico do življenja in pravico do stanja, do katerega se prikopljemo ali pa nam ga dopusti družba. In ravno to, kaj družba komu dopusti ali pa ne, je v veliki meri tema mojih grafik. Eni razmetavajo s tistim, kar imajo, drugi pa še najosnovnejšega ne premorejo.

Karel Zelenko
Karel Zelenko v Avli NLB
Karel Zelenko v Avli NLB