Skala je na svojem dvotedenskem potovanju proti Los Angelesu pritegnila pozornost Američanov in cele množice okoliških radovednežev. Foto: Reuters
Skala je na svojem dvotedenskem potovanju proti Los Angelesu pritegnila pozornost Američanov in cele množice okoliških radovednežev. Foto: Reuters
Michael Heizer: Levitated Mass (2012)
Prvi sprehod po Levitated Mass je vodil njen stvaritelj (ali pa vsaj najditelj), Michael Heizer. Foto: Reuters
Michael Heizer: Levitated Mass (2012)
Levitated Mass stopa v dialog s starodavno tradicijo ustvarjanja umetnin iz kamnitih monolitov, pa tudi z abstraktno geometrijo sodobne umetnosti. Foto: Reuters

Tisočglavo množico na dvorišču muzeja Los Angeles County Museum of Art je zanimalo, če je Michael Heizer znal odgovoriti na vprašanje: kako 340 ton težek granitni monolit postaviš tako, da je videti, kot da lebdi v zraku? Sicer pa je skala tako ali tako že slavna: ameriški mediji so jo pozorno spremljali že marca, ko jo je bilo treba prepeljati iz 170 kilometrov oddaljenega kamnoloma v Riversidu. Zdaj so jo namestili nad 142 metrov dolg prehod, po katerem se lahko obiskovalci sprehodijo. Če orjaški monolit pogledamo od strani, se zdi, kot da v zraku lebdi sam od sebe.

Slovesnega odprtja stalne postavitve Levitated Mass se je udeležil tudi njen avtor, sicer odljudni Michael Heizer. 67-letni umetnik se je na čelu prvega sprevoda podal v podhod pod skalo. V muzejski stavbi je trenutno na ogled tudi razstava Michael Heizer: Actual Size, zbirka več kot ducata predimenzioniranih fotografij drugih Heizerjevih instalacij. Med temi je morda najbolj znana Double Negative, dobrih 450 metrov dolg jarek v puščavi Nevade, ki ga je zgradil s prestavljanjem približno 240 tisoč ton puščavskih kamnov in tako ustvaril "negativen prostor".

Življenjsko delo
Heizer, ki je odraščal v družini arheologov in geologov in so ga zato tovrstne tematike od nekdaj zanimale, se je z idejo za Levitated Mass ukvarjal več kot 40 let; prvič je projekt skušal speljati že leta 1969, a se je takrat žerjav pod težo skale zlomil, za najem večjega pa ni imel denarja.

Misel na monumentalno skulpturo, ki bi se na videz upirala zakonom težnosti, Heizerja ni zapustila: na nov primeren kos kamna je v zgoraj omenjenem kamnolomu končno naletel pred sedmimi leti. Da so ga po kopnem pretovorili skozi 22 mest, je moralo na pomoč priskočiti na ducate ljudi, zgraditi pa je bilo treba tudi posebno prikolico.
Vsi so jo želeli videti
Romanje, ki nikoli šlo hitreje kot slabih deset kilometrov na uro, je trajalo dva tedna, ob poti pa je za maratonsko skal prišlo "navijat" na tisoče ljudi (v Bixby Knollsu so kamnu denimo priredili ulično zabavo, ob njem pa se je sklenila tudi vsaj ena zaroka). V zahvalo za to, da so potrpeli vse cestne zapore in druge zamude, bo muzej en teden dovolil prost vstop prebivalcem krajev, skozi katere so skalo tovorili.

Verski objekt?
Heizerja ves ta pomp ni presenetil ("Ljudje potrebujejo religiozne predmete"), ga je pa med transportom skrbelo, ali bo skala za ljudi še vedno zanimiva, ko bo počivala na svojem cilju. "Ukvarjam se s statično in ne z dinamično umetnostjo." Levitated Mass bo po njegovih izračunih na mestu stala vsaj 3.500 let, skala sama pa naj bi jih štela že 150 milijonov.

Razmislek o lastni nepomembnosti
Zdi se, da je Levitated Mass, "del osamljene puščavske skrivnosti, presajen v urbano okolje desetih milijonov prebivalcev", prve kritike že navdušil. Umetnostni kritik Los Angeles Timesa, ki ga vse skupaj spominja na "tridimenzionalno različico nezemeljskih pokrajin s slik nadrealista Yvesa Tanguya", opaža "tih dinamizem", ki veje skozi precej pogreben prizor skalnega monolita. "Kontemplativna celota je mejnik tako v kulturnem kot geološkem času. Na eni strani stoji ob muzeju umetnosti, repozitoriju umetnosti preteklih civilizacij, po drugi pa v bližini asfaltnih jezer La Brea, kjer so v močvaro iz pradavnin pogreznjene starodavne kosti. Razmislek o naši lastni minljivosti in nepomembnosti v večji sliki stvari je neizogiben."