Njen avtoportret, imenovan Avtoportret (Tamara v zelenem bugattiju) iz leta 1929, je simbol moderne in ženske neodvisnosti. Foto: Paweł Cieśla / Wikipedia
Njen avtoportret, imenovan Avtoportret (Tamara v zelenem bugattiju) iz leta 1929, je simbol moderne in ženske neodvisnosti. Foto: Paweł Cieśla / Wikipedia
Leta 1898 v Varšavi rojena Tamara Łempicka je ustvarjala razpeta med Francijo in ZDA. Foto: EPA

Poljska slikarka je prikazovala sijaj in glamur časa med obema vojnama, boemske kroge Pariza in dekadenco buržoazije tedanjega časa.

Baronica s čopičem
Prva retrospektiva v španski prestolnici te "baronice s čopičem" in "kraljice gibanja art deco", kot so jo opisali kuratorji razstave, je naslovljena Tamara de Lempicka – kraljica art decoja, združuje pa okoli 200 del.

Vpliv Bauhausa
Razstavo de Lempicke postavljajo v kontekst gibanja art deco, katerega pionirka je bila in ki je vključevalo oblikovanje na področjih arhitekture, notranje opreme, avtomobilizma in mode. Art deco, ki izvira iz futurizma, neoklasicizma in kubizma, v njem pa je čutiti tudi vplive Bauhausa, je vrh dosegel med letoma 1925 in 1935.

Iz Varšave v Francijo in ZDA
Tamara Łempicka se je rodila leta 1898 v Varšavi, ustvarjala pa je razpeta med Francijo in ZDA. Med njenimi najbolj slavnimi slikami so akti, narisani v slogu art decoja. Sama sebe je označevala za prvo žensko, ki je pustila svoj pečat v zgodovini umetnosti. Njen avtoportret, imenovan Avtoportret (Tamara v zelenem bugattiju) iz leta 1929, je postal simbol moderne in ženske neodvisnosti.

Eden bistvenih trenutkov za njeno prepoznavnost je bil, ko so leta 1925 obesili dve njeni sliki na Mednarodni razstavi moderne dekorativne in industrijske umetnosti, ki je kasneje dala ime slogu art deco.

Fascinacija nad ženskim telesom
Številni akti Łempicke odsevajo njeno fascinacijo nad ženskim telesom in razkrivajo njeno biseksualnost, njen portret Mlade dame v rokavicah iz leta 1930 pa je popoln primer čutnosti, ki je sicer vidna v vseh njenih delih, piše španski časnik El Pais. Łempicka se je družila s tremi najvidnejšimi umetnicami svojega časa, ki so javno govorile o svoji biseksualnosti in istospolni usmerjenosti, z Vito Sackville-West, Violet Trefusis in Colette, so zapisali pri publikaciji Metro.

De Lempicka je umrla leta 1980 v Mehiki, kamor se je preselila v 70. letih preteklega stoletja.

Razstava v Madridu bo na ogled do 24. februarja.

View this post on Instagram

Tamara de Lempicka #tamaradelempicka exhibition

A post shared by Dalibor (@daliborj) on Oct 8, 2018 at 10:29am PDT