Ljubica Jelušič: Nimamo ne uradne ne neuradne ponudbe iz Amerike. Foto: EPA
Ljubica Jelušič: Nimamo ne uradne ne neuradne ponudbe iz Amerike. Foto: EPA
Hercules
V trup herculesa je možno naložiti 20 tisoč kilogramov tovora, v kar je lahko vključenih tudi 92 potnikov. Foto: EPA
Pilatus C-9
Vojaški pilatus, katerega edina realna naloga naj bi bilo morebitna sestrelitev civilnega letala v načrtu Odpadnik. Foto: Slovenska vojska

Jelušičeva po poročanju Radia Slovenija zatrjuje, da Mors nima ne uradne ne neuradne takšne ponudbe, in dodaja, da je glede slovenskega protokolarnega letala falcon še vedno v veljavi javni razpis za oddajo v najem. Dokler ta ne bo zaključen, se o drugih uradnih ali neuradnih ponudbah ne nameravajo pogovarjati, je dejala na seji odbora DZ-ja za obrambo.

Za ponudbo naj bi stal Lockheed Martin
Pojasniti velja, da je časnik Dnevnik poročal, da naj bi obrambno ministrstvo prejelo neuradni ameriški predlog, po katerem bi ameriška družba Lockheed Martin novo transportno letalo hercules C-130 zamenjala za slovenskega protokolarnega falcona 2000 EX in 10 vojaških letal pilatus PC-9 hudournik.

Državni sekretar Uroš Krek na obrambnem ministrstvu predloga uradno ni želel potrditi, a je dejal, da je ministrstvo pripravljeno preučiti vsak "uradni" predlog, še piše Dnevnik.

Pilatusi nimajo nobene prave naloge?
Slovenija bi se tako znebila kar 11 letal, ki jih ne potrebuje. Državni vrh je javno povedal, da falcona ne potrebuje, vojaški pilatusi pa imajo v obrambnih načrtih le eno naloge, in sicer v okviru Natovega načrta Odpadnik (Renegade). Gre za Natov načrt sestrelitve civilnega letala, če bi to ogrožalo cilje na Zemlji. Za morebitno ukrepanje v primeru vojaške grožnje so namreč pristojni italijanski vojaški lovci, ki v okviru Nata skrbijo za nadzor slovenskega zračnega prostora. Če bi se Slovenija odpovedala pilatusom (v okviru omenjenega predloga bi namreč oddala vseh deset, ki jih ima), bi ostala brez vseh sredstev v okviru načrta Odpadnik.

Slovenija nujno potrebuje transportno letalo
Po drugi strani pa Slovenija, kot opozarja ministrstvo za obrambo, nujno potrebuje transportno letalo. Pomanjkanje transportnih zmogljivosti je bilo še posebej izpostavljeno pred mesecem dni, ko bi se morala iz Afganistana vrniti skupina 63 slovenskih vojakov, a nobena izmed zavezniških vojsk takrat ni imela na razpolago ustreznih zmogljivosti. Vojaki so se zato vrnili z najetim Adriinim letalom, kar je državo stalo 110 tisoč evrov.

Hercules lahko vozi tudi patrio
Neuradna ponudba zamenjave naj bi bila izvedena brez doplačil, kar pomeni, da je vrednost falcona in vseh 10 pilatusov ocenjena na vrednost novega transportnega herculesa. Letalo ima dolgo zgodovino, saj so bile prve različice izdelalne že med vietnamsko vojno. Gre za štirimotorno turbopropelersko letalo, ki lahko prepelje 20 tisoč kilogramov tovora (z modifikacijami tudi oklepnik patria, piše Dnevnik) oziroma 92 potnikov. Cena ni znana, a se je skozi leta spreminjala, pred dvema letoma v času rasti, pa je C-130J stal 81 milijonov dolarjev. Zaradi krize in zalog proizvajalca naj bi sicer že padla na polovico te vsote.

A. K. K./M. N.