Skupina držav proti korupciji ugotavlja, da v Sloveniji obstajajo jasna pravila glede vprašanj, kot sta sprejemanje daril in nezdružljivost funkcij, za poslance, sodnike in tožilce. Opozarjajo pa, da bi bilo treba za to, da bodo pravila učinkovala, sprejeti kodeks vedenja za poslance ter izdelati mehanizem nadzora in sankcij. Foto: BoBo
Skupina držav proti korupciji ugotavlja, da v Sloveniji obstajajo jasna pravila glede vprašanj, kot sta sprejemanje daril in nezdružljivost funkcij, za poslance, sodnike in tožilce. Opozarjajo pa, da bi bilo treba za to, da bodo pravila učinkovala, sprejeti kodeks vedenja za poslance ter izdelati mehanizem nadzora in sankcij. Foto: BoBo

Našo državo čaka še veliko dela na področju izobraževanja o integriteti in konfliktu interesov, pa tudi na področju boljšega izvajanja zakonodaje s področja preprečevanja korupcije, pravijo pri Grecu, kjer redno spremljajo skladnost delovanja s protikorupcijskimi instrumenti Sveta Evrope v 49 državah članicah te organizacije.

Ugotavljajo, da v Sloveniji obstajajo jasna pravila glede vprašanj, kot sta sprejemanje daril in nezdružljivost funkcij, za poslance, sodnike in tožilce.

Opozarjajo pa, da bi bilo treba za to, da bodo pravila učinkovala, sprejeti kodeks vedenja za poslance, vključno z navodili o nasprotju interesov, darilih in drugih ugodnostih, zlorabi informacij in javnih sredstev, stikih s tretjimi osebami, vključno z lobisti, in ohranjanju ugleda, ter izdelati mehanizem nadzora in sankcij.

Zaskrbljenost zaradi prenosa tožilstva
Greco poziva tudi k okrepitvi vloge vodilnih organov v pravosodju pri razvoju integritete in upravljanju korupcijskih tveganj. Med priporočili je tako, naj slovenske oblasti razmislijo o reviziji postopka za imenovanje sodnikov vrhovnega sodišča, zato da se zmanjša možnost za politično vplivanje, pa tudi, naj se za preprečitev nasprotja interesov uvedejo jasna pravila oziroma smernice za primere, ko sodniki ali tožilci odidejo v zasebni sektor.

Skupina pa je tudi izrazila zaskrbljenost glede odločitve prejšnje vlade, ki je tožilstvo prenesla s pravosodnega na notranje ministrstvo, češ da bi to utegnilo voditi v zmanjšanje neodvisnosti tožilcev.

Greco priporoča še, da se za zagotovitev ustrezne opremljenosti za učinkovito opravljanje nalog, ki jih ima Komisija za preprečevanje korupcije (KPK) v zvezi s poslanci, sodniki in tožilci, povečajo kadrovski in finančni viri komisije na področjih prijave premoženjskega stanja, lobiranja in nasprotja interesov.

Odziv KPK-ja
Na poročilo so se že odzvali tudi pri KPK-ju, kjer so zapisali, da ob tej priložnosti opozarjajo, da Republika Slovenija še vedno ni implementirala priporočil III. kroga ocenjevanj Greca iz leta 2006 glede financiranja političnih strank in volilnih kampanj, zaradi česar je Greco že sprožil postopke zoper državo. "Komisija je na to dejstvo opozarjala vse zadnje tri vlade," dodajajo.

Izpostavili pa so še, da je Greco zadnje poročilo s priporočili Sloveniji posredoval že oktobra 2012, a se vlada vse do preteklega tedna kljub večkratnim intervencijam in opozorilom KPK-ja z njim ni seznanila, zaradi česar poročila ni bilo mogoče objaviti.

Veber obljublja ukrepanje
Predsednik državnega zbora Janko Veber pa obljublja, da bodo opozorila in priporočila Greca vzeli "zelo resno", dodal je, da so nekatera vprašanja v DZ-ju zaznali tudi že sami.

Veber je med vprašanji, ki so se izkazala kot problematična in na katera so v DZ-ju že začeli iskati odgovore, omenil področje porabe javnih sredstev, ki jih dobivajo poslanske skupine za svoje delovanje - tako je po njegovem mnenju treba razčistiti, kaj se lahko financira iz teh sredstev, da ne bi prišlo do ugotovitev, da bi to ustrezalo definiciji korupcije.

"Lahko pričakujete, da se bomo v prihodnjem obdobju resno lotili teh opozoril in skušali sprejeti ustrezne ukrepe, s katerimi bi to poročilo udejanjili," se je zavezal.