Prvi mož formule ena Bernie Ecclestone se je nekoč ukvarjal s preprodajo rabljenih vozil, nato pa je leta 1977 kupil pravice trženja v formuli ena, leto dni pozneje še televizijske pravice. V naslednjih letih je s spretnim vodenjem ustvaril podjetje, ki ima zdaj letni promet v vrednosti 1,7 milijarde evrov. Foto: Reuters
Prvi mož formule ena Bernie Ecclestone se je nekoč ukvarjal s preprodajo rabljenih vozil, nato pa je leta 1977 kupil pravice trženja v formuli ena, leto dni pozneje še televizijske pravice. V naslednjih letih je s spretnim vodenjem ustvaril podjetje, ki ima zdaj letni promet v vrednosti 1,7 milijarde evrov. Foto: Reuters

FIA je prodala oziroma oddala komercialne pravice formule ena nekemu zasebnemu podjetju za dobo 99 let, za to pa je iztržila le približno 350 milijonov evrov. Vemo pa, da samo med moštva ta lastnik komercialnih pravic vsako leto razdeli 900 milijonov evrov. Še 600 milijonov mu približno ostane, se pravi vsako leto s formulo ena zasluži milijardo in pol evrov. Zdaj smo pred zelo nevarnim časom, ko se bo v vse te pogodbe spustila Evropska komisija, ki bo zagotovo ugotovila korupcijo.

Miran Ališić o sumljivih poslih v formuli ena (iz poglobljenega pogovora za MMC, 3. decembra 2014)
Bernie Ecclestone
Ecclestone bo, kot kaže, ostal v formuli ena, kjer bo opravljal delo izvršnega direktorja. Foto: Reuters

Investicijskemu skladu CVC, ki je večinski lastnik kraljice motošporta zadnjih deset let, so številni očitali, da si reže prevelik kos profitne pogače formule ena, katere TV-gledanost je v zadnjih letih močno padla.

John Malone
Prevzem je po nekaterih ocenah vreden dobrih 7 milijard evrov, novi lastnik John Malone (na fotografiji) pa lahko doseže tisto, česar Ecclestonu in njegovim partnerjem nekako ni - prodreti na ameriški trg, kjer v motošportu prednjačita predvsem seriji Nascar in Indycar. Foto: Reuters

Govorice o prodaji kraljice motošporta so se pojavile že pred leti, a je vsakič vse skupaj padlo v vodo, Ecclestone pa je ostal na čelu podjetja, kjer letni promet znaša približno 1,7 milijarde evrov.

Formulo ena so v preteklosti želeli kupiti že Arabci, tudi Kitajci, a je Ecclestone končno našel primernega kandidata v Johnu Malonu, ameriškemu mogotcu, ki ima v lasti Liberty Medio.

Malone pravi kandidat za F1
Prevzem je po nekaterih ocenah vreden dobrih 7 milijard evrov (od tega je 3,64 milijarde evrov dolgov), novi lastnik, ki je odštel slabe štiri milijarde, pa lahko doseže tisto, česar Ecclestone in njegovi partnerji nekako niso - prodre lahko na ameriški trg, kjer v motošportu prednjačita predvsem seriji Nascar in Indycar. Po Ecclestonovem mnenju je Malone zelo dober kandidat za prevzem. Njegovo podjetje Liberty Global velja za največje podjetje v svetu radiotelevizije, prek različnih blagovnih znamk deluje v Evropi, Južni Ameriki in na Karibih. Malonovo premoženje je ocenjeno na 5,3 milijarde evrov.

CVC Capitals ima pravico do samoodločanja
Največji lastniški delež formule ena ima trenutno investicijski sklad CVC Capitals. Ta si lasti 35,1 odstotka delnic, pod okriljem pa ima tudi dirkanje v drugorazrednem tekmovanju GP2. CVC Capitals je v elitni razred motošporta prodrl leta 2006, tedaj se je odločil za nakup delnic, pozneje pa je kupil tudi podjetje, ki se ukvarja z marketingom v formuli ena. Zaradi največjega odstotka delnic ima CVC Capitals pravico do samostojnega odločanja, preostali lastniki so med drugim še Waddel & Reed (20,9 odstotka delnic), sklad Bambino (8,3 odstotka), tudi Ecclestone, ki ima v lasti še vedno 5,3 odstotka delnic.

Ecclestone v formuli ena še (vsaj) tri leta?
Malone bo, kot kaže, Ecclestona obdržal. Vsaj tako pravi Ecclestone sam. "Tu me hočejo še tri leta," je povedal. Prvotno naj bi novico o dogovoru med CVC-jem in Liberty Medio objavili to sredo, a sta že prejšnji konec tedna v Monzi Ecclestone in prvi mož CVC-ja Donald Mackenzie izrazila dvom. "Če sem povsem iskren, mislim, da nihče ne ve, kdaj bo dogovor. Nihče ne ve - ne jaz, ne prijatelji iz Liberty Medie, ne Donald MacKenzie," je poudaril Ecclestone. A zdaj je uradno: Liberty Media bo sprva odkupil manjšinski delež formule ena, popoln prevzem bo sledil, potem ko bodo zeleno luč prižgali pristojni regulatorji.

Carey utegne biti novi predsednik
Upravni odbor formule ena je sklical sestanek za naslednji torek. Tedaj bo morda imenovan tudi novi prvi mož tega športa. Ecclestone pričakuje, da bo to Chase Carey, izvršni podpredsednik 21st Century Foxa in direktor podjetja Sky plc., ki ima v lasti Sky News. "Chase lahko naredi veliko stvari na področjih, kjer sem jaz bolj šibek, in to so družbena omrežja," je dejal in poudaril, da je medsebojno sodelovanje, dvomom javnosti navkljub, povsem mogoče. Ena izmed večjih preprek pri prodaji formule ena sicer utegne biti potreba po tem, da vse skupaj odobri Mednarodna avtomobilistična zveza (FIA), tudi evropski protimonopolni regulatorji.

Številne težave formule ena
Novega lastnika formule ena čaka veliko dela. Zlasti na področjih novih medijev in bližanja tega športa mlajšim generacijam. V zadnjih letih je mogoče slišati veliko kritik na račun formule ena, nezadovoljni gledalci se pritožujejo nad dolgočasnostjo oziroma nezanimivostjo dirk, številne moti tudi to, da formula ena izgublja svojo identiteto. To naj bi izgubljala predvsem z vsakoletnimi novimi pravili in omejitvami, tudi s selitvijo dirk na nova dirkališča, medtem ko stara, tradicionalna dirkališča propadajo.

FIA je prodala oziroma oddala komercialne pravice formule ena nekemu zasebnemu podjetju za dobo 99 let, za to pa je iztržila le približno 350 milijonov evrov. Vemo pa, da samo med moštva ta lastnik komercialnih pravic vsako leto razdeli 900 milijonov evrov. Še 600 milijonov mu približno ostane, se pravi vsako leto s formulo ena zasluži milijardo in pol evrov. Zdaj smo pred zelo nevarnim časom, ko se bo v vse te pogodbe spustila Evropska komisija, ki bo zagotovo ugotovila korupcijo.

Miran Ališić o sumljivih poslih v formuli ena (iz poglobljenega pogovora za MMC, 3. decembra 2014)

Investicijskemu skladu CVC, ki je večinski lastnik kraljice motošporta zadnjih deset let, so številni očitali, da si reže prevelik kos profitne pogače formule ena, katere TV-gledanost je v zadnjih letih močno padla.