Poceni okno v svet je še vedno čez mejo. Foto: EPA
Poceni okno v svet je še vedno čez mejo. Foto: EPA
Z ljubljanskega letališča Easyjet vsak dan leti v London, Vueling pa poleti dvakrat tedensko v Barcelono. Prav tako pa Adria ponuja nekatere destinacije po nižjih cenah: tako je let v Istanbul z 220 evri najcenejši v regiji. Foto: RTV SLO

Zagotovo je vzpostavitev novih letalskih povezav v interesu celotnega slovenskega gospodarstva, še posebej turizma. Vedeti pa je treba, da gre na koncu za poslovne interese posameznih gospodarskih subjektov, in sicer letalskih prevoznikov na eni in slovenskih letališč na drugi strani.

Ministrstvo za gospodarstvo
Ryanair je še vedno največji evropski nizkocenovni prevoznik. Njegova revolucija se je začela leta 2000, ko je odprl spletno stran za nakup kart, s čimer so se izognili provizijam turističnih agentov. Foto: EPA
I feel Slovenia
"Slovenija v tem trenutku razen z dvema omenjenima nima možnosti, da zagotovi nastop prevoznika na trgu, ki bi pomenil ekonomsko upravičeno letenje brez tveganja za prevoznika,” pravi direktor Slovenske turistične organizacije. Foto: MMC RTV SLO

Potovanje z letalom v zadnjem desetletju ni več nekaj veličastnega, oddaljenega in posebnega, saj je z nastopom nizkocenovnih letalskih prevoznikov mogoče potovati ceneje kot se voziti.

Letalski promet nad Evropo je vedno bolj gost, prav letala pa so tisto prevozno sredstvo, kjer se cena vozovnice najbolj spreminja. Če jo namreč kupimo ob pravem času, je ceneje prileteti na drugo stran celine, kot se pripeljati na drugo stran Slovenije.

LjubljanaLondon, poleti še LjubljanaBarcelona
A kaj, ko je v Sloveniji vedno polno visokoletečih besed, širša slika pa je malce drugačna: besede lahko lokalno visoko letijo, letala pa ne. Če si ogledamo proge nizkocenovnih prevoznikov, ugotovimo, da je naša država siva pega na zemljevidu. Za zdaj imamo eno samo redno linijo: Easyjetovo povezavo Ljubljane z Londonom vsak dan. V preteklosti smo sicer imeli še dve: Ljubljana–Berlin in Maribor–London, a so obe ukinili.

Obstaja pa še ena sezonska linija: Vueling bo namreč letel v Barcelono od 25. junija do 11. septembra, in sicer v torek in petek. Karto je mogoče trenutno dobiti za najmanj 80 evrov.

Če pa se ozremo le malce prek meja, je slika popolnoma drugačna: Benetke, Gradec in Zagreb so velika letalska središča, iz katerih se da leteti skorajda povsod.

Ministrstvo: Razvoj letalskega sektorja ena ključnih strateških usmeritev
In kaj na to pravi gospodarsko ministrstvo? Ali bi bili pripravljeni tudi finančno podpreti kakšno izmed linij? "Razvoj letalskega sektorja je ena izmed ključnih strateških usmeritev razvoja turizma v Sloveniji. Že v preteklosti smo veliko pozornosti namenili temu področju in tako sodelovali pri številnih projektih (Ryanair v MB, Wizzair Lj.Bruselj, čarter TokyoLj.) ... Finančni vložki v obliki neposrednih državnih pomoči so z vidika regulative EU-ja nesprejemljivi, smo pa v programih dela Slovenske turistične organizacije namenjali določena sredstva za usmerjeno trženje na trgih, kjer so se odpirale nove letalske povezave."

Kaj točno pomeni, da so veliko pozornosti namenili temu področju, ni najbolj jasno, saj rezultatov ni. Zato nas je zanimalo, ali je razvoj takih povezav sploh v interesu slovenskega turizma, oziroma ali so turisti, ki letijo na takih linijah (beri: manj premožni oziroma bolj "varčni") sploh stateško ciljno občinstvo za Slovenijo?

Na koncu vedno odločilni poslovni interesi
"Zagotovo je vzpostavitev novih letalskih povezav v interesu celotnega slovenskega gospodarstva, še posebej turizma. Vedeti pa je treba, da gre na koncu za poslovne interese posameznih gospodarskih subjektov, in sicer letalskih prevoznikov na eni in slovenskih letališč na drugi strani.”

In kaj o tem pravijo na ljubljanskem letališču? “Odločitev o letenju sprejema letalski prevoznik. Vsak potniški letalski prevoznik se za vzpostavitev povezave odloča glede na tržni potencial in poslovno tveganje, da bo napolnil potniško kabino in ustvaril zadostne prihodke za pokrivanje stroškov letenja. Poslovno tveganje pri letenjih na večje trge je manjše kot poslovno tveganje pri letenju na manjše trge.”

Slovenija si ne more zagotoviti nastopa prevoznika, ki bi bil brez tveganja
Majhen trg – majhen izkupiček. Prav to je tudi argument predsednika Slovenske turistične organizacije Dimitrija Picige: nizkocenovni ponudniki “imajo določeno politiko letenja letijo tam, kjer je "zagotovljen" promet. Slovenija v tem trenutku razen z dvema omenjenima nima možnosti, da zagotovi nastop prevoznika na trgu, ki bi pomenil ekonomsko upravičeno letenje brez tveganja za prevoznika.”

Vse kaže, da v Sloveniji dejansko manjka prava turistična strategija, ki bi ekonomsko upravičila take linije, saj je vprašanje, zakaj se nič ne premakne in se vrtimo v začaranem krogu, če je njihova vzpostavitev res v interesu našega gospodarstva.

In če želimo kam poceni prileteti, moramo iz tega kroga skočiti čez mejo v bližnje centre.
V nadaljevanju je seznam vseh letov, pri čemer je upoštevan kriterij, da je mogoče dobiti povratno karto za manj kot 150 evrov.

Mnoge linije sezonske
Prav tako so mnoge linije, še posebej v toplejše kraje, le sezonske, po navadi od maja do oktobra ali julija do septembra. Še posebej pa je treba redno pregledovati ponudbo, saj se linije hitro spreminjajo – ene ukinjajo, druge dodajajo.

Ob tem je še posebej treba opozoriti na različne pristope do cen – Ryanair ima tako najnižje karte, pri čemer pa je potrebno doplačilo za vse. AirBerlin in Germanwings pa imajo dražje karte, vendar je po navadi v ceni všteta tudi hrana.

Prav tako lahko na straneh omenjenih družb kupimo karte za mnoge povezave po Evropi, ki pa gredo vedno s kakšnega večjega nemškega letališča. Cene so po navadi temu primerno dražje.

Potreben je izračun celotne cene
Vsekakor je vedno potrebno pogledati skupno ceno, torej koliko stane priti od doma do letališča in koliko je prevoz od letališča do naše končne destinacije. Še posebej pri Ryanairu je namreč tako, da je dražji prevoz od letališča do mesta kot sam let, saj zaradi nižjih stroškov izbira tista bolj oddaljena in manjša.

POVRATNE KARTE DO 150 EVROV (če ni drugače zapisano)
(opomba: cene se razlikujejo glede na čas nakupa)

LJUBLJANA


EASYJET: London (Stansted)


VUELING: Barcelona


ADRIA (cene do 200 evrov): Köbenhavn, Istanbul, Sarajevo, Skopje, Podgorica, Atene, Pariz, London, Varšava

TRST


RYANAIR: London (Stansted), Birmingham, Charleroi (Bruselj), Cagliari, Trapani, Düsseldorf (Weeze)

BENETKE


EASYJET (letališče Benetke Marco Polo): Berlin (Schönefeld), Bristol, London Gatwick, Lyon, Napoli, Pariz (Charles de Gaulle in Orly), Rim (Fiumicino), Ibiza


RYANAIR (letališče Treviso): Bari, Brindisi, Malta (Luqa), Trapani, Cagliari, Alghero, Girona in Reus (oba v okolici Barcelone), Frankfurt (Hahn), Paris (Beauvais), Charleroi (Bruselj), Dusseldorf (Weeze), Bremen, London-Stansted, Bristol, Leeds, Liverpool, East Midlands, Dublin, Oslo (Rygge), Stockholm (Skavista), Ibiza, Alicante, Malaga


WIZZ AIR (Treviso): Praga, Katowice (Krakov), Varšava, Budimpešta, Cluj Napoca, Temišvar, Bukarešta, Sofija, Kijev, Lvov, London Luton


VUELING (Benetke): Madrid, Barcelona, Sevilla


TUI FLY (Benetke): Berlin (Tegel), Köln-Bonn, Düsseldorf, Hamburg, Hannover, Stuttgart, Nürnberg


cca. 200 evrov:
GERMANWINGS (Treviso): Köln/Bonn (nato direktna linija do 10 drugih destinacij)


AIRBERLIN: Köln/Bonn, Stuttgart, Düsseldorf (nato direktna linija do 20 drugih destinacij)


CELOVEC

RYANAIR: Frankfurt (Hahn), London (Stansted)


TUI FLY: Berlin (Tegel), Köln/Bonn, Hamburg, Hannover


GERMANWINGS: Köln/Bonn (nato direktna linija do 10 drugih destinacij)


AIRBERLIN (večinoma cca. 200 evrov): Köln/Bonn, Berlin (Tegel), Hamburg, (nato direktna linija do 20 drugih destinacij)


GRADEC


RYANAIR: London (Stansted)


TUI FLY: Berlin (Tegel)


AIR BERLIN: Palma de Mallorca, Berlin (Tegel) (nato direktna linija do 20 drugih destinacij)


ZAGREB


WIZZAIR: London (Luton), Dortumund


TUI FLY: Berlin (Schönefeld), Hannover, Stuttgart, Köln-Bonn


GERMANWINGS: Berlin, Stuttgart, Köln/Bonn, Hannover (nato direktna linija do 15 drugih destinacij)


PULJ


RYANAIR London (Stansted), Frankfurt (Hahn)


TUI FLY: Berlin (Schönefeld), Köln/Bonn


GERMANWINGS: Köln/Bonn, (nato direktna linija do 15 drugih destinacij)


REKA (Krk)


TUI FLY– Köln/Bonn, Stuttgart, Hannover


AIRBERLIN: Köln/Bonn, Hannover (nato direktna linija do 15 drugih destinacij)


STROŠKI ODDANE PRTLJAGE (CHECK-IN):

- Easyjet:
22 evrov do 20 kg


- Ryanair:
30 evrov do 15 kg

- Wizzair:
do 15 kg brez doplačila


- Vueling:
20 evrov do 23 kg


- Germanwings:
6 evrov od 20 kg


- AirBerlin:
do 20 kg brez doplačila

Zagotovo je vzpostavitev novih letalskih povezav v interesu celotnega slovenskega gospodarstva, še posebej turizma. Vedeti pa je treba, da gre na koncu za poslovne interese posameznih gospodarskih subjektov, in sicer letalskih prevoznikov na eni in slovenskih letališč na drugi strani.

Ministrstvo za gospodarstvo