Na vrhu ostajajo Avstralci. Foto: EPA
Na vrhu ostajajo Avstralci. Foto: EPA
Emirati že dolgo slovijo kot ena najboljših družb na svetu. Foto: EPA
Air Asia je imela do decembrske nesreče popolno varnostno bilanco. Foto: MMC RTV SLO/Reuters

Vrh ostaja nespremenjen - tudi letos je bil za najvarnejšo letalsko družbo izbran avstralski Qantas. Kot je za CNN povedal urednik portala Geoffrey Thomas, Qantas s svojimi varnostnimi inovacijami in najmlajšo floto (7,9 leta) ostaja vodilna družba letalske industrije, saj vodi v praktično vsakem večjem napredku v letalski varnosti zadnje pol stoletja.

V deseterici so še Air New Zealand, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Lufthansa in Singapore Airlines.

AirlineRatings pri svojem sistemu ocenjevanja upošteva revizije letalskih nadzornih teles in vodilnih zvez, pa tudi vladne revizije in statistiko nesreč posamezne letalske družbe. Od 449 ocenjenih letalskih družb jih ima 149 vseh sedem zvezdic za varnost.

Letos je portal, ki trdi, da "nizka cena še ne pomeni zmanjšane varnosti", na svoj seznam vključil tudi seznam desetih najvarnejših nizkocenovnikov: Aer Lingus (Irska), Alaska Airlines (ZDA), Icelandair (Islandija), Jetblue (ZDA), Jetstar (Avstralija), Kulula.com (JAR), Monarch Airlines (VB), Thomas Cook (VB), TUIfly (Nemčija) in WestJet (Kanada).

Leto odmevnih nesreč
Seznam je še toliko bolj aktualen, saj prihaja v še posebej občutljivem času za letalsko industrijo - in potnike. Potem ko je bilo leto 2013 eno najvarnejših v letalski zgodovini, je 2014 obravnavano kot eno najhujših v zadnjih letih. Lani se je zgodilo 21 usodnih nesreč z 986 smrtnimi žrtvami, kar je (po številu žrtev) nad desetletnim povprečjem, po drugi strani pa je šlo za zgolj 21 nesreč na 1,3 milijona poletov. In leto 2014 je postreglo tudi s pozitivno statistiko – skupno so našteli 111 najrazličnejših letalskih nesreč, kar je najmanj v zadnjih 80 letih, poroča agencijaBureau of Aircraft Accidents Archives (BAAA) iz Ženeve.

Letala so lani skupno prevozila rekordnih 3,3 milijarde potnikov na 27 milijonov poletov. Strokovnjaki ob tem poudarjajo, da čeprav se zdi število žrtev visoko, pa je treba imeti v mislih, da danes tudi leti precej več letal oz. potnikov. Pred 50 leti so našteli 87 nesreč s 1.597 smrtnimi žrtvami, pri čemer so letala v tistem letu prevozila samo 141 milijonov potnikov - skratka, pičlih 5 odstotkov tega, kot so jih prevozile lani.
Je pa res, da so bile lani kar tri zelo odmevne nesreče - marca je letalo malezijske družba Malaysia Airlines (MH370) izginilo na poletu od Kuala Lumpurja do Pekinga. Strokovnjaki menijo, da je padlo v Indijski ocean, a po desetih mesecih niso našli niti ene sledi letala z 239 potniki in člani posadke. Le štiri mesece pozneje je letalska družba dobila nov hud udarec, ko je bilo njeno letalo z 298 ljudmi na krovu sestreljeno nad Ukrajino. In 28. decembra je v Javansko morje s 162 ljudmi na krovu padlo letalo malezijske družbe Air Asia, ki je imela predtem brezmadežno varnostno statistiko.
Najnevarnejše družbe
Po ocenjevalnem sistemu AirlineRatingsa dobi letalska družba, vpletena v nesrečo s smrtnim izidom, samodejno eno zvezdico manj.

Od 449 ocenjenih letalskih družb jih ima skoraj 50 samo tri zvezdice ali manj. Samo eno zvezdico imajo štiri družbe - dve sta iz Nepala (Tara Air in Nepal Airlines), ena iz Kazahstana (Scat Airlines) in ena iz Afganistana (Kam Air). Vse štiri so tudi na seznamu družb, ki imajo prepoved letenja znotraj EU-ja.