Avtomobilnost

Poudarki

  • Vsaka znamka vozila ima prepoznaven zvok motorja
  • Izpušni sistemi vse lažji
  • Šestvaljik ne bo nikoli zvenel kot dvanajstvaljnik
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.4 od 14 glasov Ocenite to novico!
Akrapovičevi inženirji zvoka
S programsko opremo Akrapovičevi inženirji iščejo uravnoteženost posameznih harmonikov, torej posameznih frekvenc, pa tudi moteče dejavnike. Če je določen zvok preveč izrazit, vpliva na udobje potnikov, zato frekvenco zmanjšajo. Foto: MMC RTVSLO
Akrapovičevi inženirji zvoka
Akrapovičev inženir za področje raziskav in testiranj nam je na grafu na računalniku razložil sprejem zvoka po frekvencah v odvisnosti od vrtljajev. Barva zvoka nam pove intenzivnost, razni harmoniki pa frekvenco vrtenja zvoka, vžiga motorja. Posamezni odmevi dajejo polnost zvoka samega izpušnega sistema. Foto: MMC RTVSLO
Akrapovičevi inženirji zvoka
Pri samem izpušnem sistemu lahko razvojniki spremljajo razliko med odprtim in zaprtim ventilom. Pri odprtem, to je pri normalni vožnji, je zvok še vedno športen, vendar nekoliko tišji. Če zaprejo levo in desno stran izpušnega sistema, dobijo več odbojev, več harmonikov, zvok je polnejši, ima tudi več globine, pa tudi visokofrekvenčnega zvoka, kot je to značilno pri formuli 1. Foto: MMC RTVSLO

Dodaj v

Akrapovičevi inženirji zvoka

Tehnika
11. januar 2017 ob 14:41
Ljubljana - MMC RTV SLO

"Sesalni sistemi so kot neka pljuča. Hkrati je motor osnova, ki nam daje takt. Potem imamo še izpušni sistem, ki je glasbilo, ta nam zvok tudi predvaja," razloži Jaka Klemenc, vodja raziskav in testiranj pri Akrapoviču, kjer so v oddaji Avtomobilnost razložili, kako se igrajo z zvokom motorja.

Koliko imajo sploh manevrskega prostora? "Govorimo o realnem zvoku motorja, kot ga proizvaja motor in ga lahko oblikujemo z izpušnim sistemom. Do neke mere se lahko igramo. Ne moremo pa posegati v njegovo osnovo. Ta osnova se zgodi že prej. To je vrsta motorja, ki je odvisna od števila valjev in postavitve med valji," pravi strokovnjak.

Šestvaljnik ne bo nikoli zvenel kot dvanajstvaljnik
Pri Akrapoviču lahko opravijo uglasitev izpuha in poudarijo nekatere značilnosti, nikoli pa ne morejo doseči, da bo šestvaljnik zvenel kot dvanajstvaljnik.

Pravi ljubitelji avtomobilov bi določeno znamko prepoznali že po zvoku motorja. Zvok motorja je dejansko zelo značilen. Vsaka resna avtomobilska tovarna si ta prepoznavni zvok zelo dobro definira. Audi je bolj znan po rezkem zvoku, BMW po bolj hrumečem.

"Zvok se oblikuje že pri motorju. Veliko je odvisno od tega, kako je narejena periferija okoli motorja, se pravi izpušni kolektorji, kako so med seboj povezani. To je bistvena razlika med motorji različnih znamk in to definira zelo različno karakteristiko zvoka,“ pojasnjuje Klemenc.

Posegi v izpušni sistem lahko korenito spremenijo zvok vozila, a tomos ne more zveneti kot yamaha. "Če bi, teoretično, izpušni sistemi delali v celoti, od glave motorja naprej, bi bile še neke možnosti. Vendar neki avtomobil ne more zveneti kot ferrari, saj je tam že osnova motorja, torej postavitev motorne gredi, drugačna," dodaja Akrapovičev mojster.

Aktivni X-kos je Akrapovičev presežek
Pri Akrapoviču so v zadnjem času osredotočeni na izdelavo čim lažjih izpušnih sistemov, ki morajo še vedno zagotavljati poseben zvok. Težijo k temu, da so izdelki vedno lažji. Ni dovolj le uporabiti nekega lahkega materiala, ampak je ključ v optimizaciji in novih tehnologijah. Avtomobilisti se še predobro zavedajo, da se približuje čas, ko bo zakonsko določena povprečna meja izpusta 95 gramov CO2 na kilometer prevožene poti. Pri proizvajalcih vozil zato šteje vsak privarčevani gram teže.

Pri Akrapoviču so tako predstavili izpušni sistem, ki je v primerjavi z originalnim sistemom za 45 odstotkov lažji (mercedes C63 AMG). Eden večjih dosežkov njihovih inženirjev pa je tudi aktivni X -kos povezovalnih cevi, ki omogoča tri različne barve zvoka.

Zvok se bistveno spremeni, ni tišji ali glasnejši, ampak se spremeni značaj - od bolj umirjenega, do dirkališčnega. To voznik spremeni s pritiskom na gumb, loputa se odpre ali zapre in zvok se spremeni.

Pri Akrapoviču s svojimi izdelki vplivajo tudi na to, kako se bo zvok slišal v notranjosti vozila. Največ se da doseči z izhodi, se pravi, kako sta del, ki je pritrjen na odbijač, in del, ki pride iz samega izpušnega sistema, združena. Predvsem manjši, zmanjšani motorji ne omogočajo dovolj izrazite zvočne kulise. Zato različni avtomobilski proizvajalci uporabljajo metodo, da preko audionaprave ojačajo zvok.

V zadnjem času se veliko govori tudi o loputah, ki dovajajo zvok v kabino. "Tako je. Lopute so večinoma narejene tako, da zvok sesalnega sistema dovajajo v kabino. Sesalni sistem je pozicioniran bliže kot izpuh, temperature so nižje, zato je ta del laže spraviti v kabino. Po drugi strani pa tudi dodajajo razne elemente, ki delajo 'vibro' akustiko. Se pravi, kot neki vibratorji, ki proizvajajo tudi določene tresljaje," zaključuje Klemenc.

Pri Akrapoviču so za oddajo Avtomobilnost v svojem testnem laboratoriju pojasnili in demonstrirali, kako ustvarjajo edinstvene zvočne kulise v vozilih.

Gregor Prebil
Prijavi napako
Komentarji
ciracara
# 11.01.2017 ob 17:21
V Sloveniji in prej v Jugi smo od vedno imeli dobre razvojnike in slabe menedžerje, ekonomiste, prodajnike.. Tak je bil sistem.
fantasycamp
# 11.01.2017 ob 14:51
Treba razmišljati o prihodnosti, moral bi narediti študijo motorja ki ga prodajal komercialno!

Država bi takim kot on morala pomagati da nabavi win tunnel in še več cnc mašin za izdelavo!

Tisti ki govorite da že ima vzporedni posel ko dela neke dele, je to neumno!

Vedno si uspešen tam kjer je strast in on je strastni auto moto navdušenec!

Treba podpirati tiste ki so TOP v svojih branžah!

ELEKTRO motorji trkajo na vrata!
tocco
# 11.01.2017 ob 20:33
Commodore pa teh avtomobilov za katere dela igor ti ne vidis ne da bi jih sliso
Luka Novak
# 12.01.2017 ob 07:47
@mmeeddoo

Akrapovič ni pripeljal vsega arzenala, sicer ..

Se je pa za vprašat : ali je to izgubljena priložnost (trg VW tuninga), ali je za Akrapoviča ta trg nezanimiv/manj zanimiv ?
izo
# 12.01.2017 ob 01:48
Spet sem padel v smeh, ko sem se spomnil, kako se je pred leti, na GTI shodu v Avstriji, en Akrapovičevih inženirjev pede-iral z zvočniki. Takrat pa je "garažar" na sosednjem štantu enostavno zalaufal svoj avto, malo pohodil gas, da je ogenj ven butnil, pa so ljudje kar na kup leteli.
Inženirček je samo še, z daljincem v roki, žalostno gledal iz praznega štanta. :))


hja, garažar je verjetno še vedno v garaži in šraufa tist auspuh, drugi pa ima oz dela v danes eno najbolj znanih podjetjih za športne izpuhe na svetu..
inženirčki press-.
tocco
# 11.01.2017 ob 20:33
Kaj mislis da ma golf 5 tdi titanium exhaust
mmeeddoo
# 11.01.2017 ob 19:35
Spet sem padel v smeh, ko sem se spomnil, kako se je pred leti, na GTI shodu v Avstriji, en Akrapovičevih inženirjev pede-iral z zvočniki. Takrat pa je "garažar" na sosednjem štantu enostavno zalaufal svoj avto, malo pohodil gas, da je ogenj ven butnil, pa so ljudje kar na kup leteli.
Inženirček je samo še, z daljincem v roki, žalostno gledal iz praznega štanta. :))
commodore
# 11.01.2017 ob 17:08
naj naredijo tak izpušni sistem da bo zvok slišen le v kabini avtomobila. Že tako je preveč hrupa v okolici in ni nobene potrebe po dodatnem dretju avtomobilov ali motorjev
pozitivc
# 11.01.2017 ob 16:30
Delnic Akrapoviča pa v tem času ne bi nabavil :)
Luka Novak
# 11.01.2017 ob 15:21
Ob prvem stavku v videu sem se spomnil na ..

https://www.youtube.com/watch?v=dp_REVJM
4jc

https://www.youtube.com/watch?v=Z0p-PgAH104

.. za nepoznavalce bo zanimivo tudi videt vožnjo stare šole (prestavljanje, zaviranje ..) .

MG AMG ima med avtomobili za moj okus najboljši zvok, spominja na legendarni Spitfire.

Za ljubitelje "tišine" v električnih avtomobilih ogled ni priporočljiv :))
sistemc.
# 11.01.2017 ob 15:07
Naj v dobro ostalih ljudi in narave začnejo tudi s hormonsko terapijo tistim lastnikom, ki imajo težave s hormonsko neuravnovešenostjo.

Zakaj v članku niti enkrat ni uporabljena najbolj ustrezna beseda - hrup?
Kazalo