Avtomobilnost

Poudarki

  • Sprva so izdelovali letalske dele
  • Prvo vozil: pionir
  • Do leta 1986 izdelali 200.000 vozil
  • Konec Jugoslavije - konec TAM-a
  • Dedič TVM
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.7 od 50 glasov Ocenite to novico!
TAM logotip
Znameniti in nespremenjeni TAM-ov logotip. Foto: RTV MMC/ Jure Rejec
TAM pionir
Po koncu druge svetovne vojne so namesto letalskih delov začeli izdelovati vozila v razstavljenem stanju. Foto: Pokrajinski muzej Maribor
TAM pionir
Prvo izdelano vozilo je bil pionir, čigar licenco zanj so v TAM-u kupili od Čehov. Foto: Pokrajinski muzej Maribor
TAM pionir
Lično ohranjenega pionirja si lahko ogledate v Tehničnem muzeju Slovenije. Foto: Tehnični muzej Slovenije
TAM 150 - gasilski
TAM-ova vozila še danes zelo pogosto uporabljajo slovenski gasilci. Na fotografiji TAM 150 dobrovskih gasilcev na vaji v vasici Gabrje. Foto: MMC RTV SLO
TAM 110 T7 BV - 4x4
Ena glavnih usmeritev TAM-a je bila tudi gradnja oziroma nadgradnja vozil za vojaške potrebe. Robustne tovornjake še vedno uporablja tudi Slovenska vojska. Na fotografiji TAM 110 T7 BV - 4 x 4
B3 090 ViveTH
Poleg drugih vozil so s proizvodnih trakov v Teznem prihajali tudi avtobusi. Tej tradici so ostali zvesti tudi pri nasledniku TAM-a, TVM-ju, ki med drugim sestavlja tudi avtobus B3 090 ViveTH.

Dodaj v

TAM - ugasli slovenski ponos

Proizvodnjo v Mariboru so začeli Nemci
4. julij 2008 ob 07:13
Ljubljana - MMC RTV SLO

Tovarna avtomobilov Maribor, skrajšano TAM, je v jugoslovanski in slovenski zgodovini zapisana z veliki črkami.

Začetek TAM-a sega v obdobje po drugi svetovni vojni. Ustanovili so ga leta 1947 v novonastali državi Jugoslaviji, temelje za proizvodnjo na Teznem pa so že leta 1941 postavili Nemci, ko so zasedli Maribor.

Nemška vojna industrija je namreč potrebovala varno in primerno lokacijo za dograditev tovarne, v kateri so nameravali izdelovati predvsem letalske dele. Gradbena dela in pripravo infrastrukture so začeli že 25. julija 1941, tovarno pa so začeli graditi že istega leta. Za delovno silo so Nemci uporabili predvsem vojne ujetnike iz različnih držav, sodelovali pa so tudi Mariborčani. Sočasno z gradbenimi deli so izobraževali bodoče delavce in strokovne kadre. Prvi trije proizvodni objekti so bili končani do začetka aprila 1942, čeprav je začetna proizvodnja stekla že konec leta 1941.

Proizvodnja tudi pod zemljo
Za nemške okupacijske sile je bila nova tovarna ključnega pomena. Sredi leta 1942 je bilo v tovarni zaposlenih 7.105 ljudi, od tega jih je bilo 4.278 vključenih v proizvodni program, preostali pa so sodelovali pri gradbenih delih. Leta 1943 so zaradi nevarnosti zavezniških zračnih napadov začeli pospešeno graditi podzemne bunkerje na površini 8.512 kvadratnih metrov, ki naj bi kot rezervna lokacija omogočali nemoteno nadaljevanje proizvodnje ob vse pogostejših napadih na tovarno. Zavezniška letala so v začetku leta 1944 povzročila precejšnjo škodo zlasti na proizvodnih objektih, bilo pa je tudi precej mrtvih in huje poškodovanih. Hkrati s postopnim propadom tretjega rajha so bile na začetku leta 1945 vse slabše tudi razmere v tovarni - upadala je proizvodnja, število zaposlenih se je naglo zmanjševalo, popuščala je disciplina, delovni proces je bil vse bolj okrnjen, poslopja pa so bila večinoma porušena.

Od letalske do avtomobilske proizvodnje
8. maja so tovarno za nekaj dni zasedli Bolgari, ki so povzročili še dodatno škodo na objektih in strojni opremi, pred njimi je tovarno zavarovala močna enota KNOJ, oblastni organ – Okrajni odbor Maribor desni breg – pa je že 14. maja 1945 pozval nekdanje delavce, naj se vrnejo na delovna mesta. Odziv je bil velik in začel se je boj za ohranitev dediščine nekdanje tovarne. Po obisku Josipa Broza - Tita junija 1945 in po nacionalizaciji je bil Miloš Brelih imenovan za prvega delegata v Tovarni letalskih delov. Tovarna se je začela specializirati za sestavo vozil v razstavljenem stanju. Nato je Zvezno ministrstvo za industrijo odločilo, da se bo podjetje preusmerilo v avtomobilsko proizvodnjo.

Prvi je bil pionir
Prvi avtomobil, ki so ga naredili v TAM-u, je bilo tovorno vozilo Pionir, ki pa so ga izdelovali po češki licenci. Izdelovali so ga 15 let in naredili 17.416 vozil. V tem času so na njem po lastnih načrtih izvedli številne izboljšave in lastno izdelane konstrukcije.

Pomemben mejnik za TAM je 31. december 1946, ko je vlada Federativne ljudske republike Jugoslavije (FLRJ) sprejela dokument o preimenovanju tovarne letalskih delov v Tovarno avtomobilov Maribor Tezno, ki sta ga podpisala Josip Broz - Tito in minister za industrijo Boris Kidrič. Tako kot drugod po državi so se tudi v TAM-u spopadali s težavami – vladalo je pomanjkanje splošnega materiala, specialnih strojev, gradbenega materiala, strokovno usposobljenih kadrov. Kljub temu so uspešno popravljali in izdelovali različna vozila, prenosne poljske kuhinje, avtomobilske prikolice, ventilatorje za rudnike, avtomobilske kompresorje za polnjenje zračnic in drugo. TAM je veljal za največjega proizvajalca tovornjakov in avtobusov v Jugoslaviji.

Nakup licence od Klöckner-Humboldt-Deutza
Pomembna prelomnica za TAM je bila sklenitev licenčne pogodbe z zahodnonemško družbo Klöckner-Humboldt-Deutz za proizvodnjo tovornjakov z nosilnostjo 4,5 tone januarja 1957. V vozila novega programa je bilo vgrajenih 30 odstotkov domačih delov. Leta 1961 se je tovarna preimenovala v Tovarno avtomobilov in motorjev Maribor. Pod novim imenom so na trg kmalu dali družino vozil TAM 2000.

Izvoz po vsem svetu
Tovarna se je širila predvsem z lastnimi viri in z v letu 1967 odobrenim posojilom pri Mednarodni banki za obnovo in razvoj. Na tej podlagi so lahko takoj začeli proizvodnjo 2000 vozil. Ta vozila so prodajali v vse več držav, tudi v Bolgarijo, Egipt, Kongo, Gano, Zambijo, Turčijo, Indonezijo in Kolumbijo. V letu 1985 so npr. načrtovali izdelavo 14.500 vozil in 18.000 motorjev, naslednje leto pa so izdelali že 200-tisočo vozilo. V sedemdesetih letih prejšnjega stoletja je bil TAM med prvimi 48 podjetji v državi, kjer so poskusno uvedli samoupravljanje.

Gospodarska recesija in stečaj
TAM-ova uspešnost, ki je trajala do osemdesetih let prejšnjega stoletja, se je v naslednjem desetletju prevesila v obdobje sanacij, preoblikovanj, iskanj rešitev znotraj tovarne in s pomočjo države, razpada trga in države. Velike politične in gospodarske spremembe po letu 1990 so pripeljale do reorganizacije podjetja in ustanovitve več manjših podjetij, ki so nadaljevale proizvodni program nekdanje tovarne. Krizno obdobje je spremljalo tudi rastoče nezadovoljstvo delavcev, ki so upali, da bosta vodstvo in država našli rešitev za obstoj podjetja. Ker je niso našli, je bil 3. junija 1996 za vse odvisne družbe, tudi za Tovarno avtomobilov Maribor, uveden stečaj.

TVM Namesto TAM
Marca leta 2001 so s pripojitvijo razcepljenih družb ustanovili podjetje TVM – Tovarno vozil Maribor, ki danes nadaljuje tradicijo proizvodnje gospodarskih vozil v Mariboru. Izdelujejo avtobuse, nadgrajujejo oziroma predelujejo dostavna vozila Iveco, izdelujejo šasije ter logistično-terensko vozilo TVM 182 T 10 - 4X4. Leta 2004 je postala večinski lastnik TVM skupina Viator & Vektor.

Jure Rejec

TAM AS3000
TAM 232 A 116 M
TAM 130T10
TAM 182T10
TAM 162T9
Lahki oklepni tovornjak TAM 110
TAM-ovo bojno oklepno policijsko vozilo
TAM 170
TAM 150 - gasilski
TAM 60 T 5
Prijavi napako
Komentarji
BoySI
# 28.01.2009 ob 09:36
Tam bi lahko imel svoj znak blizu BMW-ja.......
simonjay
# 04.07.2008 ob 12:43
TAM v stečaj, pa saj tam je bil šefe g. Maks Tajnikar, bivši dekan Ekonomske Fakultete, predavatelje ekonomske znanosti in vrhunski kader SD. mar ne?
Zgodovinar
# 04.07.2008 ob 11:51
Virenque
ni res, da se je to zgodilo zaradi odprtja trga... jaz bi prej rekel, da se je trg po '91 zaprl, saj ni bilo vec juznih trgov, ki so res cenili TAM in kupovali proizvode. Ce pa mislis na domace potrosnike, pa je Slovenija tako majhen trg, da se Tam zaradi tako majhne izgube prodaje ne bi mogel sesuti. Regulator nakupa pa je itak v rokah drzave in tu se strinjam s tem, da so osamosvojitelji unicili drzavo. To je bila samo se ena od mimo udarjenih napovedi primerjave Slovenije s Svico v samostojni in neodvisni drzavi... zdaj pa imamo drzavo, ki je odvisna od Zahoda, kjer smo najslabsi med najboljsimi in slednji nas posteno izkoriscajo. A zgodovinarji se vedno zivimo tako kot prej... hudo je za tiste iz industrije, ki so imeli velike upe o lepi prihodnosti...
GLAVNI
# 04.07.2008 ob 08:21
Zakaj ni nikjer omenjen Tajnikar?
alyo4
# 04.07.2008 ob 08:05
Zakon članek
hellas
# 04.07.2008 ob 07:58
Se en zalosten primer unicenja tovarne, ki je dajala kruh desetinam tisocev ljudi. Tiste, ki so pri tem sodelovali bi bilo treba preganjati kot najhujse zlocince.
šurda
# 24.07.2008 ob 19:44
žalostno a žal resnično !
lučko
# 08.07.2008 ob 08:41
In veste kdo ga je ugasnil, ravno levičarska garnitura, ki zopet prihaja nazaj.Zato bi morali vsi Štajerci, ki so zato ostali brez zaposlitve in zato je njim družina propadla in trpela v pomanjkanju, to preprečiti prihod na oblast ravno levi garnituri, ki je vse to namerno izdvedla.Štajerski glas bo odločilen, ali bojo zopet zavladali tisti, ki so tako cenjeno podjetje z tako velikimi zaposlenimi to podjetje namerno uničili.
spremljevalec
# 06.07.2008 ob 12:38
@roxsy - res je, da bi lahko TAM prodali BMW, vendar je BMW želel še več zemljišča. Žal je takratni župan - župan je bil g. Sovič (SD) to namero preprečil. razlog je bil v grobovih - ko se več ni dalo zavlačevati z gradnjo AC smo pa našli kosti 1500 skeletov na dolžini 750 m odprtih tankovskih jarkov (skupna dolžina cca 5 km). Torej če bi v deveddesetih 'tovariši' priznali svoje povojne morije, kulturno uredili grobove bi danes verjetno bila v Mariboru proizvodnja BMW (govorilo se je o cca 250.000 vozili na leto, in veliko štajerskih podjetij bi lahko sodelovalo kot kooperanti. Še en prispevek KP, ZLSD ali SD k enakomernemu regionalnemu razvoju Slovenije.
uroš27286
# 06.07.2008 ob 12:21
No, kot zanimivost bi še lahko povedali, da je Hitler nameraval pod zemljo povezati Talum (bivši TGA) Kidričevo in Luftwerke (pozneje TAM), kjer bi sestavljali letala tako, da bi bil začetek linije v Kidričevem končni izdelek pa bi ven prišel v Mariboru.
Rocky VI
# 05.07.2008 ob 00:46
Ko nekdo popolnoma neobremenjen (in očitno z izkušnjami iz prve roke), na lep način zavrnee, oz. bolje rečeno, zatre, naše komentatorske pamentjakoviče, se mi kar milo stori. Hvala za komentar spremljevalec.
SANTER
# 04.07.2008 ob 17:06
14. spremljevalec (04.07.2008 || 13:03:20)
V TAMU sem se kot mlad inženir zaposlil 1978
....
Odlično napisano, še pomnimo...!
CL1T
# 04.07.2008 ob 14:21
Odličen članek. Več takšnih!
roksy_
# 04.07.2008 ob 14:05
Aja, kako pa je s tem, da naj bi se BMW zanimal za nakup TAM-a, ampak bi bilo to našim izpod časti, da bi prodali tovarno Nemcem in ohranili delovna mesta? Je to res?
roksy_
# 04.07.2008 ob 14:02
Spremljevalec odlično povedano!
mandingo
# 04.07.2008 ob 13:41
Res veliko jih je dobilo delo v Avstriji in so v večini velemojstri za ostale delavce.Zato je žalostno,da takrat niso firme dali tujcem in bi iz tega znanja ,ki je bilo akumulirano v Tamu nekaj imela cela Slovenija.Žal pa se je preko Tama reševal naš bančni sistem.
spremljevalec
# 04.07.2008 ob 13:21
Veliko sposobnih in ambicioniznih je našlo delo v Grazu (Steier Puch, danes Magna).
spremljevalec
# 04.07.2008 ob 13:19
@simonjay - g. dr.Tajnikar je bil minister, ki je odobril plačilo 15 mio $ v Rusijo za kar je bil odstopljen.

Zgodba zakaj je bil tisti denar resnično porabljen pa je zelo zanimiva. Mogoče ve več o tem g. Hazabent.
Andrejček
# 04.07.2008 ob 12:00
A veste kolko se je nabralo na računih v tujini tistim, ki so spravili TAM na kolena??? Verjetno se nobenemu ne sanja!
Virenque
# 04.07.2008 ob 10:44
@hellas: trg se je odprl in kar naenkrat je bilo na voljo mnogo drugih proizvajalcev, ki so ponujali kvalitetnejšo robo za isto vsoto denarja...na vzhodu je bila pa itak je*a...ko država ni več sama kupovala teh strojev, jih ni nihče.
hellas
# 04.07.2008 ob 09:25
Zanimivo, da za milijone izdelkov tisocev tovarn po celem Vzhodu kar naenkrat ni bilo vec nikogar, ki bi jih ti izdelki zanimali.

Simpl ko pasulj...

Na zalost se vedno obstaja dovolj ovc, ki - namesto da bi uporabile malo logike - verjamejo v uradne razlage, ki jih milijonom ze dve desetletji vtirajo v mozganske krivulje.
buki73
# 28.07.2008 ob 13:29
obo, tudi to je res. Tamovi tovornjaki in avtobusi so na koncu že zelo zaostali v razvoju in to ravno zato, ker so spali na lažnih lovorikah, da pač za vojsko in za jug ... pa naše delavce vozit so vozila ok. in se jim ni dalo al pa denarja ni bilo, da bi razvijali tehniko naprej. Za tovornjake vem, da so trdi kot kamen in tisti, ki se je pripeljal do rusije in nazaj je bil lahko skoraj vesel, da ni invalid postal, al pa da ni kje že pred karpati ostal. Mislim, da bi bilo bolje, da bi kdo kupil takrat TAM in bi se verjetno mogoče pobrali, a isto niso dovolili tujcem, kot v iskri. Zakaj? Zato, ker bi morali bivši rdeči in lopovi ki so potem kradli iz tovarn spokat,...pa še je razlogov.. pa saj tisti, ki ste bili blizu tovarni itak veste, kaj so počeli in je brez veze naštevat. V iskri je praksa, da kar nekaj takratnih gospodov, ki so zafurali tovarno ima v bivših iskrinih stavbah zdaj privat firmce, in delajo še z nekaterimi stroji, ki so jih poceni kupili al pa nakradli v Iskri in seveda takim sigurno ni bilo takrat do tega, da bi tujci prišli v tovarno. Hm radovedna, tudi to kar si napisala, da ti oče povedal je res-vidiš, je prav, da si radovedna in si mu prisluhnila:-) Enim se pa fučka, da bi poslušali izkušnje starejših..Da ne bo pomote, jaz spadam med mlade:-)
Banda je bila in še vedno obstaja..in še nova nastaja.
buki73
# 28.07.2008 ob 12:50
Spremljevalec, dobro si napisal in se kar strinjam s tabo. Preveč so ga srali tam malo pred 80imi in tisto, da nekateri še pilo niso znali prijeti v roke točno drži-žal je še danes podobno v velikih primerih, ko pridejo iz šol nimajo pojma o pojmu, razen, če so naravno nadarjeni in zagnani za tist poklic, a takih je čedalje manj.
Isto se je takrat dogajalo z novomeškim IMV-jem,ko odstavili Levičnika itd, a so ga pol nekako francozi rešili, a se lahko zgodi, da ga bodo tudi pokopali, ker naši gospodje brez njih takoj pogorijo...no pa tudi z Iskro ni bilo nič bolje-sem delal v njej, pa so ga tisti z rdečimi knjižicami isto srali po pisarnah, brez kakršnekoli izobrazbe in jo zafurali v 90ih do kraja. Res pa je, da delavcem je bilo veliko lepše v tistem obdobju, ko jim dobro šlo, ...100x lepše kot zdaj saj so bili vsaj malo spoštovani. Mislim, da bodo pa tudi današnji sistemi s tako politiko zablodli v slepo ulico in bodo še krize, nič bat.

Lp.
radovedna
# 05.07.2008 ob 08:31
@spremljevalec: Kot bi brala besede mojega očeta. On je bil v kadrovski službi v enem drugem podjetju, ki je prav tako doživelo klavrn propad. Bil je komunist, a večkrat kritičen do takratne politike. Na sestankih je poudarjal, da samoupravljanje ne bo pripeljalo daleč, a so ga šefi zmerjali z izdajalcem. Nakar jim je enkrat rekel, "čez dobrih 10 let bo šlo vse v maloro!". In je šlo...In točno tako kot ste omenili, zaposlovati je moral vedno več delovne sile in veliko je bilo takih, ki niso delali ama nič od nič, pa so še vseeno dobivali plačo. (še danes pravi: "temeljna napaka bivšega sistema je bila, da smo podpirali lenobo" :) ) Res, njegovi šefi so rekli "več je ljudi, več se bo naredilo", kar se je izkazalo za napačno. Neštetokrat je v svoji pisarni doživel obisk z besedami: "ja ne mogu raditi to, ne to..." in niso bili to samo predstavniki narodov iz bivših držav Juge, da ne posplošujem. :) Da ne govorimo o "produktih" usmerjenega
izobraževanja, ki so bili napiflani temelje samoupravljanja od A do Ž, o praksi pa so vedeli bore malo...

Da me ne bo kdo od levo usmerjenih komentatorjev obtožil, da sem navdušena nad JJ, svetlobna leta od tega :). Ampak tisto ni bila prava pot.

P.S: Moj oče ni tajkun, ima 450 EUR pokojnine. :)
obo
# 05.07.2008 ob 00:17
Z vsem spoštovanjem "spremljevalcu"
ampak mislim, da je TAM propadel predvsem zaradi zelo slabe kvalitete izdelkov. V tistih svinčenih časih se je v Jugi prodalo pač vse kar ste naredili, ker drugega ni bilo. Ni se smelo (ali pa ni bilo denarja) uvažati Mercedesov in Manov in ostalih znamk...
Če kdo pozna vozove TAM-a so to uporabniki; pa ne tisti , ki so podpisali naročilnice; ampak tisti ki so jih vozili.
Voznike vprašajte kaj se lepše pelje, kaj bolj "crkuje" Mercedes, Man... ali pa TAM. Da ne omenjam današnjih zahtev turističnih agencij...Si predstavljate vožnjo do Španije z TAM-ovim Busom?? Grem raje z biciklom... Takoj pa, ko je postal uvoz rabljenih vozil iz tujine možen, so vse večje družbe- SCT, Gradis...raje uvažale v Nemčiji odpisane Mercedese, kot pa nove vaše Deutze. Če bi delali dobro in kvalitetno, bi še danes delali, tako kot Gorenje.
provokatorr
# 04.07.2008 ob 22:08
nesesekirat, zanimiv komentar....

pa še odgovor na vprašanje, zakaj vsega skupaj ni vzel hudič.
Ker so obstajali ljudje, ki so iskali luknje in so se peljali po karte v Trst, ljudje, ki so znali razmišljati.
In na žalost so prav ljudje, ki so znali razmišljati, ljudje, ki so znali delati, bili tisti, ki so po propadu podjetij ostali na cesti, samoupravljalci pa so se v starem sistemu naučili obračati po vetru in so še danes na delovnih mestih kjer osem ur dnevno prekladajo papirje in sami sebi delajo delo, nekateri pa so celo postali tajkuni.....

Zanimivo pa bi bilo slišati razlago takratnega pristojnega ministra, zakaj niso tovarne z izobraženimi kadri prodali kakšnemu tujemu podjetju, ampak so ga po delih raje prodali direktorjem TOZDOV, SOZDOV in ostalih oddelkov.....
nesesekirat
# 04.07.2008 ob 19:18
Spremljevalec, res lepo, objektivno povedano in obuditev spomina na tiste čase (ko smo bili še mladi). Človek bi se ob spominih na čase, ko je bil npr. v podjetju pomembnejši referent za SLO in DSZ kot pa generalni direktor in ko smo vsi zaposleni na sestankih, med delovnim časom, se razume, "špilali" vlogo današnjih uprav in nadzornih svetov, sladko nasmejal, če ne bi vse nas to tako drago stalo. Pa še ena moja o podobnem problemu, kot so bile za vas nabave delov v Grazu: eden od projektantov odseka AC Vrhnika-Postojna nam je na "orožnih" vajah pripovedoval, da pri trasiranju AC niso smeli uporabljati topografskih kart-specialk, ker so bile "vojna tajna". Pa se je nekomu posvetilo v glavi: odpeljal se je v Trst in se vrnil s polnim prtljažnikom ameriških "specialk" našega ozemlja, po rezultatu te poti pa se vozimo še danes.Človek se čudi, da ob vseh takih neumnostih bivše Juge ni že precej prej "vzel hudič". Prav nič je ne bi bilo škoda, kot je ni bilo 1991-ega.
spremljevalec
# 04.07.2008 ob 13:04
@zgodovinar - prosim spremenisvoj vzdevek, ker žali vsakega, ki je ali ima opravek z zgodovino.
spremljevalec
# 04.07.2008 ob 13:03
V TAMU sem se kot mlad inženir zaposlil 1978. Takrat nas je bilo cca 4400 delavcev. V štirih letih je slavni Kardelj
uvedel SOZDE; TOZDE itd in nas je bilo l.1983 že skoraj 9000 zaposlenih. Proizvodnja leta 1978 je bila cca 9000 kamionov in preko 10.000 motorjev in je bila enaka tisti leta 1983. v tistem času je TAM razvil enega najboljših vojaških vozil, ki so na testiranjih dosegli izredne rezultate. Zaradi famozne politike, ki je onemogočala uvoz delov smo se delavci vozili v Avstrijo nakupovali potrebne dela (kar so nam plačali s ponarejenimi potnimi nalogi), da je lahko razvojni oddelek nadaljeval delo. Že leta 1977 je TAM imel ULTRAFILTRACIJO za čiščenje odpadnih emulzij.
Samoupravljanje in uvedba usmerjenega izobraževanja je uničilo tovarno. Vodstvo je bilo sicer pošteno vendar partijsko zaslepljeno. Kamijone so čakali kupci v vrsti. Ko ni bilo naročiul so šli gospodje v Beograd in je vojska naročila vojaška vozila. Zaradi lažno ustvarjenega dogovornega trga in minimalne konkurence se je prodalo vse kar se je naredilo.

Pisalo se je leto 1988, ko se je zgodil Milošević v Beogradu (še preden je prevzel v Srbiji oblast), naenkrat je bilo konec naročil vojske. Vodstvo (tudi član komiteja ZKJ) so slepo verjeli v večnost 'juge' in bratstvo in enostnost in niso naredili nič, da bi iskali alternativne trge in prešli iz zračno hlajenih motorjev na sodobne vodno hlajene. Navajani, da ko je bil problem pokljicati v Beograd (JLA) ali iti na banko po sveži denar so naenkrat ostali odrezani od trga.

TAM ni pokopala osamosvojitev Slovenije l.1991 ampak razpad partijsko-armadne naveze l.1988.

Pogrebniki pa so bili nesposobno vodstvo, ki je v maniri 'glej in čakaj' (izraz nastal sredi šesdesetih v ZDA, kjer so se stari industrijski centri (Pittsburg, v Evropi Manchester, Porurje) soočali s krizo neustrezne strukture industrije - stare, izstrošene, delovno intenzivne z nisko dodano vrednosto) ob servisu države, ki je dajala posojila za plače (ohranjanje socialnega miru) namesto, da bi izkoristili dane resurse, odpustili višek delovne sile (posledica Kardelja,
l.1979 4400 delavcev, 1983 9000), ko smo imeli 18 TOZD, 4 Skupne službe (1983) - zanimiva delovna mesta: 22 referentov samoupravljanja, referenta za proslave in pogrebe...delegatski sistem je zaradi pisanosti zapolsenih pomenil povprečni dnevni izostanek cca 300 ljudi, ki so sedeli v delegacijah občinskih, krajevnih organov, takoimenovanih SIS-ov...). Iz usmerjenega izobraževanja smo po štirih letih dobili tehnike, ki še 'pile' niso znali držati v roki - kje je bil stari dobri IKŠ. Vodja kadrovse g. Purić (Črnogorec) je v imenu bratstva in enotnosti uvozil preko
2000 mladcev predvsem iz Bosne. Vse to dragi moji je bila JUGA. Vse to plačuje delovni narod še danes. Saj je bilo lepo - ampak ZELO DRAGO.

Žal mi je za TAM-om, bivšimi sodelavci. Stari mojstri so v začetku osemdeset jokali, ko so dobivali 'usmerjence' iz
fantastično vodenega šolstva. Lastna izkušnja, moj prvi delovni mesec po končani fakulteti je minil v študiranju samoupravnih aktov. Samo lastna iniciativa mi je zagotovila, da sem delal ustvarjalno na svojem delovnem mestu.
Mnogo je bilo tistih, ki jih je samoupravljanje posrkalo vase in so se rajši kot z delom ukvarjali s kvazi 'upravljanjem'
podjetja. Zelo dobre delavce so pošiljali v Kumrovec (slovita 1 letna šola) in ko so prišli nazaj so namesto za stroj
šli med pol ali profi funkcionarčke v firmi in nato naprej.

To je zgodovina naših velikih podjetij. Zato smo gospodarsko nazadovali in začeli propadati že leta sredi šesdesetih let, ko nismo sprejeli izziva svetovnih gospodarskih trendov in pričeli razvijati lahke predelovalne industrije (razen svetlih izjem Gorenje). Leta 1974, ko sem štopal na študij v Ljubljano mi je vstavil takratni Velenjski župan in se v avtomobilu zjokal, ker je dobil transport (vlak s preko 700 mladimi iz Srbije in Bosne), za katere je moral najti tako namestitev kot delovna mesta.

TOREJ ŠE POMNITE TOVARIŠI KAKO JE BILO.
K.
# 04.07.2008 ob 12:49
jah, nekateri direktorji so se orientirali na tuje trge na zahodu in vzhodu, drugi pa mirno pluli po vodah bivše juge, brez razmišljanja, saj so vnaprej vedeli koliko bo naročila vojska, policija...
kalky
# 04.07.2008 ob 11:59
@ivanetich
osvoboditelji, ki jih omenjaš so trenutna vlada, tako da se kar zahvali peterletu & co.
ivanetich
# 04.07.2008 ob 09:54
Hvala osvoboditeljem, slovenski oblasti v tistih letih, ki ni imela posluha za TAM in je firmo uničila... Hvala vam
mandingo
# 04.07.2008 ob 09:15
Najbolj žalostno od vsega je ,da je izpuhtelo toliko znanja v nič.Mladi kadri strojne smeri danes v Mariboru nimajo nobene možnosti za napredek v znanju.Tovarno bi lahko ob pravem času prodali-DALI kakšni tuji firmi,saj leži na idealni lokaciji (železnica,letališče,pristanišče) in takrat še izobraženi kadri z znanjem-praktičnim.
Virenque
# 04.07.2008 ob 09:06
@hellas: a pa ti poznaš osnovni princip tržnega gospodarstva? Če ni nikogar, ki bi se zanimal za neke izdelke, se jih tudi izdelovalo ne bo. Simpl ko pasulj...
Kazalo