Avtomobilnost

Poudarki

  • Konvoji, v katerih bi tovornjaki vozili avtomatizirano, bi pripomogli k precejšnjim prihrankom goriva
  • Za "platooning" se zanimajo tudi države
  • Proizvajalci gospodarskih vozil so pri razvoju že precej napredovali
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.6 od 14 glasov Ocenite to novico!
false
MAN se je pri razvoju avtomatizirane vožnje povezal z logističnim podjetjem DB Schenker. Foto: MAN
false
Daimler je lani izvedel vožnjo med Stuttgartom in Rotterdamom. Foto: Daimler
false
Preizkusi potekajo tudi v ZDA Foto: Daimler
false
Volvo je preizkušal vožnjo v osebnih avtomobilov v konvojih. Foto: Volvo

Dodaj v

Tovornjaki kmalu ne bodo več tako pogosto skakali pred voznike

"Platooning"
12. november 2017 ob 09:49
Ljubljana - MMC RTV SLO

Tovorni promet vse bolj obremenjuje evropske avtoceste, zato so zelo pomembna prizadevanje za čim učinkovitejšo vožnjo tovornjakov. Eden takšnih ukrepov za prihodnost je način vožnje, ki ga v angleščini imenujejo "platooning", gre pa za vožnjo tovornjakov v tesnem konvoju oziroma "platoonu", ko za vožnjo samo dejansko skrbi le voznik v prvem tovornjaku.

Takšen način vožnje je primeren predvsem za avtoceste s precej konstantnim in predvidljivim načinom vožnje. Vsi tovornjaki, ki se vključijo v konvoj, so opremljeni s sistemi, ki samodejno vzdržujejo varnostno razdaljo za tovornjakom pred njimi in se odzivajo tudi na druge spremembe v vožnji. Posredno seveda vsi tovornjaki v konvoju sledijo vodilnemu tovornjaku. Vozniki v tovornjakih za vodilnim so na ta način precej razbremenjeni, čeprav poskusni sistemi vožnje v konvojih vsaj za zdaj še vedno zahtevajo njihovo pozornost. Seveda se lahko vsak posamezen voznik odloči, da bo konvoj zapustil in vozil po svoje, vozniki s svojimi tovornjaki pa se lahko tudi menjavajo v vlogi vodilnega vozila.

Veliko potencialov
Razbremenitev voznikov ni edina prednost, ki jo prinaša "platooning". Ima tudi velik potencial na področju prometne varnosti, učinkovitejše porabe goriva in tudi manjšega onesnaženja z izpušnimi plini. Kot sp izračunali raziskovalci pri evropski zvezi avtomobilskih proizvajalcev ACEA, bi s "platooningom" lahko izpuste ogljikovega dioksida v ozračje zmanjšali do osem odstotkov pri vodilnem vozilu, in do šestnajst odstotkov pri drugih tovornjakih v konvoju. Povečana je tudi varnost, saj se samodejno zaviranje začne takoj in skoraj instantno. Tovornjak v takšnem konvoju za reakcijo načeloma potrebuje le petino časa, ki bi ga človeški voznik. "Platooning" tudi optimizira prevoz ter pripomore k hitrejši dostavi dobrin in zmanjšanju verjetnosti prometnih zastojev.

"Platooning" se mogoče zdi kot stvar daljne prihodnosti, a ni tako, saj proizvajalci tovornjakov na cestah izvajajo že več praktičnih poskusov. Daimler je, denimo, že lani aprila na pot med Stuttgartom in Rotterdamom poslal konvoj s tremi tovornjaki, ki je tudi uspešno prispela na cilj. Tovornjaki so med seboj komunicirali z brezžično radijsko povezavo in uporabljali Daimlerjev vmesnik Connected Hyghway Pilot, kar jim je omogočilo, da so medsebojno razdaljo s petdesetih metrov, ki je običajna za tovornjake s človeškimi vozniki, zmanjšali na samo petnajst metrov. Konvoj je bil tako namesto 150 metrov dolg le 80 metrov. Avtomatizirani sistem vožnje je omogočil tudi, da se je tovornjak v konvoju v samo 0,1 sekunde odzvala na zaviranje tovornjaka pred njim, kar je bilo 1,3 sekunde hitreje od reakcijskega časa voznika.

Povezava s špedicijo
"Platooning" razvija tudi proizvajalec gospodarskih vozil MAN, ki se je pri preskusih povezal z logističnim podjetjem DB Schenker. Kot nam je povedal MAN-ov predstavnik za tisk Gregor Jentzsch, bodo vožnjo v konvojih preizkušali na avtocesti med Münchnom in Nürnbergom, najprej brez tovora potem pa trikrat na dan tudi s tovorom. Tako bodo preizkusili uporabo "platooninga" v realnem logističnem okolju. Tovornjake bodo vozili profesionalni vozniki tovornjakov, vozili bodo dejanski tovor, v preizkus pa bodo vključili tudi obravnavo v logističnem centru. V tovornjakih sicer uporabljajo že znano tehnologijo, sistem pa so zasnovali na radarjih in videokamerah z dodatkom tipal, ki bodo omogočila samodejno slednje tovornjakov s pomočjo brezžične radijske povezave. Tudi v tem primeru bo komunikacija med tovornjaki nenadna, in ko bo zaviral prvi tovornjak, bodo takoj zavirali tudi drugi. Konvoj bo torej deloval kot enota.

Jentzsch je opozoril tudi na izzive, s katerimi se spopadajo raziskovalci. Eden takšnih so osebni avtomobili, ki se vrinejo med tovornjake v konvoju. V tem primeru se konvoj prekine in vozniki posameznih tovornjakov vzamejo nadzor v svoje roke, ko pa se vrzel med tovornjaki sprosti, se konvoj spet vzpostavi. Prednost konvoja je predvsem v zmanjšanju razdalje med tovornjaki, ki je sicer odvisna od marsikaterega dejavnika, a načeloma znaša od deset do petnajst metrov. Opozoriti je treba še, da vozniki v konvoju ne smejo v nobenem trenutku pozabiti na vožnjo, saj pri "platooningu" ne gre avtonomno, ampak za avtomatizirano vožnjo.

Podobne sisteme seveda razvijajo tudi drugi proizvajalci gospodarskih vozil, omeniti pa velja, da je Volvo pred leti, denimo, podoben sistem razvijal tudi za vožnjo osebnih avtomobilov. Glede na prednosti, ki bi jih prinesla praktična uporaba "platooninga", se zanj ogrevajo tudi Evropska unija in vlade posameznih držav. Lani je, denimo, potekal poskus EU Truck Platooning Challenge, med katerim so med seboj povezani tovornjaki prestopali državne meje, poskuse pripravlja singapursko ministrstvo za promet, po svojih merilih pa jih bodo izvedli tudi v Veliki Britaniji. Daimler bo podoben poskus kot med Stuttgartom in Rotterdamom kmalu izvedel tudi v ZDA.

O "platooningu" smo govorili tudi v zadnji Avtomobilnosti.

Matija Janežič
Prijavi napako
Komentarji
svyatoslav
# 12.11.2017 ob 11:05
Vrhniški klanec, skoraj vsak dan; trije pasovi: vsi trije zasedeni s tovornjaki, celo prehitevalni, kljub znaku o prepovedi prehitevanja tovornih vozil. Policije nikjer.
Že večkrat sem pisal, da je potrebna na relaciji Lj - Logatec in na Lj obvoznici obvezna mobilna policijska enota v civilu.
Največ nesramnih manevrov si dovolijo tovornjakarji z domačimi tablicami, ker se jim ne ljubi izklapljati tempomata, ampak takoj na prehitevalni pas, šele nato vklopi smernik.
Kot kaže si dovolijo, ker jih policija ne kaznuje.
Po celotnem območju AC bi bilo treba prepovedati prehitevanje tovornjakarjem v dnevnem terminu.
V Italiji jim to uspeva, vozijo drug za drugim kot račke. Nespametna poteza in že je modra utripajoča luč za njim.
memento_mori
# 12.11.2017 ob 11:54
zakaj bi dali tovor na železnice, če lahko damo vlake na avtoceste?
lightning.si
# 12.11.2017 ob 10:20
mene samo zanima kje so policaji, ko tovornjakarji z 80 km/h "skočijo" na prehitevalni pas pred voznike s 130km/h kar je čisto izsiljevanje prednosti?

je lažje za grmovjem merit s pištolco in kasirat???
bilzerian
# 12.11.2017 ob 11:17
mene osebno tovornjaki, ki se bodo peljali v koloni sicer ne bi motili.
problem bo nastal, ko se bo peljal kaki specialist, ki bo z osebnim avtom prehiteval kolono teh tovornjakov z 85 km/h. kak kilometer naprej bo naslednja kolona tovornjakov, zat+radi česar ta specialist ne bo šel na desni pas, ampak bo kar ostal na prehitevalnem pasu in za sabo povzročil kilometrsko kolono.
fotrM
# 12.11.2017 ob 10:48
Nihce danes nima 50m varnostne razdalja ali kar je kakor normalno...to kar oni mislijo naredit, vozniki tovornjakov ze itak pocno...zato pa je toliko nesrec tovornjakov na cestah. En za drugim in 5m varnostne razdalje je nekaj vsakdanjega...
romeno
# 12.11.2017 ob 11:17
Ti razvijalci so 100 let za leseno žlico. Platooning je pri nas praksa že sedaj. Če pa tovornjak prehiteva tovornjak je pa to samo za to, da tudi vodilni malo prišpara. Hudič bo edino, ko bodo ugotovili, da bo 4 moral prit na vodilno mesto. Pol pa se lahko od Celja do Lukovice prehitevajo tovornjaki.
Miki Mause
# 12.11.2017 ob 17:27
vse AC v SLO razširiti iz 4 na 6 pasov (ne samo v klanec, povsod), potem iz 6 na 8 itd.

HA HA HA in kaj boš s tem rešil? Folk bo še vedno kampiral na skrajnem levem prehitevalnem pasu.... Poglej kako se vozijo ob nedeljah, ko so na AC res samo tisti NUJNI tovornjaki, ki jim je DOVOLJENO- hladilniki, cisterne za prevoz goriva in hrane....Vsi en za drugim v koloni kampirajo na prehitevalnem, vozni pas pa prazen.

Kako se obnašate tam kjer je POČASNI pas....90% voznik in voznic B kategorije misli, da je počasen pas izključno namenjen samo tovornim vozilom. Da bi pa počasni pas uporabljali sanjači v avtomobilih ki vam v klanec več kot 80km/h ne potegne, vozniki kombiniranih vozil ki se tudi vlečejo v klanec, avtodomi, tisti ki za sabo vlečete kamper prikolice....ja bo pa komu krona iz glave dol odpadla kajne?
Miki Mause
# 12.11.2017 ob 12:05
Vidim, da ko je volilni molk padejo pa take teme na MMC, da se kauč jamrači lahko še bolj zafustrirajo sami nad seboj.....

Ne se več toliko sikirati.....kmalu bo slovenija prišla na elektronski cestninski sistem, potem več ne bo strnjenih kolon....prehitevali bodo pa še vedno, tisti, ki vozijo 90. Problem je pa v tem, da ko eno tovorno vozilo začne prehitevati drugega, potem tisto drugo ZANALAŠČ pritisne na gas in začne podjebavati prehitevajočega....to predvsem počnejo BG, RO, PL....se pa najde tudi ogromno SLO kamjonov z nekulturnimi južnimi šoferji BIH, SRB,.......

In ja se strinjam, zadnje čase ogromno tovornih vozil prehiteva OSEBNA in KOMBI vozila....mal se je za povprašati kaj tile sanjači delajo na cesti in zakaj njih malo policija ne potipa.
taubi
# 12.11.2017 ob 11:41
To je uporabno na vsaj tripasovnicah.
kraut
# 12.11.2017 ob 11:08
MMC, z naslovom pa ste tudi pridobili zgolj jambrače ki so zgolj rabili povod da so prišli malo potarnat, dejanske vsebine članka pa niso niti prebrali...
windmaster
# 12.11.2017 ob 12:02
V Slovenijo je hitrost tovornih vozil nad 10 ton skupne teže, omejena na 80 km/h. Vozniki tovornjakov se po AC vozijo 89km/h, tako kot po celi EU. Oziroma 99% voznikov se tako vozi. Tisti en procent je bolj papeški od papeža in pač upošteva zakon. Tako lahko nastanejo samo dve možnosti. Ali ga ostala tovorna vozila prehitijo, ali pa se pač cela kolona vozi 80 km/h.
sonce12
# 12.11.2017 ob 11:54
@svyatoslav zato pa je v Italiji toliko naletov tovornih vozil eden v drugega.
Pri nas to nebi šlo, da vozijo v vrstnem redu, samo poglejte kakšne AC imamo, gor-dol. Pa saj vidiš pri nas so večininoma nagužvani zaradi cestninskih postaj, če bi promete tekel brez ustavljanja od Lendave do Razdrtega nebi bilo toliko prehitevanj med njimi.In verjetno bi ibl prvi v vrsti nekdo v osebnem avtomobil, toliko kot zadnej čase vidiš tovornih vozil ki prehitevajo osebne vozile ni normalno da so taki ljudje na AC. Tke b morala policija sankcionirati, če se med sabo prehitijo ker vozijo z 5-10km/h razlike ok. Da te pa v osebnem pa ni niormlno
pikam_dopust
# 12.11.2017 ob 14:22
Rešitvi sta dve:
1) vse AC v SLO razširiti iz 4 na 6 pasov (ne samo v klanec, povsod), potem iz 6 na 8 itd.
2) končno vzpostaviti normalen železniški promet - hiter, zanesljiv in poceni. Kar pomeni prenova železnice itd.

Ugibajte, kaj se bo na koncu zgodilo: to, kar so drugje pogruntali že pred 100 leti, v Sloveniji (in Ljubljani) pa še vedno ne. In zato je Ljubljana eno gigantsko živo parkirišče vsak dan zjutraj, potem pa še med 15h in 17h.

Seveda je pa dejstvo, da bo v obeh primerih gradbeno-politično-železniški lobij debelo zaslužil. In potem na Odmevih razlagal, kako je to, da imaš denar na otokih, eno samo davčno optimiziranje.
Miki Mause
# 12.11.2017 ob 13:35
@ Binder Dandet

O kakšnem času za družino ti govoriš?

Jaz sem lepo napisal, da en bo prišel do doma drug pa ne...ampak, če osnovnih pojmov ne razumete pol nima smisla razlagati dalje.

Zakaj pa nebi šel 10minut prej od doma pa prišel do časa v službo? Je bolje iti ob točni uri od doma pa zamujati v službo, pa noreti in delati neumnosti po cesti?

Zabita severna obvoznica....ja dejmo se pa preko voznega pasa urivati v stoječo kolono kajne in tvegati nalete ostalih avtov, se bodo pa po prehitevalnem pasu vsi vozili, ki so namenjeni na gorenjsko avtocesto. Izvoz Brezovica tudi obup od obupa vsak dan bolj....samo še počakajmo, da se tam začne kdo iz voznega pasu vrivati v stoječo kolono, pa naj ga en tovornjak nažge napolno....kdo bo pol kriv za take neumnosti?

Čemu je namenjen pospeševalni pas tud ne vejo marsikateri vozniki.......najlepše se je z hitrostjo 70 direkt na vozni pas pred tovornjak postaviti. Al pa kar iz pospeševalnega pasu direktno na prehitevalni pas.....mislim, svašta majka rodi na naših avtocestah....še malo vas je mrtvih ob takih neumnostih.
Binder Dandet
# 12.11.2017 ob 13:21
@miki mause:
Lol, kot argument za tvornjakarje das sestevek casa, ki ga prezivijo na cesti. Ce bo vozil 1kmh hitreje, mu bo ostal cas za druzino. Nas pa vabis, da naj gremo 10 min prej na cesto. Ker nam pa 10 min vsak dan ne bo pomeilo manj casa za druzino. Rofl
Fritz.si
# 12.11.2017 ob 15:12
Rešitev je enostavna..tranzitni tovorni promet se z bistveno višjimi cestninami ob konicah in čez dan prisili v vožnjo izven konic in ponoči. Z novim elektronskim cestninjenjem je to zlahka izvedljivo. Še bolje bi bilo, če bi ta promet preusmerili na železnice a tega očitno ne znamo ali nočemo.
Pigglet
# 12.11.2017 ob 13:20
Narod, pa kaj vam ni jasno, da je namen vseh teh manter en sam?!? Ukinitev osebne in osebno zamišljene mobilnosti. ne bomo se več vozili. Za vsak premik bo vsak moral vse vedet pa še vsak ti bo zaračunal. Vozite se dokler se še lahko po lastni volji. Kasneje bo dovoljeno samo še na šiht po zmerni ceni. Vse ostalo bo luksus. Aja, pa da si ne boste predstavljali, da bo samo vožnja z avtomobili "ukinjena", tudi vse ostale oblike bodo svinjsko drage. Vse za razlogom-ekologija (kobajagi)! Razlog pa je proizvodnji ovc za striženje in telet za klanje, načeloma finančno.
smr3k4
# 12.11.2017 ob 13:14
“da so medsebojno razdaljo s petdesetih metrov, ki je običajna za tovornjake s človeškimi vozniki ...”

Opozoril bi, da je zakonsko predpisana varnostna razdalja za tovorna vozila 100 m!
kraut
# 12.11.2017 ob 12:57
@feminist

Ker mi moja matematična narava ne da miru, sem šel narest en kratek, a divji izračun.
Privzamimo najvišjo možno dolžino tovornega vozila : 18,75 m
Privzamimo tudi razdaljo med tovornjaki v strnjeni koloni: 10 m
Seštevek reče da posamezen tovornjak skupaj z "varnostno" razdaljo znese cca 30 m.
Hitrost tovornjakov: 90 km/h
Razlika hitrosti med prehitevanjem: 1 km/h
Glede na podane številke lahko hitro izračunamo, da trije tovornjaki prehitijo kolono treh tovornjakov v času 9 minut in na razdalji 13,5 km...

Po napisanem lahko samo rečem: a slišiš kako se buče iz tvojega hriba kotalijo??
kraut
# 12.11.2017 ob 11:07
Svašta, kavčarji na kubik tejle komentatorji nad mano
A veste kaj pomeni da je zadeva v fazi razvijanja? Da ideja ni slaba ampak dobra, potrebno pa je odpravit pomanjkljivosti... in temu se reče razvoj...
zapravico
# 18.11.2017 ob 10:44
Imam to napravo v vozilu in vam povem, da je super,pol manj si napet med vožnjo,ker vozilo samo vzdržuje razdaljo in pospešuje če je potrebno
jure-janzekovic
# 17.11.2017 ob 12:09
Dobra ideja bi bila kvečjemu, da bi dali tovornjake na vagone, to je edina strnjena kolona tovornjakov, ki se mi zdi sprejemljiva za zmanjševanje gužve...
ElTorro
# 12.11.2017 ob 22:30
vse AC v SLO razširiti iz 4 na 6 pasov (ne samo v klanec, povsod), potem iz 6 na 8 itd

Zato, ker je ob prometnih konicah gneča na LJ obvoznici in 20km v vsako smer od nje?
Ker razen tega so kljub vsemu tovornemu prometu naše AC popolnoma normalno prevozne.

Res racionalna rešitev.
JohnSmith
# 12.11.2017 ob 15:49
Rešitev povečanega tovornega prometa je, da se vsak drek več na prevaža sem ter tja. A moramo res prevažati sadje iz Južne Amerike v Kazahstan? Ali pa solato iz Španije na Poljsko?
feminist
# 12.11.2017 ob 12:20
Me zanima kdaj in kje je kdo prehiteval 15minut....to so pa same laži in napihovanje....

v nemciji, franciji in spaniji smo so situacije kjer dva ali trije tovornjaki naenkrat prehitevajo dva tovornjaka - je trajalo nekih 20-25km da so spokali stran, lahko ti je jasno koliko je sele trajalo, da se je kasneje spucala kolona vozil, ki se je nabrala zadaj.

ravno iz izkusenj je tole bedna ideja, ker bo cel platoon skocil ven (ker izsilit je za kamionarje najlazje, kaj pa naj mi s 3 tonami delamo proti kamijonu?) prehitevat.
raconalnik sklepa na podlagi primerov dobre voznje, ne pa realnih ljudi.
Miki Mause
# 12.11.2017 ob 17:32
JohnSmith

Tudi slovenskega lesa ni treba v hlodovini preprodajati in voziti v Avstrijo, da ga tam na žagah predelajo, potem pa se vozi predelan les nazaj v Luko Koper, ki je namenjen in prodan na Bližnji Vzhod.....
Luka Novak
# 12.11.2017 ob 12:06
Večina naštetih problemov bi rešili, če bi lahko kot včasih s tovornjaki vozili + 120 km/h. Takrat si na AC za šalo prehiteval naše socialnistične avtomobile, pa tudi počasne tovornjake.

Najbolj zanimiva situacija je bila vožnja skozi Mestre (Italija), izbiral si med desnim pasom, kjer se je vključeval promet na AC in je bilo potrebno neprestano zavirat, levi je bil za hitrejše, vsaj 100 km/h in s takratnimi tovornjaki ni bilo težko slediti toku prometa na tem pasu, pa tudi italijanska policija takrat ni komplicirala - bilo je enostavno pravilo : dokler nisi povzročil zastojev, nesreče so ti pogledali skozi prste prehitro vožnjo in druge prekrške.
feminist
# 12.11.2017 ob 10:20
danes te izsili en tovornjakar, ko zeli z 80,001 km/h prehitet drugega ki vozi 80,0 km/h, v prihodnosti te bo izsilila cela kolona tovornjakov.
fajn ideja, res.
Pigglet
# 12.11.2017 ob 22:48
Dokler se bo DARS dobesedno in dokazljivo trudil, da čimbolj zablokira obvoznico, vse dotlej si bomo vozniki eni drugim skakali v lase. In s tem dosegajo namen- ne da olajšajo temveč otežijo tranzit, da lahko potem nekdo salomonsko ugotovi, kako je javni promet (ki je totalna kap) v primerjavi s to "štalo" sprejemljiva oblika prevoza. Učinek je super, pa še nič ne rabiš plačat, izboljšat.
Miki Mause
# 12.11.2017 ob 12:07
Nimam pa slabih izkušenj, da bi se prehitevali po 15 min... v povprečju za nekajkrat prekašajo kulturo voznikov v osebnih vozilih.

Me zanima kdaj in kje je kdo prehiteval 15minut....to so pa same laži in napihovanje....
Miki Mause
# 12.11.2017 ob 12:36
Mene je za Slovenijo zanimalo, kaj se po Nemčiji in ostalih tranzitnih državah dogaja mi je jasno.

Celoten POINT vožnje v platonu na razdalji 15m je pa izključno in samo v PORABI GORIVA.

Drugo, kot drugo pa.....opazujte kolone,tovornjakov, čez slovenijo....če se prvi v koloni vozi 90 je razmaka ogromno.....če se pa prvi v koloni vozi 80 so pa vsi za njim v strnjeni koloni brez varnostne razdalje in povrhu še živčni, potem pa čim dobimo priložnost skočimo na prehitevalca in prehitevamo. In še ena stvar, kot pridejo znaki za prepoved prehitevanja začne prvi v koloni podjebavat in se vozi 80km/h, ko je prepovedi konec nazaj pospeši na 90km/h....ma to se dogaja po celi europi, ker so med nekaterimi poklicnimi vozniki ogromni idioti.....
nacho
# 12.11.2017 ob 11:33
Sem na AC ves čas in tovarnjakarje razumem. Razlike v hitrostih so majhne in mogoče potraja minuto da se prehitijo, pač počakam tako je. Nimam pa slabih izkušenj, da bi se prehitevali po 15 min... v povprečju za nekajkrat prekašajo kulturo voznikov v osebnih vozilih.
Miki Mause
# 12.11.2017 ob 12:43
In tistega, ki moti, če en prehiteva z 91, drug se pa vozi 90....

Izračunajte si dnevno prevožene kilometre krat 6dni, pa boste videli razliko. Nekdo bo lahko prišel domov k svoji, družini, drug bo pa tik pred domom zvisel na vikendu.

Zakaj pa nebi 10minut prej ustali pa šli v službo? je bolje, če se zjutri vse na horuk mudi pa ves živčen na cestah? Vsako jutro povzročate nesreče avtomobilisti, ki kampirate na prehitevalnem pasu med lukovico in domžalami...to je pa OK?
mihael1
# 12.11.2017 ob 11:03
Se pravi se jih sploh ne bo moglo prehiteti, ker bodo vozili v strnjeni koloni.

Slaba ideja, kot dobro pa bi jo radi predstavili strokovnjaki za avtonomno voznjo, ali se bolje ekonomizirano voznjo , kjer se bido znebili nekaj voznikov tovornjakov.

Poleg tega tudi varnostno nesprejemljivo, kot bi imeli brezpilotna letala za avionski potniski promet.
Kazalo