Na zbirki štirih zgoščenk so zbrani posnetki, nastali med letoma 1962 in 1963. Foto:
Na zbirki štirih zgoščenk so zbrani posnetki, nastali med letoma 1962 in 1963. Foto:
Najbolj goreči oboževalci so se naglo zagrebli za posebno izdajo.

Dylanovo omejeno izdajo The 50th Anniversary Collection, zbiralcem bolj znano pod imenom The Copyright Extension Collection Vol. I, s posnetki iz let 1962 in 1963 so v teh dneh prodajali v Nemčiji, Angliji, na Švedskem in v Franciji, na njej pa najdemo posnetke, ki so nastali med snemanjem albuma The Freewheelin' Bob Dylan, in nekatere koncertne izvedbe z začetka šestdesetih let.

Novica sicer ne bi bila nič posebnega, če ne bi bila povezana z zanimivo zgodbo okoli avtorskih pravic. Ameriški zakoni so jasni: avtorske pravice (copyright) za posnetek (record) trajajo 95 let od prve komercialne uporabe, če s pravicami razpolagajo založnik, studio ali nekdo iz tega kroga. Če pa je lastnik pravic avtor posnetka, potem se avtorske pravice iztečejo 70 let po njegovi smrti. V Angliji so posnetki zaščiteni 50 let po prvi objavi, tako pa je tudi v državah EU-ja. V pripravi pa je novi zakon, ki bi teh 50 let spremenil v 70.

Ker smo v letu 2013, je od posnetka iz leta 1962 minilo 50 let, kar pomeni, da je v Evropi, če nima pravne zaščite na kak drug način, postal "javno dobro". To pomeni, da lahko evropski založniki objavljajo stare albume izvajalcev brez plačil pristojbin izvirni, ameriški založbi in brez kakršnega koli vpliva le-te.

Začetek konca založb?
A to je šele začetek in takih posnetkov bo vse več. Pesmi Beatlov, Rolling Stonesov, Elvisa Presleyja, Franka Sinatre, Milesa Davisa, Chucka Berryja in drugih se lahko kaj kmalu znajdejo v za založbe tako neprijetni sferi javne domene in tisti najbolj črnogledi napovedujejo celo propad ameriških založb. Za vse skupaj pa so krivi predpisi Bernske konvencije, po katerih ne glede na to, ali je izvajalec snemal v ZDA, veljajo zakoni države, v kateri so bili ti posnetki objavljeni, tudi če na škodo ameriških zakonov ali celo izvajalca samega.

Založba Sony je sicer skušala slabo situacijo omiliti in je izdala sto primerkov te posebne izdaje in jih poslala v trgovine: na eBayu jih že lahko najdemo po izklicni ceni od 1.000 dolarjev naprej, medtem ko so evropski oboževalci lahko izdajo v digitalni obliki sneli z Dylanove uradne strani po ceni 100 evrov.