Zanimivosti
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.2 od 19 glasov Ocenite to novico!
Emirates
S predstavljate letalo brez množice oken ob trupu? Foto: Reuters

Dodaj v

Prihodnost letal - brez zunanjih, le z notranjimi virtualnimi okni?

Pri Emiratesu vidijo več prednosti te novosti
14. junij 2018 ob 12:42
Dubaj - MMC RTV SLO

Velika dubajska letalska družba Emirates je na nekaterih svojih letalih že uvedla novost - virtualna okna za nekatere potnike v prvem razredu.

Kot poroča Independent, so lahko potniki, ki so od novembra lani sedli v eno izmed njihovih najnovejših letal Boeing 777-300ER, že opazili novost. Potnikom, ki sedijo na sredinskih sedežih, so namreč s pomočjo kamer iz optičnih vlaken projicirali dogajanje v zunanjosti letala. Za tiste, ki sedijo ob oknu, pa se ni nič spremenilo.

Za zdaj. Predsednik uprave družbe Emirates, Tim Clark, je napovedal, da bi lahko kmalu začeli preizkušati letala, ki bi bila popolnoma brez oken, saj bi s tem postala lažja, zmanjšali pa bi tudi stroške goriva. Poleg tega bi bila tudi cena izdelave takšnega letala opazno nižja, je prepričan. Potnikov kljub temu ne bi prikrajšali za razgled, saj bi jim ga na sedeže pred njimi projicirali s pomočjo kamer.

Lažje, hitrejše, cenejše letalo
"Predstavljajte si trup letala, ki od zunaj ne bi imel oken, ljudje pa bi med vzletom, letom in pristankom kljub temu lahko videli vse, kar se dogaja. Takšno letalo bi bilo lažje, hitrejše, lahko bi letelo višje in manj goriva bi porabilo,"
je prepričan.

Strokovnjaki menijo, da bi imelo letalo brez oken nekaj prednosti, a tudi slabosti. Prednost je večja možnost preživetja v primeru zasilnega pristanka ali strmoglavljenja, saj bi bil trup letala brez oken konstrukcijsko mnogo trdnejši. Po drugi strani pa je pomembno, da potniki med letenjem lahko opazujejo, kaj se okoli njih dogaja – zaradi tega je treba med vzletom in pristankom tudi ugasniti luči nad glavo in dvigniti zaslonke na oknih.

A. P. J.
Prijavi napako
Komentarji
krimpy
# 14.06.2018 ob 13:03
A ni boljše da jim projecira sliko destinacije ko stopijo ven, pa se letalo pele samo okol hangarja. Se mi zdi da bi še mal več na gorivu prišparal...
tuhtam
# 14.06.2018 ob 14:18
Itak, važen je strošek. Nimajo brez razloga tudi podzemni vlaki okna, čeprav so pod zemljo. Razlog je občutku varnosti, saj imaš pregled nad zunanjim dogajanjem in manj občutka utesnjenosti. Zaprti v škatli se ne bi radi vozili. To z okni dvomim, da bi prišlo v širšo uporabo. Še vesoljska plovila imajo okna.
hernandez
# 14.06.2018 ob 13:57
Tudi pilotom je treba ukinit okna in potem ta plovila imenovat "leteča torpeda"
Nemo
# 14.06.2018 ob 14:41
Saj ne rečem, mogoče je res bolj varno brez oken, a po mojem ni zanemarljiv odstotek ljudi, ki na tako letečo krsto ne bi šli z velikim veseljem. Med njimi sem tudi jaz. Se mi zdi, da smo ljudje po večini narejeni tako, da vseeno raje vidimo, kaj se dogaja okoli nas.
Zyga
# 14.06.2018 ob 16:06
Letala brez oken obstajajo že sedaj. Reče se jim TOVORNA letala, vsebini pa TOVOR.
Ljudje pa smo mnogo več kot žakl peska...
bajsi2009
# 15.06.2018 ob 11:52
Avtobuse brez oken imamo v Ljubljani že dolgo. No vsaj brez oken, skozi katere bi se kaj videlo, ker so prelepljena z reklamami. Ni niti virtualnih oken, samo reklamni panoji za poneumljanje folka.
Pa nisem zaznal kakšnih večjih problemov. Beee!
:P
maher
# 14.06.2018 ob 21:32
To bi morali uvesti v ljubljanskih LPP busih.
resnicoljubnež
# 14.06.2018 ob 12:55
No, če se projicira slika od zunaj, glavni argument proti pade, saj bodo potniki še lažje opazili goreč motor.
mojcd
# 15.06.2018 ob 07:53
so namreč s pomočjo kamer iz optičnih vlaken....
Novinar naj tole patentira.....denar zagotovljen
me4uall
# 14.06.2018 ob 15:43
Če bodo imeli kamere postavljene na način, da se bo videlo tako kot zdaj skozi okno ali bolje, sem za letala brez oken. Vsekakor je včasih prijetno gledati ven, še zdaleč pa to ni nujno.

Na širokotrupnih letalih so na veliko tipih na sredini po 4 sedeži, na MD-11, pa je kolikor vem edini tip letala, ki ima 5 sedežev v sredinski vrsti.
In iz sredinske vrste zelo težko vidiš skozi okno!

Vse ostalo je v glavi. Tale okna ne letalu razen, da občasno pogledaš skozi nimajo prav nobene druge uporabne vrednosti. Ne moreš splezati skozi, ne moreš jih odpreti. Torej ne vem zakaj bi bilo brez oken drugače. Seveda, pa je veliko ljudi klavstrofobičnih in prikrito klavstrofobičnih.

Še nekaj. Bega me zadnji stavek v članku;

"Po drugi strani pa je pomembno, da potniki med letenjem lahko opazujejo, kaj se okoli njih dogaja – zaradi tega je treba med vzletom in pristankom tudi ugasniti luči nad glavo in dvigniti zaslonke na oknih."

Namreč po mojem ni le zaradi tega potrebna zatemnitev, če sploh in dvig senčil na oknih. Bolj zaradi tega, da če pri zasilnem pristanku zmanjka luči v kabini, da je potnik prilagojen na zunanjo svetlobo ali temo, in da prej opazi SOS luči/znake za zasilne izhode na letalu.

Če je kdo iz tega "faha", pa naj prosim pove zakaj je po pravilih IATA potrebna zatemnitev in odpiranje senčil na oknih?
Nimrod no.1
# 15.06.2018 ob 07:30
Zakaj ne bi naredili letal, ki bi imela celotno notranjost obloženo z LCD paneli (tehnično povsem izvedljivo) in bi predvajali po celotni površini vse kar se dogaja zunaj. Potniki bi imeli občutek, da letijo le na svojih sedežih. Toliko o utesnjenosti...:)
bud00
# 14.06.2018 ob 18:31
Matrica. Še malo pa boš kar na kabel priključen in to je to. Še avtobuse in vlake na tak način zapret. Čemu bi potem sploh še potoval?
miro789
# 14.06.2018 ob 16:45
Jaz zelo rad gledam skozi okno na letalu in me zelo moti, če ne sedim pri oknu.
Če bi sedaj imel možnost gledanja ven na vsakem sedežu, to podpiram.

Seveda, je potrebo preveriti, kako to zgleda v praksi.
zabavljac
# 14.06.2018 ob 13:44
Se prav prednost, da je vecja sansa da prezivijo, ne odtehta "slabosti" da ne mores gledat skoz okn? Smehi res.
oziris.va
# 15.06.2018 ob 09:42
resnicoljubnež
# 14.06.2018 ob 12:55

No, če se projicira slika od zunaj, glavni argument proti pade, saj bodo potniki še lažje opazili goreč motor.


Če se bo cenzuriralo, potem ne ;)
Ehehe
# 14.06.2018 ob 20:56
hepimen je pionir letenja z letali ki imajo kamere.
Abndbn
# 14.06.2018 ob 19:40
Hepimen, sicer ne vem ali je bil namen tvojega sporočila zgolj to, da si nam povedal, da si 10 let nazaj potoval s Turkishem, ali si dejansko repliciral, ampak v slučaju, da si repliciral, ti repliciram nazaj. "Že zdaj" se ne nanaša na to, da bi bil Emirates nezemeljsko napreden, ker ima te kamere, pač pa na to, da jih pač že ima, in da s tega vidika ne bodo potrebne ne vem kakšne tehnične prilagoditve, nove napeljave, kamere in zasloni, kot so pisali nekateri.
Svojo funkcionalno pismenost je vedno dobro preveriti, preden se začneš nekomu posmehovati:).
Abndbn
# 14.06.2018 ob 18:13
Sej Emirates ima že zdaj kamere na letalih in na zaslonu lahko gledaš posnetke kamer. Pri A380kah imaš na izbiro 3 kamere (na repu, na nosu in eno, ki je usmerjena navpično navzdol), pri B777kah pa 2.
Je pa vseeno drugače gledat skozi okno, kot pa na tistem zaslončku. Po drugi strani pa je seveda res, da v vsaki vrsti skozi okno vidita le oba potnika na robu in še dva pogojno, ostalih 6 pa ne, tako da večje razlike za večino ne bo:)
discoversci
# 15.06.2018 ob 13:18
Seveda, da imajo vse pod kontrolo če bo kaka panika. Pol jim namesto gorečega motorja projecirajo cvetoče rožice in medota ki se igra s čebelcami predno zaronijo v zemljo. Jaka dodana vrednost. Da bi pa naredili to kar je ukrajinski inovator predlagal, to pa ne. Kapsula in več padal povezanih s kapsulo. Človeška življenja so cenejša od materiala očitno. Primitivno.
Mirko Tipka
# 15.06.2018 ob 09:07
Ali lahko nekdo prilepi povezavo, kako to izgleda, ker novinar je le prilepil zunanjo sliko letala, ki z novico nima veliko skupnega...
severnik
# 15.06.2018 ob 07:28
kamer iz optičnih vlaken

What??
Radoveden
# 15.06.2018 ob 01:59
Ojoj, koliko pametnih. Se kar kadi. Ker ko sediš ob prehodu ful vidiš skozi okno. Tudi ko si na sredi sedišča se moreš sklanjat čez onega ki sedi zraven okna, da kaj pametnega vidiš. Ali pa večina leti na pol praznih letih, vedno obvezno ob oknu? To bo verjetno to. So pa že povedali da bodo najprej naštimali projeciranje okolice na zaslone tistim ki NE sedijo ob oknih. Če bo dobro sprejeto pa še za ostale. Si pa predstavljam Adriino floto, ko montirajo zaslone na vsak sedež. Tako da kar pozabite, čarter potniki in nizkocenovci... še dolgo se boste sklanjali čez zice da boste kaj ven videli, ali bolje rečeno, celoten let boste videli bolj za en drek. Da ne bo kake panike.
DMB
# 14.06.2018 ob 19:38
Si predstavljate letalo brez množice oken ob trupu?

Freighter?
alex_l
# 14.06.2018 ob 14:46
resnicoljubnež

Kakšna korist je od tega, da potniki med letom vejo, da motor gori?
Mogoče je med njim kakšen gasilec...
1upanje
# 14.06.2018 ob 13:58
mal too much ... sorčy
Homer.
# 17.08.2018 ob 17:58
Popolnoma logično razmišljanje v pravo smer.
Vgrajena okna namreč slabijo konstrukcijo letala. Zato so potrebne ojačitve, kar predstavlja dodatno težo.
Letalo brez oken bi imelo manj šibkih točk in seveda zato tudi manj možnosti pojavljanja razpok, ki bi lahko bile usodne. Dodaten bonus je seveda manjša teža praznega letala. To pa pomeni možnost več potnikov in tovora..
Skozi tiste "strelne line" pa je itak zelo omejen pogled, ki ga veliko bolje nadomesti zaslon in izbira poljubnega pogleda (levo, desno, naprej, navzdol, .....)
milos-donovic
# 17.06.2018 ob 11:27
Nam to ni usec.
divinedante
# 16.06.2018 ob 22:16
Popolnoma logično.
hepimen
# 14.06.2018 ob 18:59
Sej Emirates ima že zdaj kamere na letalih in na zaslonu lahko gledaš posnetke kamer. Pri A380kah imaš na izbiro 3 kamere (na repu, na nosu in eno, ki je usmerjena navpično navzdol), pri B777kah pa 2.

LOL no. Pred desetimi leti sem se s Turkish Airlines peljal na Tajsko in so imeli tri live kamere, ki si jih lahko gledal med poletom, ampak Emirates ima pa že zdaj kamere?
sik
# 16.06.2018 ob 10:56
@resnico

In zakaj bi potnik moral gledati goreć motor ?
Pilot ti zazna ze dosti prej in ti sporoci osebju ki da navodila potnikom naj zmolijo oče naš.
Luka Novak
# 14.06.2018 ob 14:59
Prihodnost letal - brez zunanjih, le z notranjimi virtualnimi okni?

Prihodnost letal - kako potnike prikrajšati ob nespremenjeni ceni prevoza.

Vključno z njihovo varnostjo - bolje leteti skozi vojno območje vzhodne Ukrajine (Rusija vs Ukrajina), kot pokurit nekaj več goriva in ga zaobiti (Malaysia Airlines Flight 17, 17 julij, 2014). Boing 777 let. družbe Malaysia Airlines je imel med 160 letali istega dne zgolj to nesrečo, da je letel na vojnem območju ravno v času, ko je ruska vojska sprožila raketni sistem Buk.

T.i. strokovnjaki nas želijo prepričati, da bi v takem primeru trup brez oken, zagotavljal večjo možnost preživetja.

Izgovori z večjo varnostjo so bedni : pri vseh dosedanjih nesrečah 777, bi bile posledice praktično nespremenjene. Prestale so nesreče z majhnimi številom žrtev ali celo brez žrtev (med njimi tudi letalske družbe Emirates), proti ruskemu Buku, pa nič ne pomaga oz je vseeno ali so okna ali jih ni.

Naj naredijo, preizkusijo, če se obnese OK, sicer bo vse po starem. Ceno poizkusa, bodo tako ali tako plačali potniki.
sik
# 16.06.2018 ob 11:01
@Mirko Tipka

Nemci bi ob tvojem komentarju rekli "Warum einfach wenn kompliziert geht".
Po fotografijo je celo opisan izvleček glavne tematike in na fotografiji je letalo z mnogimi okni.
Ne vem kaj ti tle ni jasno ?
Ti bi se na stroske davkoplacevalcev ocitno peljal v tovarno kjer so to letalo naredil in bi fotko udaril al kaj?Pristnost zagotovljena.
jedrnat
# 15.06.2018 ob 00:49
Če bodo vse stevardese in stevardi luštni, je vseeno, če so okna ali pa ne.
vrtojb56
# 14.06.2018 ob 13:48
Pošteno.
ronzi
# 14.06.2018 ob 19:03
Za zdaj. Predsednik uprave družbe Emirates, Tim Clark, je napovedal, da bi lahko kmalu začeli preizkušati letala, ki bi bila popolnoma brez oken, saj bi s tem postala lažja, zmanjšali pa bi tudi stroške goriva. Poleg tega bi bila tudi cena izdelave takšnega letala opazno nižja, je prepričan.

Ok,odpade strošek oken,ki pomojem niso poceni,sam pol pa morš računat več aluminija,več izolacije,kamere,vse zaslone,ki bodo prikazovali ipd,ki je še vsa elektro napeljava več.....nevem če kaj prišparaš na ceni letala....
KosmataPazduha
# 14.06.2018 ob 15:55
Manjši stroški? Men se pa zdi da tista kamer stane več kot pa okno.
rok33
# 14.06.2018 ob 12:53
Končno!

Ne vem zakaj to niso naredili že par desetletij prej...
Kazalo