Zdravo življenje

Poudarki

  • Glasionomerni cement je bel material, ki se uporablja za dolgotrajno začasno zaporo predvsem za mlečne zobe.
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.0 od 8 glasov Ocenite to novico!
Zobozdravnik
Amalgamske zalivke se po direktivi EU-ja poslavljajo. Foto: Pixabay

Dodaj v

Kakšne zalivke čakajo otroke po slovesu amalgama

Sestanki z ZZZS-jem in zobozdravniki še potekajo
17. julij 2018 ob 17:06
Ljubljana - MMC RTV SLO

Amalgamske zalivke se skladno z evropsko direktivo poslavljajo tudi v Sloveniji, po prvem sestanku med zobozdravniki in zdravstveno blagajno pa še vedno ni jasno, kakšen material bodo uporabili za zalivko namesto amalgama pri otrocih, kjer zaradi dolgotrajne izdelave bele plombe uporaba kompozita ne bo mogoča.

Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) kot edino alternativo amalgamu določa kompozit, čeprav evropska direktiva, ki je velja od 1. julija, za otroke do 15. leta, nosečnice in doječe matere, prepoveduje samo material, ki vsebuje živo srebro. Okrožnico bodo dobili zobozdravniki še ta teden, vprašanje pa je, kako bodo delali v praksi.

Amalgam, ta poleg srebra, kositra in bakra vsebuje živo srebro, ki je škodljiv ne le za posameznika, pač pa tudi za okolje, zaradi evropske direktive jemlje slovo tudi pri nas. Najprej pri najbolj občutljivi populaciji, postopno pa tudi za vse. Zaradi ozkega razumevanja direktive blagajna kot zamenjavo predpisuje le kompozit za belo plombo. Izdelava se lahko zavleče do ene ure, poleg tega je potrebna popolna osušitev zoba, zato ga praktično pri majhnih otrocih ni mogoče uporabiti.

Krunoslav Pavlovič iz zdravniške zbornice poudarja, da je bil predlog zavarovalnice, da bi namesto amalgama, "ki bi ga vseeno zaračunali zavarovalnici, uporabili glasionomerni cement, kar bi zapisali v kartoteko. Nam se to zdi nekoliko sporno, saj ljudem zaračunaš eno storitev in narediš drugo. Ne vem, ali je to tudi pravno vzdržno."

Kakšno zalivko bo dobil denimo sedemletnik v mlečni zob? Pavlovič odgovarja, da bo tak zobozdravnik, ki ne bo smel uporabljati amalgama, uporabil glasionomer, razen v primerih, ko bo lahko zapisal, da kompozit ni material izbora glede na strokovno indikacijo.
Glasionomerni cement je bel material, ki se uporablja za dolgotrajno začasno zaporo predvsem za mlečne zobe, saj sprošča fluoride, ki sklenino okrepijo, vendar se hitro obrabi. Kompozit pa bo, na drugi strani, zaradi dolgotrajne izdelave podaljšal čakalne vrste. Pogovori z ZZZS-jem se še nadaljujejo.

Helena Lovinčič, Radio Slovenija
Prijavi napako
Komentarji
x1ijn
# 17.07.2018 ob 17:46
Kateri material pa je potem tisti, ki ga zdaj uporabljajo namesto amalgama in stane cca 20 EUR na plombo? Tisti hitro naredijo, cena je pa tudi normalna. Eno uro za plombo še nisem slišal, da bi pri kom trajalo.
Jože Gorišek
# 17.07.2018 ob 17:47
V Sloveniji to ni vprašanje. Imeli bomo tiste ki bodo dražje. Pa še dobavitelj bo nabil vsaj 1500% maržo.
Bivši uporabnik
# 17.07.2018 ob 18:29
boljše vprašanje je ali je sploh mogoče ali pa celo smiselno pri otroku narediti kompozitno ti. belo zalivko... le ta mora biti narejena popolnoma v suhem okolju, pri otroku je to skorajda nemogoče.... zato se uporablja raje glasionomerni cement, ker veže vlago nase ob strjevanju, zato je prisotnost malo sline manj sporna... to da je bolj obrabljiv je nesporno, vendar govorimo o zalivkah na mlečnih zobkih, ki so prisotni z zalivkami v ustih do nekaj let.... glasionomer je pri otročkih zakon.... lahko se pa uporabi še kompomere... cene teh materialov pa tudi niso tako visoke...
amigo
# 17.07.2018 ob 19:20
Neverjetna brezbrižnost slovenske zobozdravstvene stroke. Namesto, da bi imeli pripravljene strokovne rešitve se zdaj pogajajo kot branjevke na trgu. Sramota!
x1ijn
# 17.07.2018 ob 18:10
@Orionstar
Jaz tudi hodim privat. Pri meni nobena plomba ni trajala več kot 15 minut, pa mi tudi držijo že več let. Res pa je, da ima zobar v tujini šolano asistentko (kader, ki ga pri nas sploh ne proizvajamo). Mogoče je v tem razlika.
alex961
# 17.07.2018 ob 20:09
Najbolje kar gips.
book
# 17.07.2018 ob 20:04
Zobozdravstveni lobij si bo iz tega naslova na vsak način zagotovili dober denar.
Bivši uporabnik
# 17.07.2018 ob 19:17
@pikam_dopust
vprašanje je neumno, ker ne razumeš ali pa mešaš stvari...
amalgam je zlitina, zmes... in je končni material, ki se ne more sproščati... isto kot da bi rekel da se jeklo sprošča... ??? razumeš svojo zmoto?
v amalgamu pa je res 60-65% živega srebra, pa ni v elementarni obliki, je vezan... ni nevaren, vsaj ni dokazov...
amalgam je sporen, ko se dela zalivko - prah, delci, ki jih pacient zaužije in ko se jo odstranjuje - isti razlog.... ne glede na rizično ali ne rizično skupino... kovinski delci, ki se zaustavijo kje v črevesju v limfatičnem tkivu, bi naj vplivalo na nevrodegeneracijo, na razvoj kroničnih bolezni.... hipoteze, so pa verjetnejše od ostalih razlag... pa spet ne le zaradi sestave amalgama...
najbolj sporne pa so njegove mehanske lastnosti, zato ga mnogi ne uporabljamo več....
flupi
# 17.07.2018 ob 17:56
A to sedaj dejansko pomeni da mi ne bo več treba plačevat za bele plombe?
tu in tam
# 18.07.2018 ob 08:50
@30
>>Kaj tak zobar sploh koristi ordiancijo
>>v ZDju... Namesto, da bi ZZZS zaposlila v
>>tem ZDju zobarja za polni delovni čas,
>>imamo neke koncesionarje...
Več kot očitno ti ni jasno, kako stvari potekajo.
Kot prvo, ZZZS ne zaposluje zobozdravnika.
Kot drugo, zobozdravnik (koncesionar ali pa "ZD"jevski) naredi točno toliko, kot mu ZZZS plača po pogodbi, ki jo sklenejo.
Nič več (ker ne dobi plačano) in nič manj (ker ga ZZZS nadzira in kaznuje).
Kot tretje, na tej strani poišči svojega zobozdravnika, pa poglej, kakšen program ima dodeljen. Mogoče na tvojem področju ZZZS plača samo 0,3 zobozdravnika.

Kakorkoli, če ne dobiš storitve, ki jo pričakuješ, se obrni na plačnika teh storitev, to pa je ZZZS.
ElTorro
# 18.07.2018 ob 08:32
Je zadnjič bil prispevek na to tematiko na konkurenci. Živo srebro se nenehno sprošča iz zalivk, še številka je bila navedena in ni bila tako nedolžna. Tudi za ribe in cepiva je pisalo. Članek je bil objavljen kakšen teden nazaj.

Številka je precej nedolžna. Oziroma, drugače rečeno, nobena od znanstvenih študij ni ugotovila, da bi to živo srebro pomenilo povečano tveganje za bolezni, na ta način sproščeno živo srebro pa je tudi pri osebah z veliko amalgamskimi zalivkami še zmeraj znotraj dovoljenih mej po kriterijih FDA.

Glede tega so ribe in morski sadeži bistveno bolj neugodni. Še posebej, ker je v njih Hg v bolj problematični obliki.....pa kljub temu ribe označujemo za zdravo hrano in jih prehranski strokovnjaki močno priporočajo (razen za nosečnice).
Gepard007
# 18.07.2018 ob 00:55
@stomic: Odkod ti pa ideja, da ni nevaren? Živo srebro se vsak dan sprošča.

zamudnik
# 17.07.2018 ob 22:54
Zalivke bodo takšne, da ne bodo znižale dobička ZZZS-ja.
giovannixyz
# 17.07.2018 ob 19:46
Kako, tako kot v Švici, problem rešen
eynawarg
# 18.07.2018 ob 08:29
Zakaj pa so nam odraslim do sedaj dajali tudi amalgamske zalivke, če so te škodljive?? Sedaj bi morali zagotoviti brezplačno menjavo v bele zalivke!! A samo otroci so pomembni ali kako ...
30
# 17.07.2018 ob 22:20
Podaljšal čakalne dobe? V našem ZDju ima moj zobar "3 " stranke na dan. Še nikoli nisem nobenega srečal v čakalnici, vedno pridem in grem sam, čakaš ga pa 6 mesecev... Aja, da te pa na novo sprejme se pa baje čaka leto in pol...

Kaj tak zobar sploh koristi ordiancijo v ZDju... Namesto, da bi ZZZS zaposlila v tem ZDju zobarja za polni delovni čas, imamo neke koncesionarje... MARŠ
Bivši uporabnik
# 17.07.2018 ob 20:55
arthus
porozen? niti ne, bolj je problem prevelikih zalivk in tako imenovane preventivne ekstenzije ob izdelavi... po novih teorijah prevelike zalivke niso primerne, je bolj primerna keramika - inlej, onlej, ali prevleke...
glede izplavljanja pa sploh ne bom komentiral....
praviloma je potrebno amalgamske plombe polirati v naslednji seji, pa tega nikoli noben ni delal.... tako da jih je večina po tem napačno narejenih.... vsaka brezbrižna menjava amalgamske zalivke za belo pa je zaslužkarstvo...
el CARTEL
# 17.07.2018 ob 20:53
na srečo nam je evropska direktiva prepovedala vsaj v troške zobe dajati amalgamske,
naše zavarovalnice pa takoj v "problemu" - več bo treba plačat joj

seveda vprašanje je, koliko je dejansko bilo propagande in lobiranja pri tej direktivi (več zobarjev mi je potrdilo vprašljivo "škodljivost" amalgamskih, oz naj ne bi bile škodljivo, niso estetske a dlje zdržijo).

a vseeno se lahko le nasmiham, ko pomislim, kak problem zdravstveni zavarovalnici povzroča to dejstvo in ta direktiva (in očitno so popolnoma nepripravljenji, na tisoče zaposlenih, pa nič niso naumili hehe)
el CARTEL
# 17.07.2018 ob 20:49
kjer zaradi dolgotrajne izdelave bele plombe uporaba kompozita ne bo mogoča

Kaaaaj?

a zaradi plačila zavarovalnice raje... ker zavarovalnica noče plačati, bela ne bo mogoča.

ker če bodo plačali otrokom, se bo še kdo zbunil in rekel "zakaj pa meni ne". in bo štala.
pikam_dopust
# 17.07.2018 ob 19:53
@ElTorro & Stomic

Super, hvala.
Zdaj to odločitev bolje razumem.
Pač sem laično sklepal na osnovi tistega, kar lahko preberem v raznih medijih.
Bi si pa želel, da drugič članek razjasni tudi to, zakaj se je sprejela neka odločitev v točno določeni obliki. Ampak verjetno zaman upam.
7up
# 17.07.2018 ob 19:29
Izdelava se lahko zavleče do ene ure,

do ene ure wtf?
raintaker
# 17.07.2018 ob 18:39
@x1ijn Eno uro za plombo še nisem slišal, da bi pri kom trajalo.

Imaš pač potrebe po malih plombah... kakšna triploskovna zna trajat več kot uro. Poznam tudi dobrega privat zobarja, ki jih takih skoraj noče delat, ampak namesto njih takih kompleksnih keramični onlay ali inlay (priprava + odtis, izdelava, montaža).
kralj matjaž
# 17.07.2018 ob 18:25
Kakšne zalivke čakajo

O čem govorite.
Najboljše kar je na trgu. Je pa ja jasno saj imamo javno zdrvstvo, ki nam zagotavlja vrhunsko oskrbo.
interakt
# 17.07.2018 ob 17:44
niti nisem bral kaj in kako, le domnevam da bo potrebno zaradi teh in onih uvedb nekaj kaj več doplačat
nekdonekje
# 22.07.2018 ob 18:53
@ElTorro: "Dejstvo je, da so v vsakem primeru količine minimalne in še nobena znanstvena študija ni dokazala, da so amalgamske zalivke dejansko nevarne za zdravje."

V EU je na liter pitne vode dovolje nivo živega srebra 1 mikrogram, verjetno z nekim razlogom. Leta 1997 je univerza Tübingen izmerila količino živega srebra v slini pri 20.000 pacientih z amalgamom: Pri 9 amalgamskih zalivkah je količina živega srebra v povprečju 11,6 mikrograma na liter sline, ob žvečenju se vrednost poveča na 29,3 mikrograma na liter sline. Leta 2015 je na Tajvanu 207.587 starejših nad 65 let bilo vključenih v študijo z rezultatom: 13% več Alzheimerja pri ženskah izpostavljenih živemu srebru iz amalgama. (povezava spodaj)

http://predlagam.vladi.si/webroot/idea/v
iew/9230
at111
# 21.07.2018 ob 23:28
"Kakšne zalivke čakajo otroke po slovesu amalgama"

Glede na trende v farmaciji in zdravstvu bodo te nove verjetno še bolj rakotvorne... ampak zagotovo bodo pa lepše izgledale.
MLM
# 18.07.2018 ob 19:19
Pri rizični skupni, pa kar naredite zlate plombe. Zlato je neškodjivo in porem bodo vsi okrog hodli kot Gangsta Rapperji!
amigo
# 18.07.2018 ob 15:16
Seveda bi bilo najbolje, da je vse zastonj.
Nekateri očitno živijo v drugem vesolju. Denarja imamo za zdravstvo toliko, kolikor ga zberemo s prispevki.

Seveda imamo še večtisočglavo kradljivo združbo, ki ob politični podpori krade denar za zdravstvo.
novi_xy
# 18.07.2018 ob 11:58
Seveda bi bilo najbolje, da je vse zastonj.
Nekateri očitno živijo v drugem vesolju. Denarja imamo za zdravstvo toliko, kolikor ga zberemo s prispevki. In ni ZZZS tisti, ki odloča, za kaj se bo porabil, ampak skupaj Ministrstvo, zdravstveni izvajalci ter ZZZS. Vsi v zdravstvu imajo potrebe. Komu vzeti, da ga lahko daš drugam?
Ne si želet Amerike oz. ZDA, potem bo šele hudo.
Pojdite vprašat v Italijo, kako je z zobozdravstvom in kaj ter koliko je traba plačat, pa tam ni ZZZS-ja.
Gepard007
# 18.07.2018 ob 00:46
Nekaj bi radi spremenili pa ne vejo kako...
Boryy
# 18.07.2018 ob 00:44
Upokojenci bodo lahko dobili cementne.
Sibid
# 17.07.2018 ob 23:14
Nepripravljeni na kakrsnokoli spremembo...ministrrstvo za zdravje.
Mr.Mr.
# 17.07.2018 ob 22:13
Ne, ne razumem. Saj zato pa sprašujem.
Torej je zadeva problematična samo v fazi izdelave?
Ko je enkrat v ustih, je vseeno, ker nima učinka?
----------
Je zadnjič bil prispevek na to tematiko na konkurenci. Živo srebro se nenehno sprošča iz zalivk, še številka je bila navedena in ni bila tako nedolžna. Tudi za ribe in cepiva je pisalo. Članek je bil objavljen kakšen teden nazaj.
Še bolj žalostno od zobozdravstva se mi pa zdi, da ga človek sploh potrebuje za takšen stvari kot so zalivke.
Ob pravilni prehrani se ti težko pokvari kakšen zob, dokler nam pa vse cukrane, mesnate in mlečne smeti prodajajo v trgovinah bodo pa tudi pokvarjeni zobje.
djdj
# 17.07.2018 ob 21:55
Če se prišteje še čas čakanja po naročeni uri(zaradi privatnih klepetov osebja), je 1 ura povsem mogoča. Drugače pa za amalganovo plombo nisem bil v ambulatni več kot 10 minut. Za večjo + 10 minut čakanja na delovanje anastezije.
pajcevina984
# 17.07.2018 ob 20:40
Vidim, da v vseh segmentih zdravja zaostajamo......Žalostno je, da se moramo v 21. stoletju pogovarjati o belih zalivkah, kdo so sploh ljudje, ki o tem odločajo. Jasno, da bi morali dajati bele zalivke vstavljati že več let in to brez vsakršnih doplačil, vsem ljudem otrokom in odraslim. To, da zdravstvena zavarovalnica praktično nič ne doplača za zalivke in da jih moramo pacienti kriti iz lastnega žepa je zares žalostno, da naših malčkov sploh ne omenjam. Za vse bi moralo biti brez doplačil. Nezaslišano je tudi, da moramo pacienti praktično vse doplačevati, eno belo zalivko do 50 evrov, čiščenje zobnega kamna pa 60 evrov....Ni čudno, da se zdravstvena zavarovalnica hvali koliko dobička ima - lahko ga ima na račun nas pacientov, ki praktično vse zobozdravstvene usluge krepko doplačujemo in to kljub temu, dejstvu, da plačujemo osnovno in dopolnilno zdravstveno zavarovanje......, pri tako nizkih slovenskih plačah in mizernih penzijah je absurdno, da mora slovenski pacient za vse usluge pri zobozdravniku toliko doplačevati. Javno sprašujem, kdo je zato kriv, da je tako......Novinarji na prvi tiskovni konferenci za slovenske medije vprašajte direktorja Zdravstvene zavarovalnice kako je mogoče, da mora slovenski pacient toliko doplačevati......Če bo šlo tako naprej bodo zobozdravnike lahko obiskovali samo še bogati ljudje, reveži pa bodo obsojeni na propad zobovja.....
ElTorro
# 17.07.2018 ob 19:48
@pikam_dopust

Tako je, problematična sta vgradnja in odstranitev (ker lahko vdihneš živosrebrne hlape, ki se pri tem sproščajo v minimalnih količinah), in do neke mere tudi priprava materialov.

Ko je enkrat v ustih se iz nje ne "sprošča živo srebro direktno v možgane" (kot trdijo nekateri).

Dejstvo je, da so v vsakem primeru količine minimalne in še nobena znanstvena študija ni dokazala, da so amalgamske zalivke dejansko nevarne za zdravje.
pistacijA
# 17.07.2018 ob 21:18
kompozit pa bo podaljšal čakalne vrste. Nikol noben nič kriv ampak vedn material.
arthus
# 17.07.2018 ob 19:57
@stomic
Z leti amalgam postaja vedno bolj porozen. Ob tem se sprošča živo srebro. Posledično je potrebno amalgamske zalivke po nekaj letih menjati.
Poleg tega pa je, kot si že omenil, problem tudi ob namestitvi zalivke in tudi ob njeni odstranitvi/menjavi.
pikam_dopust
# 17.07.2018 ob 18:45
Se opravičujem, ker bo to verjetno neumno vprašanje (priznam, da namenoma neumno vprašanje - ker želim, da bi kdo o tem kaj premislil).

Torej amalgamske zalivke se dajejo t.i. ogroženi populaciji.
Npr. nosečnicam in doječim materam.

Iz tega sklepam, da npr. ženska stara 18 let, ki ni noseča in ne doji, ni ogrožena?
Ker se v tem primeru amalgam drugače izloča iz plombe kot pa npr. pri nosečnici?

Kaj pa naj stori nosečnica, ki ima v ustih že npr. 5 amalgamskih plomb, ki jih je dobila, ko "ni bila ogrožena populacija"?
Leti k prvemu zobozdravniku, da ji jih bo ven pometal in zamenjal... z nečem pač (ker ne vemo, kaj bo nadomestek)?

In kaj naj stori ženska, ko zanosi, pa nima še plombe?
Najprej pokliče zobozdravnika, da ne bo zamudila obdobja, ko sodi v t.i ogroženo populacijo?
Koliko časa bodo sedaj matere dojile, da bodo to možnost lahko koristile (tudi z mislijo na svoje bodoče, še nerojene otroke)?
Do 5. leta starosti prvega otroka?
Kako se bo to preverjalo?

Skratka, zanima me definicija t.i. ogrožene populacije in zakaj je ta ogrožena, kakšna druga pa ni. Npr. gor ni pacientov z imunskimi boleznimi (ker se o tem nič ne piše, verjetno zanje ne velja? Ali pač novinarji zgolj prepisujejo povzetke novic od nekoga drugega, in ker to tam ni bilo omenjeno, tudi oni o tem ne pišejo, četudi so na tej listi tudi kronični bolniki?). Verjetno za te paciente to ni škodljivo zato, ker ti pa že toliko strupa dobijo preko drugih zdravil, da dodatni preko plomb nima nobenega vpliva.
Hkrati me zato zanima, če je kdo sploh šel res natančno brati direktivo.
Ni namreč malo tudi primerov, ko se SLO definicija ogroženosti zaradi povsem identične direktive krepko razlikuje od npr. POR definicije ogroženosti....

PS Pa da ne bo kdo slučajno narobe razumel. Seveda razumem, da gre za plod, rizičnost itd. - očitno kar veliko, če se zadeva širi tudi na doječe matere. Samo neskončno bizarno se mi zdi, da se bo reševalo plod neke nosečnice, ki npr. nima še nobene plombe, hkrati se pa mirno zmiguje z rameni pri mladostnicah v rodni dobi, ki slučajno še niso noseče - ker tam pa lahko natolčemo srebra v usta kolikor hočemo, ker očitno to v ničemer ne bo škodilo njihovim bodočim otrokom.
pikam_dopust
# 17.07.2018 ob 19:19
@stomic

Ne, ne razumem. Saj zato pa sprašujem.
Torej je zadeva problematična samo v fazi izdelave?
Ko je enkrat v ustih, je vseeno, ker nima učinka?

Kaj je narobe z mehanskimi lastnostmi?
Orionstar
# 17.07.2018 ob 17:56
Trenutno ima problem monopolist!
Težko daje več, kot si je zamislil.
100 let star material verjetno nima enake cene in postopkov izdelave, kot state of the art sodobni material!

@x1ijn
Eno uro za plombo še nisem slišal, da bi pri kom trajalo.

Pri meni je. Pa zato drži zadeva že nekaj let. Z veseljem doplačam ali privat!
Poznamo obrtnike in umetnike...v vseh poklicih. To so človeška dejstva!
Kazalo