Foto: MMC RTV SLO/Tamara Zupanič Čučnik
Foto: MMC RTV SLO/Tamara Zupanič Čučnik

Sistem izposoje koles, ki se je uveljavil v več slovenskih mestih, prihaja tudi v Maribor. Mariborska občina je decembra lani z družbo Europlakat podpisala dogovor o vzpostavitvi in obratovanju sistema izposoje koles z imenom MBajk. Koncesijsko pogodbo so podpisali za 15 let, družba pa bo v središču mesta najprej namestila 220 koles.

Sistem izposoje koles – MBajk – bo vzpostavljen v začetku kolesarske sezone, predvidoma sredi aprila. Upravljal jih bo zasebni partner Europlakat, ki je del skupine JCDecaux – ta ponuja več kot 25 tisoč koles v trinajstih državah.

22 lokacij, 400 ključavnic in 220 koles

Trenutno potekajo gradbena dela, razlaga operativni direktor podjetja Europlakat Boštjan Berčan: »Ob zagonu predvidevamo vzpostavitev 22 izposojevalnic koles MBajk. Zdaj izdelujemo temelje za 11 izposojevalnic v središču mesta.« Lokacije bodo v prvi fazi opremljene s 400 ključavnicami in bodo omogočale izposojo 220 koles.

Pred uporabo bo potrebna registracija na spletni strani mbajk.si. Berčan: »Sistem omogoča letno registracijo, ki stane tri evre in je v obliki dobropisa. Strošek tedenske registracije je en evro. Vsaka prva ura uporabe bo brezplačna. V Ljubljani so skoraj vse izposoje krajše od ene ure, kar pomeni, da je sistem brezplačen.«

Uporabniki si bodo lahko kolesa izposodili tudi prek terminalov, nameščenih na postajah – v prihodnje tudi z enotno mestno kartico. Občina želi namreč nadgraditi obstoječo kartico za vožnjo z mestnimi avtobusi, s katero bi po zgledu Urbane – ljubljanske brezkontaktne mestne kartice – omogočili tudi izposojo koles. »Želimo pa, da bi se ljudje čim bolj navadili na mobilno aplikacijo, saj bo lažja za uporabo. Omogočala bo pregled prostih koles in ključavnic za vračilo koles,« pojasnjuje predstavnik občinskega Urada za komunalo, promet in prostor Andraž Mlaker.

Postaje večinoma v središču mesta, obrobje bo moralo še počakati

Za zdaj so postaje večinoma v mestnem središču. Po Mlakerjevih besedah so lokacije izbrali v sodelovanju z mariborsko Fakulteto za prometno inženirstvo, gradbeništvo in arhitekturo in zasebnim partnerjem: »Oblikovali smo rešitve, ki čim bolje pokrivajo javne servise v mestu. Iskali smo lokacije, ki imajo v okolici objekt in storitve, ki jih ljudje najpogosteje obiskujejo. S tem želimo zagotavljati visoko fluktuacijo koles. Namen sistema izposoje ni športnorekreativne narave, pač pa so ta namenjena dnevnim migracijam po mestu.«

Sistem namreč spodbuja izposojo za posamezno vožnjo in ne za določeno časovno obdobje. Mreže po besedah sogovornikov tako v prvi fazi niso mogli razširiti, saj je uporabna le, če so postaje oddaljene med 300 in 500 metrov, dodaja Mlaker: »Sistem ne omogoča, da bi ločen otok urejali zunaj mestnega središča, saj morajo biti lokacije povezane. Zagotovo bo sistem rasel. Kdaj bo prišel v zadnje periferne krajevne skupnosti, še ne moremo napovedati.«

Mariborski župan Saša Arsenovič je sicer decembra ob podpisu pogodbe z zasebnim partnerjem izrazil upanje, da bodo do konca leta vzpostavili vsaj 25 postaj. Občina ob tem išče rešitve, poudarja predstavnik občinskega urada: »Želja vodstva občine je, da bi sistem izposoje najkasneje do konca prve polovice prihodnjega leta povečali za vsaj 10 lokacij. Predvsem bo širitev odvisna od dobav, ki jih je zdravstvena kriza podaljšala. Zato smo tudi zamujali s prvo fazo projekta.«

Ljubljanski Bicikelj zaznamoval 10 let obstoja

Družba Europlakat je sistem izposoje koles pred desetletjem vzpostavila v Ljubljani, kjer so v prvi fazi uredili 30 izposojevalnic koles. Trenutno jih je 80, kar je po besedah predstavnika podjetja zgornja meja: »Imamo približno 550 tisoč aktivnih in 250 tisoč registriranih uporabnikov. Leta 2019 smo zabeležili skoraj 1,2 milijona izposoj letno, lani nekaj manj kot milijon.«

Vsako kolo ljubljanskega sistema je v povprečju izposojeno osemkrat na dan. »Sprva bodo številke v Mariboru zagotovo nižje. V prvem letu pričakujemo med pet in deset tisoč registriranih uporabnikov«, še dodaja predstavnik družbe in izpostavlja, da bo hitrost širitve sistema odvisna od uporabe in potreb.

V Ljubljani od začetka vzpostavitve sistema niso zabeležili nobene kraje kolesa, v primeru poškodbe pa uporabnikom priporočajo, da kolo vrnejo v eno od izposojevalnic. Kolesa lahko na daljavo zaklenejo tudi zasebni partnerji.