Foto: Euranet
Foto: Euranet

Kdaj ste nazadnje ob objavi svojih vsebin na spletu, pomislili na to, kdo vse in kako dolgo bo to videl? Z leti in z navadami je postalo že kar navada, da sproti objavljamo fotografije in videe naših dogodkov v življenju, tudi naše otroke, vnuke. Splet hrani vse, za zmeraj. Sicer pa, ali tudi mladi, predstavniki Generacije Z denimo, kaj pomislijo na to, preden kaj objavijo?

Strokovni sodelavec na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani in vsebinski koordinator Točke osveščanja o varni rabi interneta Safe.si, Marko Puschner kot prvo izpostavlja, da se je treba se je zavedati, »da je GEN Z rojena v svet interneta, v svet računalnikov, sploh pa ta zadnji del GEN Z pa tudi v svet mobilnih telefonov in nekateri sploh ne poznajo sveta brez mobilnih telefonov. Nekateri se zavedajo zasebnosti, večina pa pravzaprav še ne. Zavedati se začnejo tisti trenutkov, ko se jim zgodi kaj neprijetnega povezano z njihovo zasebnostjo. Recimo, ko jim je prijatelj, sošolec, najboljši prijatelj izda kakšno skrivnost, ki sta si jo delila, takrat v bistvu začnejo razmišljati o tem, da je potrebno varovati zasebnost.«

Kar pomeni, da so bili na nek način vrženi v svet, ki je zaokrožen s spletom. Ampak, kot je znano, veliko navad prinesemo že iz domačega okolja, iz družinskega kroga. To poudarja tudi Marko Puschner: »za njih je značilno, tako kot za celotno populacijo, da imamo nekako pomankanje kulture varovanja zasebnosti. Tako odrasli, kot mladi se ne zavedamo dovolj, da je potrebno zasebnost varovati in zakaj jo je potrebno varovati. Tudi tega se pravzaprav moramo naučiti in zdaj, če recimo učitelji tega v šoli ne poudarjajo, tudi starši doma ne ter delijo vse družinske podatke nekritično na spletu, kako se bodo potem mladi naučili, da je potrebno zasebnost varovati. Dejansko jih dobijo le skozi negativne izkušnje, ki pa seveda imajo neke posledice, zmeraj.«

Kot zmeraj je torej poglavitna in najpomembnejša, že v zgodnjem času, vloga staršev, še izpostavlja Marko Puschner iz točke Safe.si: »vloga staršev je, da otroke naučijo varne interneta in to se mora začeti tisti trenutek, ko otroku izročijo napravo v uporabo, pa naj bo to računalnik ali mobilni telefon ali tablica. Že takrat je potrebno otroke opozarjati na vidike varovanja zasebnosti ter pojasniti zakaj. Če starši začnejo na začetku in potem tudi nadaljujejo, bodo tudi najstniki in mladi odrasli znali varovati zasebnost in tudi razumeli bodo zakaj."

So pa mladi seveda lahko zelo dojemljivi in hitro ukrepajo, ko jim nekdo, starši ali strokovnjaki, pojasnijo zakaj je potrebno zasebnost varovati: »ampak, potem, ko se ti začneš z njimi pogovarjati in ko pojasniš, da če bo kdo nekaj začel gledati o njej/njem in mu/ji to lahko škoduje, potem pa mladi zelo hitro začnejo razmišljati in so zelo dovzetni za te zadeve. Marsikdo po naših delavnicah o zasebnosti hiti do nastavitev varnosti in zasebnosti in jih popravi do te mere, da imajo pregled nad tem, kdo lahko njihove objave dejansko vidi«, še izpostavlja Marko Puschner iz točke Safe.si.

Najbolj dejavni so predstavniki generacije Z na Instagramu, Snapchatu in TikToku. A to se bo spremenilo je prepričan tudi Marko Puschner, ki dodaja: »pričakujemo, da se bodo mladi počasi začeli premikati iz Instagrama še bolj v smeri TikToka, namreč vse več njihovih staršev je na Instagramu. Res pa je, da lahko starši zmeraj izpostavijo nek način pravega odnosa z otrokom, kar se tiče spletnih vsebin. Z zaupanjem jim otroci tudi pokažejo kaj objavijo in kakšna sporočila sprejemajo. Seveda pa imamo tudi neke oblike starševskega nadzora.«

Družbena omrežja pa bodo morala zdaj zaradi direktive EU spremeniti zapis pogojev uporabe in v prihodnje lahko pričakujemo prilagojene pogoje, ki bodo mladim lažje razumljiva in prilagojena tudi otrokom.

Zdaj veste, za varnost in zasebnost na spletu moramo poskrbeti sami, tako starejša, kot mlajša generacija. Res pa je, da so izzivi razumevanja in uporabe interneta po navadi z razvojem zmeraj pred navodili za uporabo.

Borut Kampuš - Radio Slovenia International/RadioSi - Projekt Euranet Plus – boljše razumevanje Evrope #euranetplus