Šampanjec za prvaka alternativnega Toura. Lachlan Morton je pritegnil ogromno pozornosti tako na cesti kot v medijih in zlasti pri navdušencih, ki so prispevali sredstva za robustna kolesa, ki spreminjajo življenja. Lahko Alt Tour postane vdržljivostni kolesarski izziv, ki bo spremljal Dirko po Franciji tudi v prihodnje? Foto: Organizator/EF Education Nippo
Šampanjec za prvaka alternativnega Toura. Lachlan Morton je pritegnil ogromno pozornosti tako na cesti kot v medijih in zlasti pri navdušencih, ki so prispevali sredstva za robustna kolesa, ki spreminjajo življenja. Lahko Alt Tour postane vdržljivostni kolesarski izziv, ki bo spremljal Dirko po Franciji tudi v prihodnje? Foto: Organizator/EF Education Nippo

Ob 5.30 je Avstralec Morton odpeljal še zadnji krog na Elizejskih poljanah v Parizu, nato si je lahko odprl zasluženi šampanjec. Novi dobrodelni dosežek kolesarja ameriške ekipe EF Education Nippo.

18 dni, 5509 prevoženih kilometrov, 66.831 višinskih metrov, 225 ur kolesarjenja.

Zadnja etapa do Pariza dolga skoraj 600 km

Za pet dni je prehitel pravi Tour de France, brez pomoči ekipe, sotekmovalcev, mehanikov, maserjev ... Ob tem je prekolesaril kar 2126 km, več kot jih bo trenutno vodilni Tadej Pogačar in druščina, ob tem je s kolesom preplezal za 23.300 metrov več, kot jih bo peloton.

Za piko na i v enem kosu odpeljal tudi maratonsko zadnjo etapo od cilja kronometra v Libournu do cilja v središču v Parizu v dolžini 576 km, s katero je poustvaril legendarno dirko Bordeaux–Pariz, ki je bila prvič izvedena leta 1891, profesionalci pa so najzahtevnejšo enodnevno klasiko nazadnje vozili leta 1988.

Medtem ko kolesarska karavana 108. Dirke po Franciji sploh še ni zapustila Andore in začela tretjega tedna največje kolesarske dirke na svetu, je prav posebni kolesar že slavil zmago na letošnji veliki pentlji.

Zaradi bolečin v kolenih in zlasti žuljev je moral Morton že zgodaj zamenjati običajne kolesarske čevlje za prilagojene sandale, zaradi česar je tudi šel z SPD-pedal na ravne pedale
Zaradi bolečin v kolenih in zlasti žuljev je moral Morton že zgodaj zamenjati običajne kolesarske čevlje za prilagojene sandale, zaradi česar je tudi šel z SPD-pedal na ravne pedale "smrtnikov", ki kolo uporabljajo predvsem za prevoz. Foto: Organizator/EF Education Nippo

Zbral sredstev za več kot 3000 "bizonov"

Morton je prvi veliki zmagovalec Toura 2021 oziroma njegove alternativne in brutalno različice, ki je spomnila na izvor samega spektakla, hkrati pa je skupaj s pokrovitelji nabral sredstva za 3138 robustnih koles, ki bodo zlasti otrokom v razvijajočih državah omogočile izboljšanje življenja.

Od Bresta do Pariza, prek tras vseh 21 etap letošnje Dirke po Franciji, z na kolesu prevoženimi "transferji", ki jih peloton sicer opravi na avtobusu, zadnji skok v francosko prestolnico pa tudi z letalom, z vsemi vmesnimi življenjskimi stvarmi, kot so prehrana, spanje in popravila, je skrbel sam 29-letni Avstralec.

Avstralski posebnež v nevsakdanji ekipi iz ZDA

Brez dneva počitka je na koncu presegel vsa pričakovanja in epsko kolesarsko potovanje, pri čemer je s seboj vozil vso potrebno opremo, končal predčasno in zmagovito.

Lachlan Morton je profesionalni kolesar ameriške ekipe EF Education Nippo, ki zaradi svojega opremljevalca koles Cannondale že dlje časa prisega na alternativne načine kolesarjenja. Ob tem so kot ameriška ekipa tudi podvrženi evforiji in fenomenu makadamkanja – gravlanja (kolesarjenja po neasfaltiranih cestah in poteh).

29-letnik iz avstralskega letoviškega mesta Port Macquarie ima na cesti pet zmag – vse z etapne dirke Po Utahu (štiri etapne in skupno leta 2016). Doslej je odpeljal dva Grand Toura: Vuelto 2017 in Giro 2020, v letošnji sezoni je sodeloval na Dirki po Alpah, Dofineji in Dirki po Okcitaniji, a glavni cilj je bil Alt Tour.

Avstralcu ni ušel niti dvojni vzpon na Mont Ventour, a najzahtevnejša je bila zadnja etapa. Transfer iz jugozahoda Francije do prestolnice Pariz, kamor je namerno prišel v zgodnjih jutranjih urah, da je bilo čim manj gneče na cestah ob njegovem kroženju po Elizejskih poljanah. Foto: Organizator/EF Education Nippo
Avstralcu ni ušel niti dvojni vzpon na Mont Ventour, a najzahtevnejša je bila zadnja etapa. Transfer iz jugozahoda Francije do prestolnice Pariz, kamor je namerno prišel v zgodnjih jutranjih urah, da je bilo čim manj gneče na cestah ob njegovem kroženju po Elizejskih poljanah. Foto: Organizator/EF Education Nippo

Kolesarjenje kot ob prvem Touru pred 118 leti

Po štartu Toura 2021 v Brestu je na pot krenil tudi Morton, ki je hitro prehitel karavano, medtem ko je počivala po uvodni etapi. Po tednu kolesarjenja je zmogel tudi po dve običajni etapi dnevno, ob prihodu pod Mont Ventoux je imel že 600 km naskoka. Čez Pireneje je prednost samo naraščala. Ko so tekmovalci na veliki pentlji počivali v Andori, je šel Morton že na megaetapo proti Parizu, ki je resnično spomnila na začetke Toura leta 1903, ko se je kolesarilo podnevi in ponoči na 500-kilometrskih etapah.

Bistvo – zbiranje sredstev za kolesa, ki spreminjajo življenja

A namen alternativnega Toura v izvedbi odbitega Avstralca in nevsakdanje ameriške ekipe ter njihovih opremljevalcev koles in oblačil ni bil kolesarski izziv, temveč predvsem dobrodelni. Skupaj s sodelovanjem z organizacijo World Bicycle Relief namreč nabirajo denar za donacijo robustnih koles Buffalo, ki jih WBF že leta podarja po svetu v razvijajočih se deželah zlasti mladim, da se jim omogoči pot v šolo, po opravkih in v službo.

EF Education Nippo se je s svojimi opremljevalci zavezal, da bo sfinanciral izdelavo tisočih koles. V trenutku, ko je Morton končal kolesarsko odisejado na Elizejskih poljanah, so zbrali 420.527 evrov, kar ob ceni izdelave 134 evrov za enega bizona, pomeni kar 3138 koles, ki jih bodo darovali ljudem, ki jim lahko takšno robustno kolo spremeni življenje na bolje.