Pogled iz avditorija v atriju kulturnega foruma Ventil (Kardinalsplatz 1, Celovec). Foto: NOVICE
Pogled iz avditorija v atriju kulturnega foruma Ventil (Kardinalsplatz 1, Celovec). Foto: NOVICE

Mesto Celovec si v vročih poletnih mesecih prizadeva za umetniško poživitev dvorišč v središču mesta, kjer se v okviru takoimenovanih Donnerszenen vsaka dva tedna na več prizoriščih odvija zanimiv program, predvsem s koncerti in gledališčem. Konec junija je bila na ogled tudi zanimiva gledališka predstava Upornik, v nemščini Rebell. Za režijo so poskrbeli Tea Kovše, Mar­lies Franz in Christian Moser (zadnja navedena sta tudi mentorja igre), za dramatur­gijo in izdelavo lutk ter lut­kovno animacijo prav tako Tea Kovše, poleg nje smo na odru videli blesteti tudi nastopajoča Yvesa Brägerja in Natalie Krai­ner, sodelovala pa sta še kostu­mografinja in scenografinja Katarina Zalar ter Mohamed Alchawa, svetovalec za arabski jezik.

Grum v izvedbi Teatra Štrik
Upornik je drama enode­janka, ki jo je napisal slovenski dramatik in pisatelj Slavko Grum leta 1927. Je psihoanali­tična drama, ki govori o bla­znežu, zapitem slikarju v ka­varni. Uporno dejanje pa je prvo dejanje drame Upornik Teatra Štrik (Tea Kovše in Yves Bräger), ki temelji na Gru­movi drami Upornik in v kateri je glavna oseba natakar (Yves Bräger) v neobiskanem baru. Brazilska pevka (Natalie Krainer) naj bi ta večer s svojim petjem napolnila bar z ljudmi. Vendar je edini gost, ki se po­javi, pes (v velikem pasjem ko­stumu se skriva Tea Kovše). Uprizoritev je v več jezikih: sprva natakar govori v franco­ščini, nato v nemščini in slo­venščini, nazadnje pa v arab­ščini. Elegantna pevka pa doda med petjem brazilskih pesmi še peti jezik – portugalščino.

Yves Bräger v vlogi natakarja. Foto: NOVICE
Yves Bräger v vlogi natakarja. Foto: NOVICE

Kljub več jezikom ima zgodba bolj kot na besedilu poudarek na gibu, mimiki, glasbi in lutkovni animaciji, s čimer predstava ponuja vse, da gle­dalec zlahka spremlja dogaja­nje, tudi če ne razume nobenega od govor­jenih jezikov. Gib, čustvena glasba in lutkovna animacija so tako precizno od­igrani in izraziti, da to ni potrebno. Uporaba več jezikov kot gle­dališkega sredstva se zdi zelo izvirna in dobro izkoriščena odločitev ustvarjalcev.

Slavko Grum je bolj kot po drami Upornik znan po drami absurda, točneje s svojo dramo Dogodek v mestu Gogi, ki je danes del obve­znega učnega načrta v sloven­skih srednjih šolah. Po njem je poimenovana nagrada za naj­boljše slovensko dramsko be­sedilo, letos je to drama Usedline avtorice Katarine Morano, premierno uprizor­jene februarja v Mestnem gle­dališču ljubljanskem.