Napovednik: Na suhem, britansko-ruska dokumentarna oddaja


Morski biolog Maksim Čakiljev že desetletje preučuje mrože v sibirski Arktiki. Vsako jesen se odpravi v odročno kočo in čaka na njihov prihod.

Leta 2020 pa ga je nekega jutra pričakal skrb vzbujajoč prizor, saj se je okrog koče gnetlo sto tisoč mrožev. Tako množično so se zbrali zaradi podnebnih sprememb, saj tistega leta zaradi vse višjih temperatur v Čukotskem morju ni bilo več ledenih plošč, na katerih mroži počivajo med iskanjem hrane in selitvijo. Gneča na kopnem pa je vodila do prerivanja, panike in stampeda, v katerem so številni mroži poginili.

Jevgenija Arbugajeva in njen brat Maksim Arbugajev (na fotografiji) sta z morskim biologom Maksimom Čakiljevom tri mesece snemala v odmaknjeni koči. Foto: Jevgenija Arbugajeva in Maksim Arbugajev
Jevgenija Arbugajeva in njen brat Maksim Arbugajev (na fotografiji) sta z morskim biologom Maksimom Čakiljevom tri mesece snemala v odmaknjeni koči. Foto: Jevgenija Arbugajeva in Maksim Arbugajev

Izjemna fotografinja Jevgenija Arbugajeva je pri tem projektu sodelovala z bratom snemalcem Maksimom Arbugajevom in posnela svoj prvi kratki dokumentarni film, ki postavlja v ospredje vse večji vpliv podnebnih sprememb na populacijo mrožev v Arktičnem oceanu.

Ideja za film se je porodila, ko je fotografinja dokumentirala staroselsko skupnost Čukčev na obalah Čukotskega morja in pri tem pristala na nenaseljeni obali z majhno leseno kočo, kjer je fotografirala mrože. Naslednje leto se je vrnila z bratom in srečala morskega biologa Maksima Čakiljeva, ki je želel, da se mu pridružita.

Čutila sem, da želim gledalca vzeti s seboj v kočo, v kateri smo snemali, in ga nekako spustiti tja, da si lahko sam vse ogleda, brez našega vmešavanja.

Jevgenija Arbugajeva
Včasih so snemali pri šibki svetlobi. Foto: Jevgenija Arbugajeva in Maksim Arbugajev
Včasih so snemali pri šibki svetlobi. Foto: Jevgenija Arbugajeva in Maksim Arbugajev

Jevgenijo zanimajo posamezniki, ki delajo v samotnih okoljih, na primer svetilničarji in meteorologi, tokrat pa se je pred njo razkrila mnogo bolj zapletena zgodba, povezana z mroži, ki jih je fotografirala. Terensko delo se je začelo avgusta, trojica pa je v koči živela tri mesece.

Mroži potujejo na to območje, kar je del njihovega letnega selitvenega cikla, da bi počivali na morskem ledu. Vendar zaradi globalnega segrevanja v tem letnem času zdaj ni več morskega ledu in so prisiljeni počivati na obali. Zaradi tega se je število mrožev na kopnem skokovito povečalo, celo do sto tisoč živali naenkrat, ki zapolnijo ves razpoložljivi prostor. Ker se zlahka vznemirijo, se pogosto spopadajo, zaradi česar številne med njimi do smrti poteptajo.

Tudi mroži – ki lahko zrastejo do 3,6 metra in tehtajo do 1700 kg – so bili med snemanjem izziv. Ker so plašljivi in slabo vidijo, so se ob neznanih vonjavah ali zvokih, ki so jih povzročali generatorji za polnjenje baterij, hitro vznemirili. Kadar pa so vznemirjeni, ogrozijo vse okoli sebe.

Zgodba je zelo prepričljiva in obenem zelo strašljiva. Na tem kraju lahko takoj vidite, kakšne posledice ima globalno segrevanje za to populacijo živali.

Jevgenija Arbugajeva
Med snemanjem filma je Jevgenija uravnotežila estetske vidike s praktičnostjo snemanja mrožev. Veliko je razmišljala o tem, kako ujeti duha kraja, obenem pa čim bolj zmanjšati vpliv navzočnosti ekipe ter dati več prostora živalim. Foto: Jevgenija Arbugajeva in Maksim Arbugajev
Med snemanjem filma je Jevgenija uravnotežila estetske vidike s praktičnostjo snemanja mrožev. Veliko je razmišljala o tem, kako ujeti duha kraja, obenem pa čim bolj zmanjšati vpliv navzočnosti ekipe ter dati več prostora živalim. Foto: Jevgenija Arbugajeva in Maksim Arbugajev

Jevgenija in Maksim Arbugajev sta posnela za okoli 60 ur materiala. V sodelovanju s filmskim montažerjem Joshuo Chadwickom se je Jevgenija odločila za preprost linearni pripovedni slog, s čimer je v ospredje postavila kompleksno in zelo žalostno zgodbo. Glasbe ni, dialog pa je omejen na posnete opazke morskega biologa Maksima Čakiljeva. Namesto tega slišimo šumenje valov in vetra ter oglašanje mrožev in morskih ptic. Zvok, ki ga slišimo v filmu, je bil večinoma posnet na ločene avdiosnemalnike.

Ena od zanimivih stvari pri filmskem ustvarjanju je ta, da ima zvok tolikšno vlogo. Čutim, da sem to včasih pri fotografiji pogrešala. Na primer, veter je na Arktiki poseben, prav tako šumenje morja, zato sta močni prvini zgodbe.

Jevgenija Arbugajeva
"Pri toliko posnetkih je bilo ogromno možnosti, toda na vsaki stopnji urejanja smo čutili, da moramo zgodbo bolj izčistiti. Bolj ko smo rezali, močnejši in bolj osredotočen je postajal film," pojasnjuje Evgenija Arbugajeva. Foto: Jevgenija Arbugajeva in Maksim Arbugajev
Zanimivosti:

Jevgenija Arbugajeva je kot Canonova ambasadorka s svojimi fotografijami dosegla velik uspeh. Njena dokumentarna dela, ki pogosto portretirajo izolirane posameznike na oddaljenih krajih, so ji prinesla priznanja, med drugim štipendijo National Geographic Storytelling Fellowship in nagrado Infinity Award Mednarodnega centra za fotografijo v New Yorku.

Dokumentarni film Na suhem / Haulout je bil nominiran za oskarja v kategoriji najboljšega kratkega dokumentarnega filma leta 2023 ter prejel pohvale Ameriškega filmskega inštituta in Mednarodnega združenja dokumentarnih filmov (IDA).

HAULOUT / Velika Britanija, Rusija / 2022 / Režija: Evgenia Arbugaeva, Maxim Arbugaev

Dokumentarni film bo po predvajanju na voljo še 30 dni na portalu RTV 365.