Kolumne
(4)
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.0 od 4 glasov Ocenite to novico!
Marko Radmilovič
"Kakorkoli; če bi se iz zgodovine učili, kako pognati infrastrukturni in proizvodni investicijski cikel, bi morali suspendirati demokracijo z vsem tem neskončnim nategovanjem, kar pa najverjetneje ne bo šlo". Foto: Anže Vrabl

Mi gradimo ceste, proge ...

Kolumna Marka Radmiloviča
16. maj 2017 ob 17:05
Ljubljana - MMC RTV SLO

Danes pa na kratko, kajti mudi se. Zastavili si bomo temeljno vprašanje razvoja in s tem prihodnosti te države: "Zakaj v Sloveniji ni mogoče ničesar več zgraditi?" Vprašanje bomo postavili brez večje ambicije nanj odgovoriti, kajti že tako se v javnosti potika preveč odgovorov na zastavljeno vprašanje, kar pa je pravzaprav del problema.

Gre pa tako.

V Mariboru so se zanosno lotili postavitve nove tovarne, od Divače do Kopra pa še ob glasnejših aklamacijah drugega tira. A oba projekta sta zastala, še preden sta se začela. Kar se zdi na simbolni ravni v povezavi z železnico še smiselno, v povezavi z lakirnico pa prav nič. V Mariboru civilna iniciativa nasprotuje sečnji gozda, ki bi bila potrebna ob postavitvi tovarne ter na splošno kvarnim okoljskim vplivom lakirnice in prihodnje avtomobilske industrije, na Primorskem pa še bolje organizirana civilna iniciativa nasprotuje trasi, stroškom in tehnološkim rešitvam pri graditvi drugega tira ...

Razumni in vsaj malo oportunistični oblikovalec javnega mnenja seveda ni toliko neumen, da bi se postavil na katero koli stran; ker - kot je v navadi - obe strani ne varčujeta ne z besedami ne z dejanji, zbadljivkami in žaljivkami. Varčuje se edinole s strpnimi argumenti; in to je edino, kar imajo država in civilne pobude skupnega …

In če smo že oportunisti v sedanjosti, smo lahko dosledni vsaj v preteklosti.

"Kako so v Mariboru v devetnajstem in dvajsetem stoletju zgradili vse te tovarne in kako so v devetnajstem stoletju zgradili južno železnico? Danes pa ne moremo postaviti niti pasje ute."

Vsi ti podvigi se zdijo s stališča današnjih infrastrukturnih blokad oziroma investicijskega cincanja povsem neverjetni. In če opazovano zgodovino skrčimo na nekaj najpreprostejših dejstev, pridemo do naslednjih ugotovitev: železnico so začeli načrtovati kot javno-zasebno partnerstvo, končala pa jo je država sama - ob tem, da je bila zasebna gospodarska pobuda omogočena pri graditvi nekaterih spremljevalnih objektov, kot so železniške postaje. Mariborsko industrijo je zgradila zasebna pred drugo svetovno vojno in državna pobuda po drugi svetovni vojni. Za oba infrastrukturna podviga pa velja, da sta bila zgrajena v razmerah ne ravno visokih demokratičnih standardov v družbi in takratnih državah. Železnico so začeli graditi v surovem absolutizmu, jo popeljali v naše kraje sredi revolucij in protirevolucij ter končali v novem absolutizmu. Tudi mariborska industrija se je dvignila v glavnem med diktaturami, da bi zacvetela v totalitarizmu.

Povedano drugače: demokracija in mešalnik za beton se ne ujameta najbolje.

Je pa za investicijsko impotenco mogoča še druga razlaga. Slovenci smo najverjetneje svetovni rekorderji v individualni graditvi in individualnih investicijah v nepremičnine. V Sloveniji ima v lasti šest milijonov nepremičnin nekaj več kot milijon lastnikov, od tega je skoraj tri milijone stavb, oziroma delov stavb. Se pravi, da smo obremenjeni s popoldanskim investiranjem, načrtovanjem in zidanjem v zasebnem sektorju in dopoldne nam za javnega zmanjka motivacije. Morebiti se je prav zato naš infrastrukturni fokus zožil na graditev krožišč in trgovskih centrov; objektov, brez katerih lahko mirno preživiš, ko so postavljeni, pa nikogar resnično ne motijo.

Kakor koli; če bi se iz zgodovine učili, kako pognati infrastrukturni in proizvodni investicijski cikel, bi morali suspendirati demokracijo z vsem tem neskončnim nategovanjem, kar pa najverjetneje ne bo šlo. Zato pa bi bilo pametno vzeti vsaj posamezne prakse, s katerimi so nekdanji režimi vso to infrastrukturo tako uspešno postavljali in jo, skoraj nespremenjeno, uporabljamo še danes. Mladinske delavne akcije se recimo že zdijo primer dobre prakse. Mladež se tako ali tako duši v prekarnem delu in če namesto borne plače dobi nove teniske, majico, tri tople obroke, streho nad glavo in radoživo spolno življenje, bi skladišča multinacionalnih krvosesov z veseljem zamenjala za delo na toplem kraškem soncu.

Seveda tako državo pri investiranju kot civilne iniciative pri blokiranju vodijo interesi. Ki so najverjetneje legitimni. A nad vsemi temi parcialnimi interesi, ki jih napajajo prenapihnjeni egi, škodoželjnost, politikantstvo in večna želja po kakšnem koruptivnem cekinu, bi moral prevladati skupni, javni interes. Oče vseh interesov, ki na podlagi jasnih in javnih dejstev državi in državljanom bolj koristi, kot ji škodi. In ko je enkrat prepoznan in okronan, bi morala znati resna država tak interes tudi uveljaviti. Če ne gre s korenčkom, pač s palico.

VIDEO
Mi gradimo ceste proge
Marko Radmilovič, Val 202
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
Zorkey
# 19.05.2017 ob 07:36
Bravo Marko. Mladina je vsekakor za napredek in investicije, civilne iniciative pa danes vodijo politično motivirani upokojenci desne veje in ovčke grabijo vsako besedo, da jih malce napitajo s samozavestjo že tako egoistično prepletenega procesorja, ki ga nosijo na ramenih.
Če bi bili na oblasti, bi zadeve reševali na enak ali koruptivno bistveno slabši način ampak očitno 4 leta za spoznanje tega niso bila dovolj.
Virunum
# 18.05.2017 ob 14:47
Neverjetno nakladanje od enega novinarja ''s toliko izkušnjami''... Rešitev pa enostavna... Ko bomo izvolili sposobne voditelje, ki bodo imeli vizijo in jajca stopiti pred narod in jim povedati: ''variante so te in te, stale bodo točno toliko in toliko, prinesle nam bodo to in to, če imate pripombe povejte, jih bomo upoštevali, in če potem ne bo potekalo po načrtu, ki je sprejet, pa zastavljamo svoje ime in kariero''...Na žalost takšnih že dolgo ni, trenutno pa imamo Zdraharje, Cincarje, Cmerarje, ipd.
godzila
# 17.05.2017 ob 20:26
Radmilovičeva kolumna je najslabša na portalu in ga enostavno ne berem več, ker zelo slabo razmišlja, če sploh.
Žalostno je, da si izbira najboljše teme, ki kar same kličejo po poglobljenih analizah in se jih režim izogiba z razlogom, tudi piše zelo dobro, ni noben debil, menim pa, da je nekje v sebi v kali zavožen in zaveden. Lahko bi pisal kvečjemu za kakšne vojaške in policijske portale, tam bi bili hvaležni za njegovo infantilno logiko ter izkrivljeno moralo, pa še za kakšne dobrebideje bi mu zagotovo kaj spregledali in nagradili vztrajnost.
hehet
# 18.05.2017 ob 16:41
Povedano drugače: demokracija in mešalnik za beton se ne ujameta najbolje.
Ne ne ne ne NE!
Karkoli je že ta sistem v katerem živimo v Sloveniji (neka skorumpirana oblika nacionalnega socializma, nisem pa strokovnjak) se ne ujame najbolje z mešalci, se pa ujame s političnimi mešetarji in propadlimi samoupravnimi kapitalisti.

V dejanskih (beri: zahodnih+Češka) demokracijah, se gradi brez vmešavanja politike, in posledično tudi marsikaj zgradi.

Problem Magna Steyr je, da obstaja poseben zakon ki dovoljuje to investicijo, in to ni narobe zato ker je tak dogovor ekskluziven temu podjetju in državi, ampak zato ker mora en tak zakon sploh nastati, namesto da bi podjetja že de facto imela iniciativo vlagati v gospodarstvo in graditi tovarne brez državnih mešetarjenj in nepotrebnega lobiranja.

To je problem, in ta problem sedanje generacije ne bojo rešile, sploh ne v državi kjer 99% državljanov misli da je vmešavanje v Mercator znak domoljubja, Ne bodite presenečeni če vam bo država počasi ukinila zasebno lastnino s pomočjo obdavčenja, ki vas bo obubožalo. Ko jim dovolite te ekskluzivne zakone in vmešavanje v privatna podjetja, jim dajete signal da vam to kar je vaše nič ne pomeni, zgolj to kar je v "skupni" lasti (beri: kar je last naših oblastnikov).
Marko Radmilovič
link
2030
2
17. oktober 2017 ob 16:54 Velika izbira očeta naroda in njena medijska pravila ter omejitve so nam nekoliko zožili izbiro primernih tem za današnjo analizo.
Več novic ...
Kazalo