Foto:
Foto:

Prvo presenečenje in identitetna zmešnjava je povezana že s skladateljevim imenom: v resnici se je leta 1892 namreč rodil kot Julij Kogoj. Po smrti očeta in po tem, ko je mama svoje otroke brez sledu zapustila, je Kogoj prišel v rejo v Kanal ob Soči, rojstni kraj svojega očeta, kamor so poslali napačne rojstne podatke, in Julij je prevzel ime mlajšega brata Marija, ki je že prej umrl.

Očitno je moralo Kogoja mučiti tudi vprašanje starševstva. Kam je izginila njegova mama? Je bila aleksandrinka, ali preprosto prostitutka, na kar kaže kraj njene smrti? Če velja zadnje, kdo je bil v resnici njegov oče? Vsa ta vprašanja so se morala vtisniti globoko v dušo mladega moža, ki je izkazoval silno subtilnost in s tem tudi naklonjenost do različnih umetnosti, očitno najbolj do glasbene. Njegove prve kompozicije – znameniti zbor Trenutek – izkazujejo nenavadno samostojnost in izvirnost.

Čeprav spada med najvidnejše predstavnike evropskega glasbenega modernizma in se njegova opera Črne maske lahko postavlja ob bok največjim dosežkom predstavnikov t. i. druge dunajske šole (Schönberg, Berg), pa njegovo življenje in delo nista bila podrobneje predstavljena širši slovenski javnosti.

Kogojev življenjepis se tako bere kot napeto iskanje lastne osebnostne identitete. Igrani dokumentarni film prepleta odlomke in vsebino iz opere Črne maske s Kogojevimi biografskimi dejstvi in tako vzpostavlja vzporednice na ravni iskanja identitete. Odlomke iz tv-posnetka letošnje uprizoritve opere v SNG Operi in baletu Ljubljana in iz nekaterih drugih kompozicij dopolnjujejo dokumentarne pripovedi osrednjih raziskovalcev Kogojevega skladateljskega opusa in življenja (I. Klemenčič, U. Lajovic, J. Jež) in Kogojeve vnukinje Snežane Bahor.

V vlogi moderatorja in Marija Kogoja nastopa igralec Milan Štefe, igrajo pa tudi Zvone Hribar, Matejka Jagodic, Grega Čušin, Boris Ostan, Kajetan Bajt in drugi.