V izboru kratkih neodvisnih filmov bo prikazan tudi celovečerni prvenec Mateja Nahtigala  Psi brezčasja, prvi slovenski film noir. Ekipa si je od Vibe filma izposodila tehnično opremo, iz fundusa RTV Slovenija pa kostume, sredstva za snemanje so zbrali sami, v produkciji Tomija Matiča in Lignita filma. Na  Festivalu slovenskega filma v Portorožu je film nagradilo Združenje slovenskih kritikov. Foto: Andrej Peunik
V izboru kratkih neodvisnih filmov bo prikazan tudi celovečerni prvenec Mateja Nahtigala Psi brezčasja, prvi slovenski film noir. Ekipa si je od Vibe filma izposodila tehnično opremo, iz fundusa RTV Slovenija pa kostume, sredstva za snemanje so zbrali sami, v produkciji Tomija Matiča in Lignita filma. Na Festivalu slovenskega filma v Portorožu je film nagradilo Združenje slovenskih kritikov. Foto: Andrej Peunik

Pojem neodvisnega filma lahko razumemo na dva načina. V okoljih z razvito filmsko industrijo in prevladujočo kinematografijo gre za male producente, ki imajo pomembno vlogo pri uveljavljanju bolj avtorskega pristopa k filmski ustvarjalnosti. V produkcijsko manj razvitih okoljih, kot je tudi naše, pa gre za filmsko ustvarjalnost neodvisnih producentov, ki svojega mesta ne iščejo znotraj prevladujoče kinematografije, ampak oblikujejo svojo posebno nišo.

V Sloveniji se pojem neodvisnega filma pojavi v 80. letih s pojavom videa S-VHS, ki je omogočal polprofesionalno produkcijo, v ustvarjalnem smislu pa se veže na tradicijo ljubiteljskega filma, ki je na 8- in 16-milimetrskem filmskem formatu dosegel svoj vrh v 60. in 70. letih. Ti ustvarjalni dosežki, čeprav produkcijsko amaterski, so pomembno vplivali na prevetritev filmskega mišljenja, velik pomen pa imajo tudi za druge vizualne medije, so zapisali organizatorji festivala, Javni sklad za kulturne dejavnosti in kulturno društvo MILF, ki producira filme, organizira in vodi filmske in dramske delavnice ter skrbi za razvoj in distribucijo neodvisnega slovenskega filma.

18 neodvisnih filmskih drž
Kot so še poudarili, je digitalna tehnologija odprla nove možnosti, obenem pa tudi množico povprečnih izdelkov. Prav zato festivali lahko vzpostavljajo merila kakovosti tudi na področju ustvarjanja tistih filmarjev, ki ohranjajo neodvisno držo in se ne menijo za to, ali bo film ugajal širokemu krogu gledalcev ali ne.

Festival se bo drevi začel z zmagovalci lanskega festivala, filmi Food Fetish Mihe Šubica, Marzidovšek Minimal Laboratorium Kaje in Save Kosmač ter Vezela Toma Nosovela. Naslednje tri dni bo v ljubljanski skladovnici JSKD prikazanih še 14 kratkih filmov ter celovečerni Psi brezčasja Mateja Nahtigala, vsi po izboru selektorja filmskega kritika Zdenka Vrdlovca. Filme bo pospremilo tudi predavanje srbskega režiserja Ivana Obrenova z naslovom Etika alternative.

Filme so zbirali na razpisu. Nanj so se lahko prijavili zainteresirani s filmi, ki so nastali v Sloveniji, ne glede na način produkcije. Avtor filma ni smel biti mlajši od 18 let, med pogoji pa je bilo navedeno tudi, da film ni smel biti posnet v okviru študijskih produkcij filmskih šol, akademij ali na vodenih filmskih delavnicah.

Žirijo, ki bo podelila tri nagrade, sestavljajo režiserji Ivan Obrenov, Boris Petkovič in Marko Cvejič.