Elda Viler se ponaša z dolgo in uspešno glasbeno kariero. Foto: Foto: Arhiv RTV SLO (Stane Sršen in Hugo Šekoranja)
Elda Viler se ponaša z dolgo in uspešno glasbeno kariero. Foto: Foto: Arhiv RTV SLO (Stane Sršen in Hugo Šekoranja)
Ob 50-letnici svoje kariere je junija 2009 zapela na velikem koncertu v Križankah. Foto: MMC RTV SLO/Ksenja Tratnik
Elda Viler
Pred nekaj leti se je znova vrnila na oder. Foto: MMC RTV SLO

"Lastovka slovenske popevke", "žametni glas iz Koštabone", "najboljša slovenska pevka vseh časov" - to so le nekateri opisi te legendarne pevke, ki je izjemno pevsko kariero začela v ozkem krogu domačih in sošolcev v Koštaboni, majhni vasici v slovenski Istri, dokler je radijska oddaja Pokaži, kaj znaš ni pripeljala najprej do strokovnih ušes v Kopru in potem tudi v Ljubljani. Od začetka je bilo, kot se spominja, težko, ker je imela tremo in dvome o tem, ali je dovolj dobra, toda s čudežno pomočjo se je vse poklopilo. Za to pa ni bila zaslužna samo sama, poudarja Vilerjeva. Potem ko je festival za nekaj let ugasnil, se je spraševala, zakaj ga ne cenijo. Vendar je Slovenska popevka kljub premoru ostala zapisana z zlatimi črkami.

Karizmatičnim skladateljem slovenske popevke - Atiju Sossu, Mojmirju Sepetu, Jožetu Privšku in Juretu Robežniku - je bilo hitro jasno, da gre za velik glas, izjemno pevko. Skladbe, ki so ji jih namenjali, so bile vedno najtežje, redno pa so dobivale nagrade strokovnih žirij. In so postale zimzelene: Včeraj, danes, jutri, Vzameš me v roke, Na deževen dan, S teboj, Zlati prah, Nora je misel, Lastovka, Ti si moja ljubezen ...

Elda Viler je postala eden izmed stebrov slovenskega popevkarskega festivala, redno pa je predstavljala slovenske barve tudi v Opatiji, Zagrebu, Beogradu in na drugih popevkarskih festivalih Jugoslavije. A kljub temu je v osemdesetih letih nastal tak nesporazum med njo in državno birokracijo, da je nehala javno nastopati. Po osamosvojitvi države ji ministrstvo za kulturo ni podaljšalo statusa svobodne umetnice. "S tem so zelo prizadeli predvsem mojega moža. 'Na, tu imaš svojo posrano Slovensko popevko,' mi je takrat rekel," je v intervjuju pred leti dejala Vilerjeva. "Šele mnogo let pozneje sem slišala, zakaj - zaradi mojega izleta v narodno glasbo. Pa tisto so bile samo vaje, izšle so kasete, plačana pa praktično nisem bila. Bilo je, kot bi zobala drobtine v kokošnjaku: vsak je dobil neko malenkost, pa smo nastopali celo noč in domov sem prihajala ob osmih zjutraj. Po nastopih sem jokala, a mož mi je govoril, naj zdržim, saj čez teden še za kruh nismo imeli. Za tistih sto dinarjev vsega skupaj ... Žalostno je bilo. Blišč in beda." Potem je sedem let delala v Trstu, sprva namesto mame, ki je zbolela – začela je, kot je dejala, da bi se malo prevetrila, pozabila. V tistem času ni poslušala ne radia ne televizije in ni hodila na koncerte. Vmes so jo vabili, naj znova zapoje, a ni hotela.

"Mož me je večkrat prosil, naj kaj zapojem, a nisem mogla. Ko se prenehaš ukvarjati z glasbo, nehaš vaditi, prideš iz forme in si preprosto ne želiš več," je dejala, za mikrofon pa jo je znova motivirala hči Ana Dežman, ki je odkrivala bogato mamino glasbeno zapuščino. "Leta 1997 je minevalo trideset let, odkar sem na Slovenski popevki zmagala s pesmijo Mojmirja Sepeta Vzameš me v roke. Hoteli so, da bi jo odpela ob jubileju vikrške policije. Dirigent Milivoj Šurbek me je prišel štirikrat prosit in šele četrtič sem privolila. Za tisti nastop sem res dala vse od sebe. Takrat smo se dogovorili, da bo nastop interen, a je prišel na televizijo in tako se je (spet) začelo."

Zdajšnje glasbene scene niti ne spremlja, razen kadar nastopa njena hči Ana Dežman, saj ji "postane slabo", ko vidi, kako se stvarem streže. Opaža, da obstaja nekaj zelo dobrih pevk, vendar je razočarana, ker jih "potem nikjer več ni".

Danes veliko kvaziurednikov
Tedaj, ko je bila na vrhuncu kariere, so bili po mnenju Vilerjeve res zlati časi s kompetentnimi ljudmi, medtem ko danes obstajajo "kvaziuredniki", ki o glasbi ne vedo nič. "Nič ni in nič ne bo, dokler se ne bo vse razčistilo," je prepričana Vilerjeva. Zadnje čase so jo sicer vabili v televizijske oddaje, ker pa ji niso ponudili niti centa, jih je zavrnila. Po novem letu namerava z akustično zasedbo posneti pesmi, ki jih je uglasbila iz svoje pesniške zbirke Takšna, kot sem.

Med njene največje uspešnice ob že omenjenih skladbah sodijo Ti si moja ljubezen, Lastovke, Besede, Ljubim to življenje, Ne prižigaj luči v temi in Zlati prah imaš v očeh.

S klikom lahko prisluhnete nekaterim njenim največjim uspešnicam.