Na fotografiji je Thorgerson, ki leta 2007 nadzoruje postavitev razstave svojih del v Ciudadu de Mexicu. Foto: EPA
Na fotografiji je Thorgerson, ki leta 2007 nadzoruje postavitev razstave svojih del v Ciudadu de Mexicu. Foto: EPA
Poglejte pobliže: na hrbtih deklet so narisane nekatere najslavnejše Thorgersonove stvaritve. Foto: EPA

Njegove fantastično iznajdljive in detajlirane grafične kreacije so šle na roko predstavam zvezdnikov, ki so bili prepričani, da si njihovo ustvarjanje zasluži enako mero pozornosti kot drugi umetniški žanri.

Neil McCormick
Pink Floyd: Animals
Dva dni snemanja je Thorgersonova ekipa skušala nad elektrarno Battersea krmiliti dobrih 12 metrov velik zrakoplov in ga fotografirati iz helikopterja. Na koncu je naslovnica nastala s pomočjo fotomontaže.

Thorgerson si je med drugim zamislil koncept naslovnic albumov The Dark Side of the Moon in Wish You Were Here skupine Pink Floyd, ki veljata za eni najbolj prepoznavnih ovitkov albumov vseh časov. Pravzaprav je pri njegovem ustvarjanju zanimivo ravno to, kako zelo je postalo del kolektivne popkulturne podzavesti 20. stoletja: ni treba biti silen oboževalec Pink Floydov, da prepoznaš prizmo, skozi katero se lomi svetloba, ali da bi vedel za prašiča, ki lebdi nad elektrarno Battersea. Avtor teh dveh (in številnih drugih) podob je mirno umrl po daljšem boju z rakom, obdan s prijatelji in družino.

Kaj pa, če bi poskusili s "kulsko grafiko"?
Še čisto pred kratkim je Thorgerson sicer v nekem intervjuju izjavil, da ikonična prizma z mavrico ni bila ravno "eden njegovih najljubših" projektov: "Čudovito je, če tvoje ime povezujejo z umetnino, kakršna je ta album. Z umetniškega stališča pa me veliko bolj zanima fotografija."

O antologijski naslovnici je leta 2009 za BBC povedal še: "Svetloba, ki se lomi skozi prizmo, je v naravi pogost pojav, denimo pri mavrici. Zanjo bi si rad jemal zasluge, a žal ni moja!" Koncept se je rodil na pobudo zdaj prav tako že pokojnega klaviaturista Pink Floydov, Richarda Wrighta: "Rahlo provokativno mi je rekel: Poskusimo tokrat kaj drugega kot tvojo fotografijo, te smo že uporabili. Kaj pa, če bi kaj spremenili? Kulsko grafiko - nekaj inteligentnega, izčiščenega, elegantnega."

V svoji 40-letni karieri je Storm Thorgerson oblikoval ovitke albumov za Led Zeppelin, Petra Gabriela, Muse, The Cranberries, Black Sabbath, Genesis in ogromno drugih. V poznih osemdesetih in na začetku devetdesetih je kot producent sodeloval tudi pri nastanku cele vrste videospotov.

Floydovci žalujejo
Na smrt se je v izjavi za javnost že odzval tudi kitarist in pevec Pink Floydov, Dave Gilmour: "Spoznala sva se v zgodnjih najstniških letih. Dobivali smo se ob reki v Cambridgeu in Storm je bil vedno tisti, ki je zganjal največ hrupa, imel največ idej in prekipeval od entuziazma. To se ni nikoli zares spremenilo. Bil je stalna sila v mojem življenju, tako v zasebnem kot v poklicnem, rama, na kateri sem lahko jokal, in čudovit prijatelj. Pogrešal ga bom."

"Razžaloščeni smo ob vesti, da je umrl oblikovalski genij, naš prijatelj in sodelavec Storm Thorgerson," so Pink Floyd zapisali na svoji spletni strani. "Z mislimi smo ob njegovi družini in številnih prijateljih."

Smrt Storma Thorgersona pomeni konec nekega obdobja, je v svoji kolumni zapisal glasbeni kritik Neil McCormick. "Bil je eden izmed velikih oblikovalcev naslovnic albumov, in to v času, ko so bile naslovnice najbližje, kar je popkultura prišla ustvarjanju dejanskega poparta."

Zaščitni znak bombastičnih sedemdesetih
"V ospredje se je prebil ravno v trenutku, ko se je rockovska glasba prvič začela jemati resno. Njegove fantastično iznajdljive in detajlirane grafične kreacije so šle na roko predstavam zvezdnikov, ki so bili prepričani, da si njihovo ustvarjanje zasluži enako mero pozornosti kot drugi umetniški žanri. Sedemdeseta so bila najdrznejše, najbolj ambiciozno in, roko na srce, pretenciozno obdobje rocka in Storm ga je ožigosal s svojo prepoznavno estetiko," je še zapisal McCormick.

Zmuzljivi prašič nad elektrarno Battersea
Thorgenson je imel za izvedbe svojih projektov na razpolago sredstva in ekipe, ob kakršnih bi se današnjim oblikovalcem zašibila kolena. Zato denimo tudi za naslovnico albuma Animals Pink Floydov, ki bi jo danes nekdo v petih minutah lahko naredil s Photoshopom, fotomontaža ni bila prvi prvi (ali sploh sprejemljiv) pristop. Dva dni snemanja so skušali nad elektrarno krmiliti dobrih 12 metrov velik zrakoplov in ga fotografirati iz helikopterja. Seveda se jim je prašič na neki točki izmuznil - preden je končno pristal na nekem polju, je celo krajši čas oviral promet na letališču Heathrow. In po vsej tej kalvariji so po ogledu posnetega materiala ugotovili, da tistega pravega posnetka niso dobili - in na koncu je bilo treba prašiča na fotografijo elektrarne vendarle nalepiti s pomočjo fotomontaže.

Njegove fantastično iznajdljive in detajlirane grafične kreacije so šle na roko predstavam zvezdnikov, ki so bili prepričani, da si njihovo ustvarjanje zasluži enako mero pozornosti kot drugi umetniški žanri.

Neil McCormick