Utrinek s torkove generalke z dirigentom Zubinom Mehto. Foto: EPA
Utrinek s torkove generalke z dirigentom Zubinom Mehto. Foto: EPA
Tradicija dunajskega novoletnega koncerta je dolga 75 let. Foto: EPA

Za dirigentskim pultom je stal v Indiji rojeni dirigent Zubin Mehta. Koncert, ki ga spremljajo baletniki Dunajske državne opere, so neposredno prenašali v okoli 90 državah, tudi v Sloveniji, kjer je prenos iz Zlate dvorane Musikvereinapotekal na prvem televizijskem in na tretjem radijskem programu nacionalke.

Program koncerta je kot vsako leto v največji meri postregel z valčki in polkami avstrijske skladateljske rodbine Strauss, dopolnjevala jih je sorodna glasba avstrijskega sodobnika Franza von Suppeja in v Avstriji manj znanega danskega komponista Hansa Christiana Lumbyeja.

Zubin Mehta, dosmrtni glasbeni direktor Izraelske filharmonije, je z Dunajskimi filharmoniki prvič nastopil leta 1961. Novoletni koncert je vodil petič.

Koncert s približno 20 skladbami si je po pričakovanjih ogledalo več kot 50 milijonov gledalcev po vsem svetu, kot že omenjeno, sta ga prenašala tudi Prvi program TV Slovenija in Tretji program Radia Slovenija - program Ars.

Upanje, prijateljstvo in mir
Novoletni koncert Dunajskih filharmonikov velja za enega najbolj priljubljenih koncertov klasične glasbe. Z njim želijo glasbeniki ne le ponuditi muzikalno tehtno interpretacijo dunajske glasbene dediščine, temveč kot glasbeni veleposlaniki Avstrije tudi voščiti svetu v duhu upanja, prijateljstva in miru.

Lani je bil novoletni koncert posvečen spominu na začetek prve svetovne vojne, letos pa je spomnil na tri velike obletnice: 650-letnico dunajske univerze, 200-letnico tehnične univerze in 150-letnico območja Ringstrasse v središču mesta.

Prvi novoletni koncert s Straussovo glasbo so Dunajski filharmoniki izvedli na silvestrovo leta 1939, na prvi dan novega leta pa so ga prvič izvedli dve leti pozneje. S tem se je začela tradicija teh koncertov, čeprav je bil naziv "novoletni" prvič uradno uporabljen šele leta 1946.

Za dirigentskim pultom je bil 13 let Clemens Krauss, po njegovi smrti leta 1954 ga je za nadaljnjih 25 let nasledil Willi Boskovsky. Leta 1980 so to poslanstvo predali Lorinu Maazlu, šest let pozneje pa so se odločili, da umetniško vodstvo vsako leto poverijo drugemu dirigentu.