Igor Samobor in Nina Ivanišin sta mlada ženska in moški srednjih let, ki se na oblai Črnega morja zapleteta v prepovedano ljubezensko razmerje. Foto: SNG Drama Ljubljana/Tone Stojko
Igor Samobor in Nina Ivanišin sta mlada ženska in moški srednjih let, ki se na oblai Črnega morja zapleteta v prepovedano ljubezensko razmerje. Foto: SNG Drama Ljubljana/Tone Stojko
Jaltska igra/Poigra
Gregor Bakovič je Andreja iz Treh sester upodobil že leta 1995, ko so v ljubljanski Drami na oder postavili izvirno dramo Tri sestre. Foto: SNG Drama Ljubljana/Tone Stojko

Na odru Male drame so premierno uprizorili Frielovi enodejanki Jaltska igra in Poigra, ki ju je režiral Dušan Mlakar. V igrah, ki ju povezuje tema ljubezni, nastopajo Igor Samobor, Nina Ivanišin, Silva Čušin in Gregor Bakovič. Igri ne povezuje le skupna tema, pač pa tudi skupni izvor, saj gre v obeh primerih za svojevrstno obdelavo izvirnega literarnega dela Antona Pavloviča Čehova.

Občudovalec Antona Pavloviča Čehova
Leta 1929 rojeni Friel nikoli ni skrival, da je velik oboževalec enega največjih ruskih pisateljev iz let, ki so neposredno sledila v Rusiji izredno produktivnemu obdobju realizma. Vendar pa se Friel nikoli ne predstavlja z neposrednim retrocitiranjem ali sodobnimi predelavami besedil Čehova, pač pa si od vzornika izposodi le nekaj osnovnih gradnikov, na katerih potem zgradi zgodbo, ki skoraj po pravilu duhovito in na izviren način odstira človeške zgodbe in usode.

Pregreha ob Črnem morju
Jaltska igra je tako dramatizacija znamenite novele Dama s psičkom. Friel je iz izvirnika vzel le duha in poglavitne strukturne elemente zgodbe o srečanju mlade ženske in moškega srednjih let, ki se, oba poročena, srečata na počitnicah na Jalti, obdana z množico zdolgočasenih počitnikarjev. Friel je zasnoval povsem samostojne dialoge, prek katerih poda naracijo o prepovedani ljubezni.

Sonja in Andrej dvajset let pozneje

Poigra je travestija, v kateri je Friel zaplet spletel prek soočenja likov iz dveh različnih dram Čehova. Sonjo iz drame Striček Vanja in Andreja iz Treh sester je Friel postavil v fiktiven čas, ki pa naj bi bil opredeljen kot 'nekako 20 let' po izvirnih igrah obeh likov.Oba lika tako ohranjata svoje izvirne lastnosti, vendar pa je njuni osebi oblikovala tudi kruta realnost, s katero sta se morala soočati skozi leta.

Irskega dramatika Briana Friela ljubljansko občinstvo tokrat ne spoznava prvič. V Drami so že na začetku devetdesetih uprizorili njegovo igro Ples v avgustu, pred nekaj leti pa so bile na oder postavljene še Translacije. Pri tokratni 'obdelavi' Friela je kot dramaturginja sodelovala Mojca Kranjc, scenografija je delo Sanje Jurca Avci, igralci pa nastopajo v kostumih Alenke Bartl.