Scena Petre Veber ne dopušča dvoma, da je avtor drame Ivan Cankar. Foto: Tone Stojko/SNG Drama Ljubljana
Scena Petre Veber ne dopušča dvoma, da je avtor drame Ivan Cankar. Foto: Tone Stojko/SNG Drama Ljubljana
Romantične duše
Romantične duše
Dr. Mlakar, vpet med več žena. Foto: Tone Stojko/SNG Drama Ljubljana

Kako je začenjal Ivan Cankar, lahko spoznate ob ogledu nove predstave SNG Drame Ljubljana Romantične duše. V režiji Sebastijana Horvata tako spoznate prvi Cankarjev dramski lik - dr. Mlakarja - ki se zaradi zasledovanja lastnih moralnih imperativov odloči za "izstop" iz družbe. Mlakarja, "žrtev" romantičnih sentimentov, igra Uroš Fürst, njegovo ljubico Nataša Matjašec, prevarano ženo Barbara Cerar, nastopajo pa še Marko Mandić, Alojz Svete, Zvone Hribar, Saša Mihelčič in drugi.

Tragični nadčlovek nove dobe nove morale
Tako kot v nekaterih poznejših Cankarjevih dramah imamo tudi tokrat pred seboj junaka, ki se zaradi svoje samosvojosti znajde v konfliktu z okoljem. Kljub tragičnosti njegove osebe pa drama ni pesimistična; ostaja volja in vera v prihodnost. Ostaja vera v človeka in v možnost nastanka boljšega sveta. Nosilec tega optimizma je odvetnik in državni poslanec dr. Mlakar, ki ga režiser Horvat označi tudi kot nadčloveka in novega človeka. To pa je tudi človek, ki krši več kot le eno družbeno konvencijo. Ženo vara ne le z "zunanjo" ljubico, pač pa se erotično naveže tudi na rejenko Pavlo Zarnikovo. Ljubezen presega erotični naboj, saj se je Mlakar pripravljen odpovedati tudi karieri, da bi negoval bolehno in rahitično dekle.

A zdi se, da ga pokvarjeni svet politike noče izpustiti iz svojih krempljev. Tudi ko se Mlakar umakne v svoj svet, se spletke nadaljujejo in spet imamo motiv izdajstva. Pred seboj pa imamo tudi portret družbene in politične realnosti takratne Slovenije. Ta pa sumljivo spominja tudi na portret sodobne Slovenije.

Analitik družbe se prebuja
Dramaturg Krištof Dovjak pravi, da drame Romantične duše žanrsko ni mogoče enoznačno opredeliti. Prisotna je izredna žanrska raznolikost, saj delo vsebuje prvine komedije, drame, meščanske drame in tragedije. Delo stilistično in jezikovno sicer ni na ravni Cankarjevih poznejših del, je pa zanimivo, saj ga je mogoče označiti kot temelj njegove poznejše dramatike. Cankar se že kaže kot velik poznavalec razmer, o katerih piše, in kot analitik, poskuša se kot filozof, analitik družbe in analizira romantiko kot umetniško smer.

Pomen Romantičnih duš izpostavlja tudi ravnatelj SNG-ja Drama Ljubljana Janez Pipan, ki je za besedilo dejal, da gre za "absolutno dovršen, jasen, moderen, kozmopolitski in za slovensko gledališče zelo pomemben tekst". Primerno delo torej za sklep gledališke sezone 2006/2007. Romantične duše so namreč zadnja premiera Drame pred poletnim počitkom.