Opera vzpostavlja ljubezenski trikotnik med delavcem Jernejem, študentko Nino in kapitalistom Grudnom - in če so vam ta imena znana, to ni naključje: Vinko Möderndorfer si jih je izposodil od Ivana Cankarja. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Opera vzpostavlja ljubezenski trikotnik med delavcem Jernejem, študentko Nino in kapitalistom Grudnom - in če so vam ta imena znana, to ni naključje: Vinko Möderndorfer si jih je izposodil od Ivana Cankarja. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Ljubezen kapital
Ko kapitalist Gruden napove, da bo odpustil delavce, in mu povejo, da bo množica ljudi ostala brez kruha, citira Marijo Antoaneto - 'Pa naj jedo potice'. Predstavljen je kot zelo cinična osebnost, ki spodbudi upor delavcev. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu

Med domačimi skladatelji veje optimizem, da opere le ni nesmiselno pisati. Kolikor vem, jih zdaj nekaj nastaja. Trenutni ravnatelj ljubljanske Opere je bil namreč nekdaj generalni sekretar Društva slovenskih skladateljev in takrat je vsrkal vase, da Traviata ni bistvena. Seveda jo je treba imeti, tako kot mora muzej hraniti situle, vendar mora Opera skrbeti za domačo ustvarjalnost, ker je Slovensko narodno gledališče.

Jani Golob
Največji kapital v življenju je ljubezen

SNG Opera in balet Ljubljana bo nocoj ob 19.00 na matičnem odru krstno izvedla novo slovensko opero Ljubezen kapital na glasbo Janija Goloba in libreto Vinka Möderndorferja, ki je opero tudi režiral. Ljubezen kapital spodbuja razmislek o življenjskih vrednotah in poudarja, da je največji kapital v življenju ljubezen.

Oster, bojevit konflikt med ljubeznijo in kapitalom je značilnost celotne opere: uprizorjena je v močnih kontrastih, z razločnim slikanjem in polariziranjem zastopnikov različnih vrednot in interesov, sporočilo pa je sledeče: ljubezen je največji kapital in edini pravi mogoči nosilec upora, so o noviteti zapisali v Operi.

Tajkune poznamo še iz sužnjelastniških časov
Dogajanje je več kot aktualno: vsebuje celo tajkunsko zgodbo, saj bogati tovarnar svoj obrat proda, delavce pa spravi na cesto in tako sproži njihove proteste. "Mogoče se je temu včasih reklo drugače, vendar to so same večne teme," opozarja Jani Golob. "Poznamo upore sužnjev, upore tlačanov, kmečke upore. Opera hoče na neki način pokazati, da te zgodbe obstajajo in se ponavljajo, odkar obstaja človeštvo."

Namesto slavnostnega sprejema pomoč delavcem Vegrada in SCT-ja
Ker vsebina prinaša močan naboj in jasne vzporednice s svetom, v katerem sta se znašli slovenska družba in vsa zahodna civilizacija, bodo obiskovalci težko ostali neprizadeti, so prepričani v nacionalni operno-baletni hiši. Vodstvo je ob tem sklenilo, da ob koncu predstave ne bo pripravilo običajnega sprejema, temveč bo denar zanj namenilo sindikatoma delavcev SCT-ja in Vegrada, ki so delali na gradbišču SNG Opera in balet Ljubljana ter ostali brez denarja in drugih pravic.

Dobra opera ima arije, ki gredo v uho
"V glasbenem smislu bi rekel, da je Ljubezen kapital glasbena drama. Seveda je to širok pojem, kajti pod tem izrazom mislimo Wagnerja," je o svoji stvaritvi razložil Golob. "Jasno, da ni wagnerjanska. Svoje kompozicijske tehnike sem uporabil tako, kot jih uporabljam tudi sicer - glede na vsebino." V kompozicijskem smislu opera po skladateljevih besedah ni moderna. "Opera po mojem mnenju potrebuje kakšno arijo, ki se zapoje, ki si jo je morda mogoče celo zapomniti. Sam sem težil k temu, da vsebuje nekaj takšnih arij. Pevcem so všeč in upam, da bodo še komu."

Ekipa vrhunskih ustvarjalcev
Na praizvedbi bodo peli priznani operni pevci Martina Zadro, Robert Vrčon, Mirjam Kalin, Janez Lotrič kot gost, Branko Robinšak, Jože Vidic in drugi. Scenografijo je podpisal Branko Hojnik, kostume je zasnoval Alan Hranitelj, koreografijo pa Rosana Hribar. Kot dramaturg je sodeloval Blaž Lukan. Opernemu zboru in orkestru SNG Opera in balet Ljubljana bo dirigiral Marko Hribernik.

Predstava sodi v sklop 60. festivala Ljubljana. Ponovitve bodo še 28., 29. in 30. junija.

Med domačimi skladatelji veje optimizem, da opere le ni nesmiselno pisati. Kolikor vem, jih zdaj nekaj nastaja. Trenutni ravnatelj ljubljanske Opere je bil namreč nekdaj generalni sekretar Društva slovenskih skladateljev in takrat je vsrkal vase, da Traviata ni bistvena. Seveda jo je treba imeti, tako kot mora muzej hraniti situle, vendar mora Opera skrbeti za domačo ustvarjalnost, ker je Slovensko narodno gledališče.

Jani Golob
Največji kapital v življenju je ljubezen