Arthur Miller spada med najslavnejše ameriške dramatike. Mednarodno slavo mu je utrla Smrt trgovskega potnika. Foto: EPA
Arthur Miller spada med najslavnejše ameriške dramatike. Mednarodno slavo mu je utrla Smrt trgovskega potnika. Foto: EPA
false
Arthur Miller je bil tretji mož Marilyn Monroe. Foto: EPA

Omenjeno predstavo je Miller napisal pri 20 letih kot študent na univerzi v Michiganu, prinesla pa mu je tudi 250 dolarjev finančne nagrade, kar mu je močno olajšalo financiranje študija. Na oder jo bodo postavili v gledališču Old Red Lion v Londonu, režiral pa jo bo 29-letni Sean Turner, ki je tekst našel v arhivu michiganske univerze in potem prosil njegovo fundacijo za dovoljenje za uprizoritev. Turner pravi, da kakovost teksta sicer mogoče ni primerljiva z njegovimi poznejšimi teksti, a je vseeno pomemben del Millerjeve zapuščine. "Razumem, zakaj obstaja skušnjava, da mnogi rečejo, da je bila verjetno izgubljena z razlogom, tako da bi pri tem končal," je dejal Turner. "Vendar pa mislim, da zagotovo ni bila izgubljena z razlogom, temveč da Miller preprosto ni imel sredstev za njeno produkcijo. Ne obstajajo nobeni dokazi, zaradi katerih bi lahko mislili, da je Miller menil, da je manj kakovostna."

Turner se je podal v lov za tekstom, ko je videl njegovo omembo v njegovi biografiji. Kot je pojasnil, se je obrnil na fundacijo Arthurja Millerja, ki je prav tako vedela za njen obstoj, niso pa je nikoli videli. Na fundaciji so prižgali zeleno luč, da je lahko univerzo Michigan zaprosil za dovoljenje za pregled njenega arhiva. "Šest tednov pozneje so prišli nazaj z mikrofilmsko kopijo - skenirano verzijo njegovega prvotnega teksta z njegovimi na roko napisanimi opombami."

Njegova dela odstirajo njegovo življenje
Dramsko delo, podobno kot številna druga Millerjeva dela, odstira dinamiko in interakcijo znotraj Millerjeve družine. Njegov oče, ki je iz male vasi z območja današnje Poljske odšel v New York, je tam odprl krojaško delavnico, toda leta 1929 je družina zaradi zloma newyorške borze skoraj ostala brez vsega.

Zgodba v ospredje postavlja študenta, ki se, poln marksističnih idej, vrne domov z univerze in izzove očeta, ki skuša v zahtevnih ekonomskih časih ohraniti družinsko podjetje. Igra odraža Millerjev pretanjen občutek za dialog, ki ga občasno začini, kot temu pravi Turner, "s pogumnimi, sočnimi stavki, ki bi se jim številni drugi izognili".