Inštalacija F Lotus je razdeljena na 201 velik obroč; na vsakem je v obliki črke F privezanih pet rešilnih jopičev, ki se na gladini zibljejo kot nekakšni umetni lotusovi cvetovi. Foto: EPA
Inštalacija F Lotus je razdeljena na 201 velik obroč; na vsakem je v obliki črke F privezanih pet rešilnih jopičev, ki se na gladini zibljejo kot nekakšni umetni lotusovi cvetovi. Foto: EPA
V razstavnem prostoru 21er Haus je umetnik rekonstruiral leseni tempelj iz časov dinastije Ming (1368–1644), ki je bil v lasti rodbine trgovcev s čajem. Foto: EPA

Instalacija F Lotus je razdeljena na 201 velik obroč; na vsakem je v obliki črke F privezanih pet rešilnih jopičev, ki se na gladini zibljejo kot nekakšni umetni lotusovi cvetovi.

"Vse je umetnost. Vse je politika"
Aj, čigar umetniško-aktivistične akcije imajo zelo jasna sporočila - februarja letos je, denimo, na pročelje berlinske koncertne hiše pritrdil 14 tisoč rešilnih jopičev - je tudi sam na odprtju razstave potrdil, da skuša opozarjati na begunsko krizo v Evropi. "Na Lezbosu je več kot 500 tisoč rešilnih jopičev, ki so videti kot pokrajina," je pojasnil. "Pa gre v resnici za zelo oseben predmet. Rešilni jopič je morda zadaj stvar, ki jo še pograbiš, ko moraš bežati."

Nekateri so ga sicer pred meseci obtožili, da je šel predaleč: Aj je namreč za fotografijo poustvaril srhljivo držo utopljenega sirskega dečka Ajlana Kurdija, ki ga reševalci lani na turški obali niso mogli več rešiti.

Eden od osrednjih fokusov razstave so tudi znamenite živalske glave kitajskega zodiaka. Umetniško instalacijo Krog živali je umetnik sestavil iz 12 velikih bronastih živali, ki jih je postavil na trimetrske stebre. Vsaka glava tehta približno 500 kilogramov. Gre za ikonografsko reinterpretacijo 12 znamenj zodiaka, ki so krasila nekdanjo letno kraljevo rezidenco v Pekingu. V 18. stoletju sta jih kot del fontane z vodno uro zasnovala evropska jezuita, ki sta služila na dvoru dinastije Čing. Leta 1860 so palačo in vrtove palače uničile francoske in britanske čete, glave pa so zaplenili.

Ajeve živali v mnogo večjih dimenzijah opozarjajo na problematiko vojnega plenjenja in repatriacije ter odpirajo vprašanje odnosa umetnega in kopij do izvirnikov. Z instalacijo je Aj v preteklih letih sporočilo posredoval že v Kanadi, ZDA in Veliki Britaniji.

Ajevi umetniški projekti so izrazito konceptualni, njihovo sporočilo je vedno jasno in neposredno, dobro ve, kaj želi s svojo umetnostjo povedati. "Če nimamo svobode govora, je vsako življenje živelo zaman," je prepričan umetnik, ki je zaradi svoje neposrednosti in glasnosti že leta trn v peti kitajskim oblastem.

Razstava translocation – transformation, prava Ajeva monumentalna samostojna razstava na Dunaju, bo v Belvederu na ogled do 20. novembra letos. V razstavnem prostoru 21er Haus je umetnik rekonstruiral leseni tempelj iz časov dinastije Ming (1368–1644), ki je bil v lasti rodbine trgovcev s čajem. 14 metrov visoki leseni tempelj je sestavljen iz 1300 posamičnih kosov in je tokrat prvič odpotoval izven meja domovine. Ker v novem kontekstu tempelj seveda ne služi istemu namenu, mu "proces translokacije vdahne nov pomen": v dialog namreč stopa s samim paviljonom 21er Haus, ki je bil prvotno zgrajen kot začasni paviljon za svetovno razstavo v Parizu leta 1958.