Svoje ime je mestna četrt dobila po l. 1891 ustanovljeni
Svoje ime je mestna četrt dobila po l. 1891 ustanovljeni "normalki" za prihodnje učiteljice. Ta je nasledila nekdanjo šolo za veterane konfederacije. Med II. svetovno vojno je stavbni kompleks uporabljala ameriška mornarica, leta 1954 pa ga je začela uporabljati za potrebe novoustanovljene Šole za oskrbovalne enote mornarice, ki jo je razpustila šele lani. Objekte je tedaj prevzela georgijska univerza in oficirske prostore, kjer je med snemanjem videa začasno bivala tudi umetnica, namenila nastanitvi gostujočih profesorjev. Foto: Tobačna 001
"Napis Vojska družina nastanitev pisarna, konfederacijske zastave, spomenik Winnie Davis, vojaška trgovina in druge značilnosti se zdijo v protislovju z idealizirano predstavo, ki jo opazovalcu poizkušajo posredovati prebivalke." Foto: Tobačna 001
Atene v Georgii so znane tudi kot kraj, kjer se je oblikovala lani razpadla ameriška skupina R.E.M. Foto: Tobačna 001

Razstava bo odprta do 2. septembra.

Ustvarjalnost Efrat Vital se osredotoča predvsem na video, fotografijo in prostorske postavitve, tematsko pa razkriva očaranost nad nasprotji, ki jih sproža sopostavljanje posameznih vprašanj, vezanih na dva različna medija. Na eni strani gre za raziskovanje elementov filmske narativnosti, kot sta gibanje in ritem podob, na drugi pa za preučevanje oblike in kompozicije - elementov, pripadajočih polju likovne umetnosti, je ob razstavi zapisala umetnostna zgodovinarka in kustosinja razstave Alenka Trebušak.

V videu Normal Town umetnica obravnava predel Aten - ne tistih grških, pač pa mesta v ameriški zvezni državi Georgia. Svoje ime je mestna četrt dobila po leta 1891 ustanovljeni normalki za prihodnje učiteljice. Ta je nasledila nekdanjo šolo za veterane konfederacije.

Dekleta pač ljubijo ... vojake?
Prva zanimivost videa je, kot še izpostavi Trebušakova, v tem, da svoje občutke o mestu podajajo ženske in tako po večkratnih menjavah moškega in ženskega pogleda v Normal Townu ponovno prevzemajo primat. Druga zanimivost je ta, da brez izjeme izražajo naklonjenost času, ko je bila v četrti vojaška šola - pa naj gre za olepševanje, češ da niso občutile prisotnosti vojske, ker so vojaki v mestu redko nosili uniforme, ali pa za zanikanje njene navzočnosti, ker naj bi to ne bila prava vojska, temveč samo šola za vojake. Intervjuvanke s tradicionalno militantnega juga izkazujejo stereotipno očaranost ženske nad uniformiranim moškim.

S formalnega gledišča video zaznamuje nizanje pogledov, ki razen minimalnega gibanja prizore skoraj fotografsko zamrzuje. Sekvenčnost posameznih kadrov gledalcu časovno dopušča sledenje komentarjem žensk, ovitim v šume mestnega okolja.

Vitalova mesto razume kot neodvisen motiv in hkrati prostor, ki s pomočjo zgodovinskih ostalin v obliki napisov na spomenikih, simbolov v trgovinah in spominov žensk omogoča rekonstrukcijo različnih plasti življenja v urbanem okolju. Umetnica s koreninami v militantnem Izraelu z videom Normal Town tako vsebinsko nadaljuje raziskovanje zgodovine oziroma sedanjosti nekega mesta, vloge vojske in ženske v njem ter zameglitve meja med javnim in zasebnim, ki ga je tematizirala že v videu Quiet Beach/Haifa Base.