Razstavo 23. bienala oblikovanja spremlja bogat program, prilagojen različnim starostnim skupinam. Zlasti mlade želijo seznaniti s sodobnim oblikovanjem v mednarodnem prostoru in jih opozoriti na oblikovalske dosežke, ki rešujejo aktualne težave današnjega življenja. Foto: MAO
Razstavo 23. bienala oblikovanja spremlja bogat program, prilagojen različnim starostnim skupinam. Zlasti mlade želijo seznaniti s sodobnim oblikovanjem v mednarodnem prostoru in jih opozoriti na oblikovalske dosežke, ki rešujejo aktualne težave današnjega življenja. Foto: MAO
BIO
Dela na razstavi bodo razdeljena v štiri tematske sklope - tehnologija, digitalizacija, globalizacija in izdelki. Foto: RTV SLO
Stol Sea je v celoti izdelan iz plastičnih odpadkov, nabranih na morskih obalah Porthtowana v Veliki Britaniji. Foto: Spletna stran projekta
Podeljene nagrade 23. BIO

BIO, ki so ga v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje odprli s podelitvijo mednarodnih nagrad, poteka pod naslovom Razmerja v oblikovanju. Zasnovali sta ga kustosinji Margo Konings in Margriet Vollenberg iz studia Organisation in Design, ki sta prepričali s svojim svežim pristopom in širokim pogledom na to, kaj je sodobno oblikovanje. Njuna kritična sposobnost, kako zaznavati nove mogoče smeri razvoja oblikovalske stroke, je bila po besedah direktorja muzeja Matevža Čelika zagotovilo, da bo na BIO mogoče videti najnovejše, revolucionarne izdelke in koncepte, ki spreminjajo pojmovanje oblikovanja in proizvodnje.

Kritičen presek tistega, kar trenutno reflektira sodobno oblikovanje
Med 437 prijavljenimi deli sta kustosinji izbrali 90 del iz 27 držav, razstava pa ne ponuja le vpogleda v nove in aktualne zamisli sodobne oblikovalske produkcije, temveč odpira tudi kritičen presek vsega tistega, kar sodobno oblikovanje ta hip reflektira in pripoveduje. Razstavo sestavljajo štirje tematski sklopi - tehnologija, digitalizacija, globalizacija in izdelki. Izbrana dela se med seboj sicer zelo razlikujejo, skupno pa jim je to, da so sodobna, dobro izvedena, sveža in estetska, pojasnjujeta kustosinji.

Velika nagrada stolu Sea
Mednarodno žirijo so sestavljali predsednica Sophie Lovell ter člani Giulio Cappellini, Sven Jonke, Jimmy MacDonald in Vasa J. Perović. Veliki nagrajenec letošnje izdaje, ki mu je žirija namenila zlato in zeleno nagrado bienala, je stol Sea, pod avtorstvo katerega se podpisujejo Kieren Jones ter Azusa Murakami in Alexander Groves iz Studia Swine.

Stol Sea, ki upošteva življenjske cikluse, sisteme, industrijske in družbene dejavnike v lokalnem, globalnem in produktnem kontekstu ter podaja rešitev za enega največjih problemov onesnaženja naše dobe, je po presoji žirantov odličen primer dobrega zelenega oblikovanja. Srčno so si zaželeli, da bi bil v prihodnje tudi udejanjen.

Nova oblikovalska tipologija
Kot odgovor na novo vlogo oblikovanja in nove parametre oblikovalskega konteksta se je žirija letos odločila podeliti tri posebne nagrade. Z njimi se želi pokloniti novi oblikovalski tipologiji, ki presega splošno veljavno razumevanje industrijskega oblikovanja. Člani žirije so menili, da vsak od posebej omenjenih projektov na svoj način spreminja paradigmo in bi utegnil sprožiti družbene spremembe.

Tipografski sistem Balkan oblikovalcev Nikole Đureka (Typonine) in Marije Juze (Babushke) se na vprašanje politične komunikacije odziva na vključujoč in ne razdvajajoč način, Sistem pametnega bankovca Trail$ oblikovalca Nitipka Samsena predlaga nov denarni sistem ter graja nadzorni družbeni kontekst našega digitalnega sveta, tretji posebni projekt "Hekanje" jogurtove DNK, ki ga podpisuje Tuur van Balen, pa se loteva strogo tehničnega vprašanja navidezno nemogočega "hekanja" s pomočjo internetnih nakupov in po načelu "sam svoj mojster".

Nagrade za študentsko delo so prejeli Jolan van der Wiel za Stolček Gravity, Max Böhme za projekt Lesene preobleke, Karin von Ompteda za svoje Plakate za predstavljanje tipografske raznolikosti ter slovenska oblikovalka Irena Rojs za kolekcijo oblačil (Un)Useful.

Žirija je častne pohvale podelila devetim delom: svetilki MeshMatics Ricka Tegelaarja, pručki Terra oblikovalke Adital Ela, projektu z naslovom Navigacija z bojami v parku Biesbosch Sabrine Koning-Woud iz studia SKW Vormgeving, svetilki Grasshopper oblikovalca Feodorja Mayowa, diagnostični napravi Bee's Susane Soares, parfumu Swallowable oblikovalke Lucy McRae, projektu urbane prenove Ring (T)Rail studia Anagram Architects, kolekciji preoblečenih vaz Matka studia Pepe Heykoop ter seriji posod Particles studia Jo Meesters.

Podeljene nagrade 23. BIO