Štiri akti in doprsni kit (1934) iz serije Vollardova suita. Fotografija je sicer z razstave v Chemnitzu pred nekaj leti. Foto: Reuters
Štiri akti in doprsni kit (1934) iz serije Vollardova suita. Fotografija je sicer z razstave v Chemnitzu pred nekaj leti. Foto: Reuters
Vollardova suita
Vollardova suita je ime dobila po Ambroisu Vollardu (1866-1939), edem največjih avantgardnih trgovcev z umetnostjo v svojem času; Picassu je dal leta 1901 njegovo prvo priložnost za razstavo v Parizu. Foto: Reuters
Vollardova suita
S to razstavo na zasebno pobudo se udejanja tisto, kar bi morale početi pristojne institucije, pa tega ne počnejo, je bil na današnji novinarski predstavitvi kritičen likovni kritik Brane Kovič. Foto: Reuters

Grafične liste v različnih tehnikah dopolnjujejo Picassovi plakati, med njimi slavna Guernica, in keramika. Razstava bo odprta do konca marca.

Če se ne potrudijo muzeji ...
S to razstavo na zasebno pobudo se udejanja tisto, kar bi morale početi pristojne institucije, pa tega ne počnejo, je bil na današnji novinarski predstavitvi kritičen likovni kritik Brane Kovič. Ob tem je spomnil, da je Slovenija ena redkih držav, ki nima muzeja moderne umetnosti v pravem pomenu besede, ki bi umetnost po impresionizmu predstavljala sistematično in v svetovnem okviru.

Razstava je po njegovih besedah sestavljena iz treh vidikov Picassove ustvarjalne vsestranskosti. Grafike iz njegovega najbolj znanega cikla Vollardova suita so nastajale v letih 1933-1938. Po dogovoru z mecenom, umetnostnim trgovcem Ambroisom Vollardom, je ustvaril 100 grafik v različnih tehnikah, od suhe igle do jedkanice in litografije, ki so bile natisnjene v 300 izvodih.

Cikel je razdeljen v pet tematskih sklopov, pri čemer 27 motivov ni tematsko povezanih. Konča se s tremi Vollardovimi portreti. Celotna suita je danes izjemna redkost in ima tudi temu primerno ceno, med 10.000 in 20.000 evri za posamični grafični list, odvisno od izdelanosti in motiva, je povedal Kovič. Razstavljene grafike izhajajo iz ponatisa v Nemčiji.

Kakšno zvezo ima Picasso z jugoslovanskim filmom?
Med 75 plakati na razstavi so večinoma takšni, ki so jih za postavitve Picassovih del pripravile različne galerije in institucije, na njih je navadno reproducirana ena izmed njegovih slik ali grafik. Tako je mogoče videti slavno Guernico, ki je napovedovala razstavo njegovih del leta 1953 v Milanu, kot zanimivost je Kovič izpostavil še plakat za snemanje filma Bitka na Neretvi, ki ga je podpisal slavni španski umetnik. Manjši del pa predstavljajo plakati, ki jih je Picasso zasnoval predvsem za razstave keramike v francoski vasici Vallauris.

Omenjena vasica je bila od rimskih časov do 20. let prejšnjega stoletja znana kot največja proizvajalka keramike na širšem območju današnje Francije. Picasso je tamkajšnjo vsakoletno razstavo obiskal leta 1946, v tej likovni zvrsti pa se je tudi preizkusil, o čemer v podhodu Ajdovščina priča 20 keramičnih del.

"All-stars" umetniškega sveta
Picassova razstava je po Chagallu in Daliju tretja postavitev izbranih del velikanov svetovne umetnosti v Sloveniji. Pripravila sta jo Galerija Kos, ki je od leta 1936 v pasaži Nebotičnika, ter njen vodja in kurator Leon Pogelšek, ki je najemne razstavne prostore za to priložnost z Gospodarskega razstavišča preselil v središče mesta predvsem zaradi časovne omejitve.

Oživljanje samevajočega podhoda
Prepričan je, da je podhod Ajdovščina boljša lokacija za turistično vse bolj privlačno Ljubljano, ki potrebuje tudi vsebino. Domačemu občinstvu pa daje priložnost, da se seznanijo s svetovnimi avtorji, za katere bi se sicer morali odpeljati do velikih evropskih mest.

Če bi imeli kakega Picassa tudi doma ...
Kot je povedal, razstava, ki je na ogled že od 21. decembra, v takšni obliki in obsegu še ni bila predstavljena. Dela so last dveh zasebnih slovenskih zbirateljev, ker so nekatere grafike in plakati podvojeni, so tudi na prodaj. Cene se gibljejo od 500 do 20.000 evrov, je še povedal Pogelšek.