Državni tožilci so se aktivirali po pritožbah obiskovalcev, da razstava britanskih umetnikov Jaka in Dinosa Chapmana žali verska čustva. Enega najstarejših in največjih svetovnih muzejev tako preiskujejo, ali res spodbuja k sovraštvu. Direktor muzeja odgovarja, da ima umetnost svoj jezik, ki ga moramo razumeti, vsebina razstave pa natančno utemeljuje tudi podobe svastike, krutosti, verskih podob. Brata Chapman sta sicer znana po svoji kontroverzni umetnosti. Foto: Chapman, foto Hugo Glendinning
Državni tožilci so se aktivirali po pritožbah obiskovalcev, da razstava britanskih umetnikov Jaka in Dinosa Chapmana žali verska čustva. Enega najstarejših in največjih svetovnih muzejev tako preiskujejo, ali res spodbuja k sovraštvu. Direktor muzeja odgovarja, da ima umetnost svoj jezik, ki ga moramo razumeti, vsebina razstave pa natančno utemeljuje tudi podobe svastike, krutosti, verskih podob. Brata Chapman sta sicer znana po svoji kontroverzni umetnosti. Foto: Chapman, foto Hugo Glendinning

Razstava britanskih umetnikov z naslovom The End of Fun (Konec zabave) vključuje tudi dela, kot so figura, prekrita z draperijo z nacističnimi insignijami, ali križani Ronald McDonald, maskota McDonaldove verige s hitro prehrano. S takšnimi deli naj bi razstava, odprta od 20. oktobra, žalila verska čustva, so se pritožili številni pripadniki Ruske pravoslavne cerkve.
Poskus diktiranja s pravilom nasilja
Eden najstarejših in največjih svetovnih muzejev je zdaj predmet preiskave in državni tožilci preverjajo, ali muzej krši zakon spodbujanja k sovraštvu. "Ta preiskava je poskus diktiranja pogojev s pravilom nasilja in tega ne bi smeli dovoliti," pravi Mihail Piotrovski, direktor muzeja. "Ne moremo prisiliti znanega igralca, da bi odpovedal predstavo samo zato, ker bi nekdo prišel in naredil hrup ... glede čustev nekoga," je Piotrovski povedal za Reuters. "Umetnost ima svoj jezik, ki ga moramo razumeti. Kdor ga ne razume, naj stopi stran."
Vojne niso zgolj zmage - s podobami krutosti do ozdravitve družbe
Spletna stran muzeja osrednje delo na razstavi bratov Chapman opisuje kot tridimenzionalni kolaž, ki vključuje miniaturne plastične figure v devetih steklenih razstavnih zabojih, ti pa so po prostoru razporejeni tako, da s ptičjega pogleda spominjajo na svastiko. V razstavnih zabojih se razkrivajo pokrajine pekla, v katerem figure nenehno ubijajo druga drugo z diabolično krutostjo. Brata Chapman tako vso sadistično brutalnost zakleneta v kapsulo, z uporabo krutosti pa stremita prav k ozdravljenju družbe te krutosti. S tem, ko njune figure prinašajo podobe vojne groze in opominjata, da vojne niso zgolj zmage in današnji čas je pravi, da se tega spomnimo, je zapisal Piotrovski. Razstava, ki pripada žanru "vojne katastrofe", kot je še dodal direktor muzeja, nosi tudi opombo, da ni priporočljiva za mlajše od 18 let.
Ko verska čustva postanejo narodna svetinja
Preiskava razstave in muzeja na podlagi pritožb poteka v ozračju tradicionalne verske nazadnjaškosti, ki je opazno oživela po protestu pankerske skupine Pussy Riot v moskovski pravoslavni katedrali. Zaporno kazen za članici tega ženskega kolektiva so na Zahodu sicer kritizirali in številni so skupini izrazili podporo, a njihov protest je ujezil veliko ruskih vernikov in vzbudil javno debato. Vse od sojenja članicam Pussy Riot to poletje, so se ruski zakonodajalci postavili na stran Putinovi pobudi za vpeljavo zaporne kazni za tiste, katerim je ugotovljena krivda žaljenja verskih čustev.
Skupina Rusov je tožila tudi Madonno (pevka je bila med tistimi, ki so podprli Pussy Riot), ki naj bi na avgustovskem koncertu v Sankt Peterburgu razširjala gejevsko propagando, a je bil primer zavržen. Kritiki pravijo, da bo zakon zameglil mejo med državo in Cerkvijo in to potezo razumejo kot del omejevanja raznolikosti mnenj ter državljanskih svoboščin.