Manet je vplival na impresioniste in tudi njegova pozna dela so blizu impresionističnemu načinu slikanja. Umrl leta 1883 v Parizu. Foto: Reuters
Manet je vplival na impresioniste in tudi njegova pozna dela so blizu impresionističnemu načinu slikanja. Umrl leta 1883 v Parizu. Foto: Reuters
Édouard Manet
Manetova zgodnja dela so naletela na velik odpor - med njimi je tudi Zajtrk na travi, ki velja za eno kultnih del 19. stoletja. Foto: Wikipedia
Édouard Manet
Manet je bil učenec Thomasa Coutura in je najprej v pariškem muzeju Louvre in na potovanjih posnemal dela drugih slikarjev. Leta 1856 je zapustil Couturov atelje in se odvrnil od akademskega načina slikanja. Pod vplivom španskih slikarjev, zlasti Velazqueza in Goye, je ustvarjal slike z velikimi temno-svetlimi barvnimi ploskvami. Foto: EPA

Le printemps je eno najbolj slavnih Manetovih del in bo tudi osrednja zvezda novembrske dražbe impresionistov in moderne umetnosti v New Yorku, ki jo napoveduje hiša Christie's. Po njeni pomladni dražbi, ki je bila ena najdonosnejših v zadnjih letih (lani se je skupni izkupiček dražb povečal za 8 odstotkov in dosegel raven iz leta 2007); tržišče z umetninami v zadnjih letih namreč doživlja ponoven razcvet.

Če sliko resnično prodajo za napovedanih 35 milijonov dolarjev (26 milijonov evrov), bo Pomlad - tako je Manet naslovil svoj portret mlade pariške igralke Jeanne Demarsy - podrla dosedanji rekord za prodajo kakega dela tega umetnika; pred štirimi leti je neki zbiralec v Londonu za Francozov Avtoportret s paleto plačal 33,2 milijona dolarjev.

Pomlad je ena poslednjih Manetovih slik "muzejske kakovosti", kar jih bomo kdaj videli na dražbi, opozarja vodja dražbene hiše Adrien Meyer. "Način, kako je portret naslikan in kako ženska na sliki izstopa, je dih jemajoč."

S pričujočim portretom je eden od velikanov impresionizma igralko upodobil kot alegorijo pomladi: v rožnati opravi, rokavicah, klobučku in s senčnikom jo je postavil pred rododendron. Slika velja za morda najbolj prepoznavno in največkrat reproducirano Manetovo platno.

Delček zgodovine, ki gre zdaj lahko v zasebne roke
Gre za eno od dveh slik, ki jih je umetnik leta 1882 prispeval k Pariški razstavi, ki je odprla pot radikalni novi smeri umetnosti; drugo platno je bilo Un bar aux Folies-Bergere. Pomlad je imela doslej le peščico lastnikov, med njimi neimenovano ameriško družino, ki jo zdaj po stotih letih prodaja. "Slika je bila na pariški razstavi v hipu opažena in kovana v zvezde. Redko se še najde slika, ki je bila v svojem zgodovinskem trenutku tako zelo pomembna, pa je danes še na voljo za nakup zasebnemu zbiralcu," opozarja Brooke Lampley, ki je pri dražbeni hiši Christie's pristojna za impresionistično in moderno umetnost.

Manet je sicer nameraval na ta način upodobiti vse štiri letne čase, a je na koncu ostalo le pri Pomladi in skoraj dokončani Jeseni (L’Automne), umetnika je leta 1883 - pri 51 letih - prehitela smrt.

Pomlad je bila sicer že dolgo v izposoji Narodne galerije v Washingtonu; v preteklosti jo je razstavljal tudi newyorški Metropolitanski muzej. Platno je sicer v izjemno dobrem stanju in je popolnoma brez kakršnih koli popravkov na svoji površini.