Gormleyjeva tema je vedno prostor in figure so le generični subjekti, ki konotirajo ta prostor. Foto: EPA
Gormleyjeva tema je vedno prostor in figure so le generični subjekti, ki konotirajo ta prostor. Foto: EPA

Trdnjavo Belvedere v Firencah bodo do 27. septembra krasile instalacije priznanega britanskega umetnika Antonyja Gormleyja. Razstava Human (Človek) prinaša več kot sto Gormleyjevih stvaritev, ki so na ogled v notranjosti trdnjave, na obzidju, po stopniščih in na terasah.

Kontekst spremeni pomen postavitve
Med razstavljenimi deli je instalacija Critical Mass (Kritična masa), "antispomenik", ki je nastal kot opomin na žrtve vseh grozot 20. stoletja. Delo je Gormley ustvaril leta 1995 za staro tramvajsko skladišče na Dunaju, da bi z njim opozoril na zapuščen, temačen prostor in ponudil refleksijo na mračno obdobje nemške zgodovine. V Firencah je razstavljena na balkonu. S tem dobiva nov pomen v navezavi na renesančno mesto, zgodovino humanizma ter spoj denarja in vojaške moči.

Gormley, rojen leta 1950 v Londonu, že štiri desetletja ustvarja skulpture, v katerih se posveča odnosu človeškega telesa do prostora.

Veličastna kulisa
Trdnjava Belvedere je po besedah Gormleyja zgleden primer spreminjanja - je grič, ki ga je Ferdinand I. Medičejski spremenil v objekt. Dolga leta so zgradbo povezovali s sodobno umetnostjo in jo pogosto izkoristili kot monumentalno kuliso umetnin. "Sam sem se odločil, da bom trdnjavo izkoristil za dela v velikosti človeka, ki dovoljujejo, da se forma in bistvo te veličastne zgradbe izrazita," je na predstavitvi razstave povedal umetnik.